Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-06 15:51:22 följande:
Nu är det så längesen jag hade småbarn att jag kommer inte ihåg vad rekommendationerna är för att ge fisk till bebis, så kolla upp det. Men i grannlandet Norge är rekommendationerna för att ge Omega från 4:e levnadsveckan så är nog inte för tidigt att ge Omegatillskott till en Svensk 7 månaders bebis
Om du ammar så finns det en produkt som är framtagen för att bäst passa både mamma och barn, Mumomega.
Sen finns det även en som heter Eye Q baby men tror inte den finns här i Sverige än men går lätt att få tag på utländska webbshoppar som skickar till Sverige. Tror innehållet på Eye Q baby och mumomega är identisk men Eye Q baby har lättöppnade kapslar, och kostar mer.
En del modersmjölkersättning är Omegaberikad, vet att NAN är det. Annars kan man ge Omega från kapslar eller flytande, se inlägg # 653. Blanda ut det i lite puré eller i lite gröt.
Den flytande Omega som finns är rätt så smakrik, inte så att det är dåligt men det smakar mycket. Kan ju hända att bebisen älskar det, eller hatar det
Tillverkarna skriver oftast att det är rekommenderade för en viss ålder men det är främst för att kapslar utgör en kvävningsrisk, det är ju lätt att undvika om man bara ger innehållet i kapseln till barnet.
Sen innehåller en del Omegakosttillskott även tillsatt D-vitamin och om man ger D-droppar som BVC rekommenderade så skulle det i princip kunna bli överdosering men det är bara att räkna ut och minska lite på D-dropparna.
Ett kosttillskott får inte heller ersätta den dagliga kosten och om rekommendationerna för mat till ett litet barn krockar med de kostrekommendationerna som gäller för barnet får inte tillverkarna skriva yngre ålder än det på förpackningen enligt lag.
Små barns hjärna utvecklas extremt mycket den första tiden och eftersom Omega är väldigt bra för just hjärnans utveckling är behovet extra stort så barn och vuxna brukar ha samma rekommenderad dos. men testa gärna lite försiktigt när du börjar ge någon av de flytande sorterna för att det kan vara så mycket smak.
Eye Q flytande finns med Vanilj eller citronsmak, Eskimo kids har tutti-frutti smak och Efalex har citronsmak.
Jag brukar köpa mina Omegaprodukter från
vitaminvaruhuset.se Jag tycker det är en bra sida, lättöverskådlig, snabba i leveranser och bra priser.
Berätta gärna hur det går för er
Ha en bra dag och jag önskar er bättring med sömnen för er alla
Tack snälla för ditt svar.
Köpte Eskimo kids idag.
Gav det tillsammans med lunchen. Spelar det någon roll när på dagen man ger?
O när kan man kanske vänta sig någon typ av förbättring sömnmässigt?
Jag hoppas så innerligt att det kan hjälpa oss lite.