Inlägg från: Bobbylina |Visa alla inlägg
  • Bobbylina

Mega -Omega till alla! :-)

Hej! Behöver lite råd om vilken olja jag ska ge till mina pojkar, de är 3 och 4 år och väldigt bråkiga,visst det hör säkert till åldern men skulle vilja prova om det går att dämpa lite. vi äter extremt lite fisk hemma, det dom får i sig är fisken på dagis 1ggr i veckan i princip. Båda vaknar alltid på natten och kommer in till oss o trängs. Den äldsta har extremt dåligt tålamod o kan explodera för minsta lilla, och har inte ro att tex lägga ett pussel. Så vad rekomenderar ni att jag ska ge dom. Samt vilken tid på dygnet?

*Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina
    Little ms chatterbox: Skrev till dig tidigare,( tack för svaret) angående mina pojkar 3 och 4, när jag läste ditt svar hade jag redan hunnit köpa eye Q för det var det enda dom hade på hälsokosten här, och jag märkte effekt på deras humör, de blev lite lugnare samt att äldsta började sova hela nätter i sin säng.

Men så tog tabletterna slut för några dagar sen och pg av ekonomin så köpte jag en billigare omega på apoteket till dom och man märker direkt skillnad på dom, framförallt 3 åringen som förvandlats till ett monster, han skriker så grannarna måste tro att vi misshandlar honom vid läggning =( Så nu har jag beställt MorEpa från vitaminvaruhuset, hoppas på snabb leverans för det är olidligt just nu.

Men nu till min fråga, har en 6 månaders tjej som sover rätt dåligt med många uppvak, så jag funderar på att ge omega till henne oxå, såg att du skrivit till nån med 7 månaders att det gick att sticka hål på dem, men jag undrar det måste väll räcka att sticka hål på en tablett om dagen till en sån liten eller ska man ta 2? och är det morEpa som är bäst för sömnen?  
    *Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-11-17 19:06:57 följande:
    Effekten av Omega beror även på hur mycket det är i och vad. Om det var så att man behöver ta 10-15 stycken av de kapslarna för att komma upp i samma mängd som Eye Q med EPA, DHA och GLA så kanske man får likvärdig effekt men då är det inte det billigaste alternativet längre. Sen beror det på vad det var i i de kapslarna som du köpte. Kanske bara var Omega-3, i Eye Q är det både Omega-3 och Omega-6 (GLA) och i så fall blir kapslarna billigare och en annan effekt om det bara är Omega-3 i dom.

Nu till din fråga, Testa att ge henne bara en kapsel, om det blir tillräcklig effekt så kanske det räcker med det. Men så som jag ahr fått förklarar för mig så är det så att ju mindre barn desto mer Omega behöver de i förhållande till kroppsvikt. Det beror på att deras hjärna utvecklas enormt mycket under deras första tid så behovet av Omega är större. Dvs. det är inget konstigt med att ge lika mycket Omega till ett litet barn som en vuxen tar.
    Tack för svar! har gett lillan Mor Epa nu i 3 dagar (1kapsel) men än har inget resultat visats, hoppas att det ska ge effekt!
    *Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-11-20 15:12:23 följande:
    Måste bara fråga om det är MorEPA mini eller MorEPA Smart Fats du ger? MorEPA Smart Fats innehåller inte Omega-6, GLA.
    Ger MorEPA mini.
    *Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina

åh nu vet jag inte vad jag ska göra, har gett 3 åringen MorEPA mini sen i fredags och tycker att hans sömn blivit VÄRRE, han har börjat vakna vid 22 och vaknar så mycket att det tar 1-2 timmar att somna om,(innan kom han alltid in till oss vid 00 och la sig o somna om direkt) så nu funderar jag på att sluta ge honom dessa, eller ska jag hålla ut? vad jag förstått kan det ta upp till 4 veckor innan man ser något resultat?

lilltjejen började ju oxå få morEPA i fredags och på henne märker jag att hon blivit lättere att få att somna på kvällen, förut skulle hon alltid skrika,gnälla till och från en stund tills hon somnar, nu lägger jag bara ner henne så somnar hon utan ett ljud. Sen har hon även börjat sova över det första uppvaket som var efter 30minuter förut så det är ju positivt, men önskar att hon ska börja sova bättre resten av natten oxå och INTE vakna varannan timme o skrika efter tutten Skrikandes  

*Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina

Han får 2st på morgonen. Tror inte att han är allergiskt mot fisk, däremot är han väldigt känslig mot tvättmedel och får vintertid mycket utslag som kliar, men omega (när han fått eyeQ har hjälpt mot detta)

Är det bättre att ge på kvällen? funderar nämligen på att köpa plusEPA till honom oxå och då kanske man kunde ge det på morgonen och MorEPA på kvällen?     

*Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-11-24 18:13:20 följande:
    Om du ska ge PlusEPA också så är det nog bäst att ge PlusEPA på morgonen och MorEPA mini på eftermiddagen/kvällen. 

Lite konstigt att han reagerar på det sättet med att vakna på natten. Det har ju gått några dagar sen du skrev inlägget (förlåt att jag inte har svarat tidigare), är det på samma sätt fortfarande? Har du testat att ge det redan på eftermiddagen, kanske behöver lite tid å sig att ta sig ut i kroppen och verka. 
    ingen fara =) Ja han vaknar fortfarande på natten ungefär samma tid varje natt o bråkar, jag har god lust att ge upp MorEPAn, men kanske blir bättre? (om jag köper hem Plus EPA och gör som du skriver.)

Lilltjejens sömn har INTE blivit bättre heller, funderar om jag ska prova nån annan sorts omega till henne.Eller kanske prova att ge MorEPAn på kvällen istället? Provade ge 2 kapslar häromdagen men då kräktes hon. =(
    *Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina

Hej igen!

Har gett upp MorEPA och börjat med eyeQ igen, och direkt blev humöret mycket bättre! tyvärr blir inte sömnen bättre men det får jag nog stå ut med =( huvudsaken man har en go o glad kille!

*Melwin*Elias*Evelina*
  • Bobbylina
    00ooOoo00 skrev 2011-12-07 09:21:41 följande:
    Har frågat tidigare men provar igen... Kan jag ge omega till min 10månaders? Och vilken sort? Jag har slutat amma nu så jag känner att jag vill tillsätta det till henne. (åt själv som tillskott innan). Undrar även om eye q är det bästa för mitt barn med koncentrationsproblem?

jag ger till min 7 månaders, sticker hål på kapseln bara o ger på sked, ger MorEPA till min.
    *Melwin*Elias*Evelina*
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)