Inlägg från: sommarblomma1 |Visa alla inlägg
  • sommarblomma1

Mega -Omega till alla! :-)

Rigmor Mortis skrev 2011-10-28 11:03:53 följande:
    Jag brukade köpa Eskimo Kids men sist jag var på apoteket trodde de att den hade utgått. Istället fick vi tuggtabletter men de uppskattades INTE av barnen (och jag förstår dem, förutom den kemiska jordgubbssmaken kunde jag inte skaka mig fri från känslan av att ha tuggat på en fästing när kapseln smällde i munnen) Kräks
    Dessutom äter vi vegetariskt (jag lakto, övriga lakto-ovo) även om det händer att vi fuskar med gelatin och så med fiskoljan så gelatinfritt är att föredra.

Förresten, en väldigt bra sak med Omega 3 som jag inte tror har tagits upp här i tråden: för oss som inte tål NSAID-preparat kan omega 3 dämpa inflammationer. Min rygg gick från att jag bara kunde stå upp eller ligga på rygg med 90 graders vinkel i höften och ändå ha ont, till att nästan kunna fungera normalt. Det ligger fortfarande nerver i kläm men de är inte inflammerade längre.
    Ja Eskimo Kids har utgått och blivit ersatt med Eskimo-3 (pure) kids, som Little Ms Chatterbox hittade på apoteket. Exakt samma fast ny tillverkare!
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • sommarblomma1

Jag har båda hemma och de verkar exakt samma förutom att den nya har ett förbättrat oxidationsskydd med Pufanox.

Annars är mängderna desamma fast jag är lite osäker på konverteringen på D och E

Gamla
    200 IE D
    10 IE E

Nya
    5 mg D
    6,7 mg E

• sommarblomma1
    Tonx skrev 2011-11-30 17:03:15 följande:
    Tänkte bara tipsa om en till olja som har haft mycket goda effekter på mig, nämligen kokosolja.
    Kallpressad kokosolja innehåller essentiella fettsyror, bland annat laurinsyra som annars bara finns i bröstmjölk (i mängder som är någonting att tala om alltså).
    Dessa påverkar immunförsvaret positivt och kokosoljan har antiseptiska egenskaper som rensar tarmarna på svampbakterier och parasiter. Fettet bidrar till optimal metabolism eftersom det används till energi istälelt för att lagras.

De effekter jag har fått av kokosoljan är: Bättre sömn, inte migrän lika ofta, inte lika mycket ångest och humörssvängningar, mindre ledvärk, mindre hudutslag och jag har blivit av med mina ständiga förkylningar som bara tagit om och om förut. (Jag har adhd och psorasis artrit)

Mina barn äter kokosolja varje dag och på dem har jag märkt en tydlig minskning av eksemen som alltid dyker upp på vintern.
    Sömnen är opåverkad men de har sovit bra hela tiden.

Tänkte det kan vara trevligt att veta!
    Jag har inga belägg för att kokosoljan påverkar adhd positivt, mer än mina egna erfarenheter. Men jag har ätit det under en längre tid och ibland tar det slut för att man är sent ute och då kommer besvären krypande så jag tror iaf på den goda effekten.  
    Intressant! Hur mycket rekommenderas till barn alternativt vuxna?
  • sommarblomma1
    Tonx skrev 2011-12-01 22:33:41 följande:
    Jag har läst 2-4 msk per dag för vuxna. Har inte hittat någonting specifikt för barn och jag vet inte riktigt hur mycket mina barn äter per dag men det är nog 2-3 msk. Jag använder det som stekfett istället för smör och olja. Kokosen blir till skillnad mot andra vegetabiliska oljor giftig vid upphettning till höga temperaturer. 

Det största intaget blir dock till frukost eftersom jag blandar det i havregrynsgröten, blir jättegott!

Men googla på kokosolja, det finns massor av information.
    Det börjar bli ganska känt det här med kokosoljans fördelar, men det har inte nått ut till vanligt folk riktigt än, troligtvis pga att det alltid har haft så dåligt rykte.

Observera att det är den kallpressade varianten som är hälsosam, det där blocket i silverförpackning som står på smörhyllan i affärerna är en härdad variant.
    Den nyttiga oljan finns både som "Pure"-variant som är utan smak och tänkt att användas i matlagning, och så finns det en "extra virgin" som är obehandlad kallpressad olja med kokossmaken kvar. 
    Tack!

Nu har jag googlat och detta verkar väldigt intressant. Visste inte man kan steka i kokosfett!

Har nu inhandlat en Cocosa Pure! Främst för att steka i då det ska vara hälsosammare men kan vara intressant att testa som ett komplement till fiskolja.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)