Inlägg från: 2nd baby |Visa alla inlägg
  • 2nd baby

Mega -Omega till alla! :-)

Little Ms Chatterbox skrev 2011-12-09 15:55:54 följande:
    Antioxidanten som är i de flesta Omega preparat brukar vara E-vitamin, en naturlig antioxidant.
    frågar experten rakt på. Viken omega 3-6-(9) rk du att ta för vuxna? Best hem nyss http://www.caredirect.se/halsokost/omega-fiskoljor/eskimo-3-pure-kids till lillan som är 1,5 år, men hittar inget likartat för vuxna. Vad tar du själv? Ska börja ge dottern för hon ska sova bättre + för det är viktiga ämnen barn bör få i sig. Vi försöker äta fisk i gång i veckan...
    Tack/Nellosen
  • 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-09 17:25:10 följande:
    2nd baby skrev 2012-01-08 20:28:53 följande:
    frågar experten rakt på. Viken omega 3-6-(9) rk du att ta för vuxna? Best hem nyss www.caredirect.se/halsokost/omega-fiskoljor/e... till lillan som är 1,5 år, men hittar inget likartat för vuxna. Vad tar du själv? Ska börja ge dottern för hon ska sova bättre + för det är viktiga ämnen barn bör få i sig. Vi försöker äta fisk i gång i veckan...
    Tack/Nellosen
    Om du vill ha i dig Omega-6 och ev Omega-9 så skulle du princip kunna ta samma som din dotter (om du klarar av smaken).

Om du kan tänka dig att skippa Omega-9 så blir det lite enklare, Eye Q, Mor-EPA mini eller Efalex, finns fler produkter också men det är de jag har i huvudet som jag vet innehåller Omega-3 & -6. Själv så tar jag PlusEPA på morgonen och Omega-6 kapslar, Efamol, på eftermiddagen. Min psoriasis blev bättre när jag började med Omega-6.
    Omega-7 är bra för slemhinnorna (kanske främst för kvinnor 55+) och Omega-9 är också en "hudomega" som Omega-6. Men Omega-6 tillsammans med Omega-3 så blir det bra för humöret och hjärnans utveckling. Omega-3 är bra för leder och kärl.  Haha, missade att det var du som skrivit båda inläggen Eye Q blir nog bar till dig. 
    Det var en bra artikel, de tog upp lite där om varför det inte är reklam riktat till just för sömnen på barn och tex till barn med ADHD. 
    Hej, vad menar du med om jag klarar av smaken? Tuttifrutti är väl gott? Tungan ute Skål

Herregud vad du håller reda på alla era piller 3 barn och du tar också en hel del själv. En medalj ska du ha Skrattande

en fråga. Lilla är bara 1,5 år. tänkte köpa vitaminer  men tydligen ska barn vara över  7 år för ta dessa. Så småbarn ska ej ta vitaminer men det går bra m omega till henne *ngt förrvirrad...
    Vad säger expon? Drömmer
  • 2nd baby

Fick ett mejl idag. GLAAAD:

"Vi sponsrar tyvärr inte men jag skulle vilja skicka en burk Mumomega  till dig som är ”eye q ” när man vill bli och är gravid…fantastiskt för fostrets utveckling. Man kan självklart fortsätta med den vanliga Eye Q men denna är framtagen för gravida och Olle Haglund som skrivit artikeln du skickade med rekommenderar denna innan man blir gravid och under tiden.

Vill även skicka en prov påse på tuggisarna till din dotter. Tog hon flytande nu? Min son som är 2 år älskar tuggisarna…de har lite jord gubbs smak och xylitol i skalet." 

Skickar produkterna och information  till adressen i ditt mejl. Ha en fortsatt fin dag och lycka till med ”sovandet” och bebis planerna.

Snällt :)) 

• 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-11 15:53:23 följande:
    Usch vad jag såg ut, Nu har jag gått ned nästan 30 kg sen den bilden togs.
    Men grattis då! fina barn!
    ska härma dig o kalla den hoppmedicin hehehe  Demon 
  • 2nd baby

L.M.CH: kom på en sak. Att dottern tar eskimo kids som fyller  dagsbehovet av vitamin D. Jag ger henne d droppar (i vällingen) varje kväll....how to do now?

• 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-11 15:53:23 följande:
    Usch vad jag såg ut, Nu har jag gått ned nästan 30 kg sen den bilden togs.
    den 21 febr kommer tidningen Föräldrar & barn att ha en reportage om lillan♥
    Nr 3 alltså. Så kan du då se hur jag ser ut =))
  • 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-11 22:27:11 följande:
    Om det är tillräckligt med D-vitamin i Eskimo kids för din dotter behov så behöver du inte ge henne dropparna också. 
    Jag tror att behovet av D-vitamin ökar lite när barnen blir lite äldre, fråga BVC om du ska ge några några droppar i veckan eller om det inte behövs.
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/haelsa/allt_du_behoever_veta_om_d-droppar/

fan vågar ej överdosera...enligt http://www.greenmedicine.se/eskimo-3kids.html så står det att eskimo kids fyller dagsbehövet av vitamin D
    Jag säger bara en sak ang BVC: min bvc kan ej ett shit om ngt! Tyvärr
  • 2nd baby

Fick ett bra mail idag av GreenMedicine som marknadsför Eskimo ang Ddroppar+Omega

Lite ”baskunskap” om D-vitamin:

D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Brist på D-vitamin kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av och vissa grupper kan därför behöva tillskott, skriver Livsmedelsverket.

• En halvtimme i solen under sommarhalvåret ger kroppen ca 250 µg (mikrogram) D-vitamin.

• Under vinterhalvåret står solen så lågt i Sverige, att man inte får något D-vitamintillskott alls (även om man tar av sig naken).

• D-vitaminet lagras i kroppen, så vi ”tankar” på sommaren, och förbrukar under vintern.

• Naturliga källor för D-vitamin är fet fisk och D-vitaminberikade livsmedel som lättmjölk och margarin. För veganer är enda naturliga källan kantareller.

• Studier visar att ingen vuxen i Sverige får i sig tillräckligt med D-vitamin.

Hur mycket tillskott av D-vitamin behöver man?

Det beror naturligtvis på en mängd faktorer som kostvanor, hur mycket man är ute i solen, kön, hur gammal man är o s v. Livsmedelsverket rekommenderar

10 µg för barn under två år 7,5 µg för barn över två år och vuxna 10 µg för gravida och ammande 10 µg för personer över 60 år

För att komplicera det ytterligare, har EU fastställt ett RDI (rekommenderat dagligt intag) för barn på 5 µg. Detta grundar sig på ett genomsnitt för hela Europa, d v s från grekiska övärlden till norra Finland…

Finns det risk för överdosering?

Det är ett vetenskapligt faktum att en kraftfull överdosering av D-vitamin kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Men var gränsen mellan nyttig och skadlig dos går debatteras livligt och någon enighet är svår att finna:

• FASS anger engångsdoser på 1875 – 2500 µg som skadliga (d v s doser som är fler hundra gånger rekommenderat dagligt intag).

• EU:s Scientific Committee for Food har satt 50 µg (2000 IE) som övre gräns för genomsnittligt dagligt intag för vuxna och 25 µg för barn.

D-vitamin till barn

För de riktigt små barnen rekommenderar Livsmedelsverket att de börjar få D-vitamintillskott redan vid en veckas ålder, eftersom modersmjölken inte innehåller D-vitamin.

Lite högre upp i åldrarna visar studier av 8-åringar i Göteborg att

• Nästan 5% hade så lågt D-vitaminvärde i kroppen att de låg under brist-gränsen.

• 20-30% hade D-vitaminnivåer i underkant.

• De barn med bäst värden har fått D-vitamintillskott till minst fem års ålder (och inte slutade när de kostnadsfria D-dropparna upphörde vid två års ålder).

Slutsats:

• Risken för överdosering av D-vitamin bedöms generellt som ganska liten. När det gäller barn, kan doseringen 5 – 25µg per dag vara ett riktmärke.

• Det är inga problem att kombinera D-droppar och Eskimo-3 Kids.

• 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-13 20:03:45 följande:
    Det brukar vara såhär att de produkter som kostar lite mer har bättre kvalitet, inte lika mycket eller inte alls någon efterrapningar av fisk. 
    Efterrapningar kan man delvis undvika (iaf med kapslar) genom att ta kapslen/kapslarna före sista klunken morgon kaffe/te/juice. Sen ser man till rapa direkt efteråt och sen tar man en sista klunk eller tugga mat. Då finns det inte någon luft kvar i magen som kan ta åt sig fisksmak. Det här är en metod som har hjälpt iaf mig. Men jag har aldrig tagit flytande Omega så jag vet inte hur det funkar på det.

När man väl är gravid och efteråt när man ammar så är det bra för barnets hjärna med just DHA, det finns speciella Omegaprodukter med högre halt av DHA för just gravida/ammande. Mumomega, MorDHA är 2 produkter som jag vet om. Själv så har jag inte testat det som gravid/ammande för jag visste inte så mycket om Omega på den tiden .
    MorDHA är smaksatt med naturlig citron. 

Förmodligen så kan du tugga på "alla" kapslar om man har lust men de som finns som tuggisar är lite lättare att tugga på. Eye Q och Efalex har tuggisar och MorEPA mini är tuggvänlig. Det är ett smaksatt gelatinskal med Omegaoljan i, (så man behöver inte svälja själva kapseln om man inte vill bara man lyckas tömma den.) 

Det här med Omega som ångestdämpade vet jag inte så jättemycket om, så jag kan bara svara lite generellt och vad jag tror skulle hjälpa. 
    PlusEPA innehåller bara Omega-3 delen EPA, Andra delen heter DHA, som är extra mycket i Mumomega och MorDHA. Så som tillskott för gravid/ammande så kanske PlusEPA inte är det bästa, men när jag tar PlusEPA känner jag mig mycket klarare i huvudet och är det en sak som jag kommer ihåg från iaf amningsperioden så var det "gröt i huvudet", hade verkligen behövt haft PlusEPA då, men man kanske får fram det klar i huvudet med MorEPA/mumomega också, det kan jag ju inte uttala mig om eftersom jag inte har ätit Omega under aktuell period. 

Eye Q och MorEPA mini är ganska lika i sin sammansättning men jag tror att MorEPA mini  är lite mer inriktad på humöret och harmoni och det skulle ju kunna vara en fördel om man har ångest tänker jag så det kanske skulle vara den rätta för dig.
    Eye Q finns som tuggis med jordgubbssmak och som neutral kapsel, tuggis är dyrare än neutral. 
    MorEPA mini är smaksatt med jordgubb.
    Eye Q är lite mindre och mer äggliknande i formen och MorEPA mini är oval.
    Brukar vara en bild på förpackningarna med kapseln i verklig storlek om det kan vara till någon hjälp.

Sen finns det en produkt som heter Omega Lin som är helt vegetabilisk och inte borde smaka fisk alls. Men om den smakar lin vet jag inte. Inte heller hur det är med förhållanderna mellan de olika Omegaoljorna. Det är även Omega-9 i den, som är främst en "hudomega" Så man kanske sover bättre om inte huden är torr occh kliar och om man får optimalt med sömn så kanske ångesten lättare går att hålla i schack. Men det känns lite långsökt så gå inte bara efter det och det är ju bara min lite hemmasnickrade teori.

Om du bara ska ta Omega för din egen skull så försök hitta någon som passar dig och du gillar, sen om du blir gravid/ammar så kan du ju ta de för gravida men det är inget "måste" Det är bra med Omega för både dig och barnet i de vanliga produkterna också, de för just gravida/ammande är lite reklam, må-väl-hysterin som företaget vill rida på. Ett foster i magen tar vad de behöver så om du tar extra mycket DHA så blir det mer över till dig. Så ta Omega först och främst och om du hittar någon Omegasort som du gillar under gravid/amningsperioden så ta det men inget måste.

Jag brukar beställa från vitaminvaruhuset.se de är bland de billigaste och är snabba i leveransen. 
    fan du är bäst. skriv en bok =)) Jag lär mig så mkt på denna underbara tråd!
  • 2nd baby
    IMAG0079.jpg
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-17 18:35:44 följande:
    Det har med att göra med att företaget anser att man behöver ladda upp, fylla på reserverna av Omega. Andra Omegaprodukter är lite mer, "starkare" så där får man ett jämt flöde av det. På Eye Q hemsida står det att man kan ge bara 4 kapslar om dagen om man vill det men då kan det ta längre tid innan effekten av Omegan kommer. 
    En del med tex ADHD behöver alltid ha en större dos med Eye Q, tex 4-6 kapslar om dagen. 
    Jag tar eye Q, 6 kapsalr, rapar fisk, hoppas på mindre när dosen trappas ner eller när jag ska gå över till Eskimo kids som jag har fått ett gäng flaskor för att prova =))
    Flaskorna till vä är det vi tar här hemma & de till hö är dt jag fick hem idag =)) 
    (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯) NELLO-BELLOLUFTKASTELLO (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯)
  • 2nd baby
    2nd baby skrev 2012-01-24 12:10:52 följande:
    Jag tar eye Q, 6 kapsalr, rapar fisk, hoppas på mindre när dosen trappas ner eller när jag ska gå över till Eskimo kids som jag har fått ett gäng flaskor för att prova =))
    Flaskorna till vä är det vi tar här hemma & de till hö är dt jag fick hem idag =)) 
    ooops, jag menar inte eskimo kids till mig givetvis,skrev fel.... vuxen Eskimo menar jag..
  • 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-14 19:13:59 följande:
    Lösare avföring är en av få biverkningar av Omega, testa att minska någon eller några kapslar för att se hur magen reagerar då.
    Oftast så går det här med magen över efter ett tag, den behöver bara en tid på sig att ställa om sig.
    bara bra för min annars hårda magen. bajjar ggr flera hahahaha Dottern bajsar oxå lite oftare men  utan problem =))
  • 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-24 12:22:57 följande:
     Ta kapslarna i sluter av måltiden och "framkalla" en rap, och sen ta bara en sista tugga smörgås eller vad du äter och kanske en liten klunk dricka. Då finns det ingen luft kvar i magen som kän ta åt sig fisksmak och det sista bäddar in kapslarna. TROR jag. Vet inte varför men funkar på mig iaf.
    TACK! Har dock gjort detta då jag har läst att du gör så, men jag rapar o rapar ändån. Men som sagt, kan vara för jag tar ff 6 kapsar vilket är många. Ska gå ner till 2 eller bara till Eskimo 1tsk om dan så d blir mkt mindre dos Cool
  • 2nd baby
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-24 16:21:03 följande:
    Tänk på att Eskimo-e och Eskimo-3 pure innehåller inte Omega-6. Det gör Eye Q däremot. Så du kanske får en lite annan effekt när du byter sort.
    hej! Försöker hitta Omega 6 info, hittar ej så bra. Vad är det specifikt bra för?

Hittade dock recepter =)) Det går väl lika bra m kapslar.-..

Smoothies
    Flytande eye q™ vanilj smakar gott som den är. Men vill du prova något nytt testa då våra smoothies, baserade på flytande eye q™ vanilj. Smoothies fyllda med antioxidanter, kalcium, fibrer och naturligt hjärnbränsle. Recepten är enkla, lätta och passar till alla åldrar. Självklart kan du variera frukt efter säsong, tycke och smak. 

Upp och hoppa smoothie
    "Madagaskar" smoothie
    Denna smoothie sätter fart på trötta ben och huvuden. En bra start på dagen!

Det här behövs för ca 2 smoothies:

1 1/2 dl hallon, frysta, 2 dl naturell youghurt m. vaniljsmak, 1 dl apelsinjuice, Juice från en färsk limefrukt 2 tsk flytande eye q vanilj Häll alla ingredienser i en mixer och tryck på start.

Låt mixern arbeta tills allt är välblandat.Häll upp i två höga glas och njut.
    Krämig, god och helt enkelt oemotståndlig. Ett bra mellanmål tips!

Det här behövs för ca 2 smoothies:

2 bananer frysta i skivor, 2 dl naturell yoghurt m.vaniljsmak, 2 tsk flytande eye q vanilj. Häll alla ingredienser i en mixer och tryck på start. 

Låt mixern arbeta tills allt är välblandat. Häll upp i två höga glas. Mmmmm....
    (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯) NELLO-BELLO LUFTKASTELLO (¯`?·.¸(♥)¸.·?´¯)
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)