Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Mega -Omega till alla! :-)

Har en son som är i början av en adhd-utredning, vet någon om jag borde vänta med att ge honom den omega-3 jag köpte idag tills den är klar?
    Hur mycket ska jag ge hononm i mg till att börja med för att få effekt?

=^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^= =^..^=
  • Milkina cerka
    Trollet Ludenben skrev 2010-11-25 15:51:26 följande:
    vi väntade faktiskt att ge till efter utredningen för jag var rädd att saker skulle bli bättre för att sen bli sämre igen så fort man slutar med omega-3 och att de skulle sabba lite resultatet av utredningen. Vad är det för omega-3 du har köpt?
    Tänkte precis som du skriver, därav att jag frågade. Den jag köpte heter "Active care 1000mg" (varav 540mg omega3-fettsyror o. 450mg EPA/DHA o. så 5mg vitamin E enl. inneh.förteckningen).
  • Milkina cerka
    Trollet Ludenben skrev 2010-11-25 19:26:21 följande:
    ja... jag var rädd att omega-3 skulle dölja de svårigheter som finns. Nu var det iofs inte något som kunde döjas i och med att han har svår ADHD med motoriska problem samt autism men det visste man ju inte innan hur pass svår grad det gällde. De som har lätt till måttlig ADHD och får bra hjälp av omgea, då blir ju svårigheterna liksom dolda.
    Ingen aning om active care men det blir säkert bra. Vi hade först eye-q men nu har vi E-epa som är lite mer koncentrerat av EPA som tydligen just han behöver. Till lillkillen har vi då eskimokids men det är för sömnen.
    Vet inte hur det räknas, så som vår sons problem ser ut, men jag tolkar det du skriver som att din son måste vara mer påverkad än vår. Oerfaren som jag är, så trodde jag att de olika sorterna inte skiljde sig så mycket åt, men jag har läst mig till att både Omega3 fettsyrorna o. EPA/DHA behövs.

Ingen som har några fler synpunkter eller kan ge mig en vink om hur mycket vi ska börja ge honom när vi startar med Omega3kapslarna?
  • Milkina cerka
    Trollet Ludenben skrev 2010-11-25 21:42:33 följande:
    ja, olika omegasorter är olika bra för olika människor. För de som har svåra agressioner (bla) är EPA-syran den mest betyande och då behövs den mer än DHA. Min son är inte bättre med sömn eller hyperaktivitet av omega 3 men däremot så är hans utbrott mindre, som att topparna är avklippta. Lilla sonen (utan diagnos) får en mycket bättre sömn av den han äter. Vi kan inte sluta med den.

Dosen, står det inte på förpackningen om det är samma dos till både barn och vuxna?? Både eye-q och e-epa har samma dos till både barn och vuxna. På e-epa står det inte hur den ska doseras till barn utan det står bara 1-2 kapslar per dag men läkaren vi har sa att det är samma men att det inte behövs 2 kapslar.
    Okej, det är så mycket jag inte vet känner jag, men om jag förstått det rätt så ska man ge högre dos i början o. sedan sänka till "normaldos" eller är jag ute o. cyklar då?
    Har en eldfängd ung man här, isf skulle han behöva EPA syra särskilt..
    Finns det böcker i detta ämnet tro? Någon som läst isf?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)