Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Mega -Omega till alla! :-)

Zizzy skrev 2012-05-30 21:56:09 följande:
    Jag har ätit Eye-Q nu i ca 7 veckor. Jag började för jag läste att det kan hjälpa mot PMS. Jag har fruktansvärd PMS där jag gråter, blir rasande, tror att jag är gravid, skriker, svullnar mm.
    Efter första månaden märkte jag enorm skillnad!!!!
    Mina PMS-besvär är som bortblåsta!
    Det är magiskt!
    Den enda PMS jag känner av är ömma bröst och DET kan jag leva med!

Skrattande
    Oj, då borde jag verkligen testa detta med!
  • Fridayyy
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-05-30 23:28:01 följande:
    Vad skönt att höra! Låter underbart att inte bara jag som blev hjälpt av Omega för PMS.
    Sprid det vidare  
    Går det äta tillräckligt med omega 3 och 6 och slippa piller???
  • Fridayyy
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-06 16:40:34 följande:
    Det beror ju på vad för piller du äter och hur mycket du tar av dom, jag antar, bara gissar nu men tror att med piller som du skriver så menar du SSRI och/eller p-piller.

Jag kan ju inte lova att det funkar på dig med Omega men om jag var du så skulle jag verkligen testa. Jag blev verkligen hjälpt mot min PMS när jag började ta Omega och kände mig klarare i huvudet, inga sega grötiga tankar. Får mycket bättre tålamod med barnen, kan vara den där pedagogiska pysselmamman som enkelt fixar allt kiv och bråk mellan barnen.
    Om Omegan inte hjälper dig fullt ut så kanske det iaf gör att man inte behöver ta så stora doser av tex SSRI och bara det kan vara en fördel. 

Om man skulle skriva någon slags fördel/nackdelsslista så:

SSRI
    biverkningar -
    ingår i högkostnadsskyddet + 
    Lång in och utsättningstid -

p-piller
    hormoner -
    ingår i högkostnadsskyddet +

Omegatillskott
    kan bli dyrt över tid -
    mycket få kända biverkningar* + 
    de flesta märker effekt ganska fort +
    inga hormoner +
    ingår i normal kost så beprövat sen urminnes tider + 

Om du ska äta Omegarik mat för att komma upp i samma nivå av Omega som finns i tex PlusEPA (500 mg EPA) så får man äta ca 10 portioner fet fisk i veckan. Gillar du fisk?

*De biverkningar som man kan få med Omegatillskott är lösare avföring, fisksmakande upprapningar och Omega-3 är blodförtunnande.
    Meddela din VC att de ska skriva in det i journalen att du äter Omega och avbryt Omegaintag inför planerade operationer. Inför en förlossning bör man avbryta med Omega senast i v.35-36 om allt hittills gått bra. (Onödigt att riskera att blöda mer än nödvändigt under förlossningen.)  
    Det jag har märkt att ju dyrare Omega desto bättre kvalité, man får vad man betalar för. Har aldrig haft några fiskupprapningar av varken Eye Q kapslar, MorEPA mini eller PlusEPA.
    OM det är så att man känner fisksmak så finns det ett knep som brukar funka. Man tar kapslarna till mat, se till att det är i slutet av måltiden, ta kapslarna när det bara är en eller två tuggor kvar, se till att rapa och sen ta den sista tuggan. Då finns det inte någon (eller mycket lite) luft kvar i magsäcken som kan ta åt sig fisklukt och som man kan råka rapa upp.
    Sen finns det även Omega kosttillskott som enbart är från växtriket, har inte testat dom själv men vet att de är ganska dyra.
    Några tips om lösare avföring har jag inte att ge men tja... Inte alla som märker av något om det och jag har läst någonstans att hos de flesta går det över efter ett tag. 

Berätta gärna hur det går för dig, om det hjälper med Omega mot PMS, dåligt humör och nedstämdhet. Och för det vidare till alla dina medsystrar med PMS

Ha en bra dagSolig 
    Ska läsa igenom tråden sen.

Med piller menade jag kapslar med Omega. Jag äter inga piller alls. Jag var lite otydlig.

Jo jag gillar fisk. Lax, makrill och sill äter jag gärna men jag äter det inte 10 ggr i veckan nu...Glad 

Tack för alla tips!!
  • Fridayyy
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-07 10:43:52 följande:
    OK
    Det finns rätt så mycket Omega-3 i valnötter och rapsolja. Jag har läst en artikel om det men just nu håller de tydligen på att göra om den sidan så går inte att hitta just det.
    Men jag tror att det var 1-2 msk valnötter om dagen för att ge det dagliga rekommenderade dagsbehovet och 1 msk rapsolja. 

Men då får man tänka på att du kanske har ett större behov än just genomsnittet svenskar och om man inte bara tar en riktigt stor klunk rapsolja direkt ur flaskan utan använder den i matlagning så kan det hända att lite av Omegan blir förstörd eller på annat sätt gås miste om. 

Du skulle ju kunna vara trådens försökskanin Laga all mat med rapsolja, ät makrill i tomatsås på frukostmackan, lax till middag, en näve valnötter till mellanmål och ägg & sillmacka till kvällsmat några gånger i veckan i en månads tid, förslagsvis från mensens första dag till nästa mens första dag.
    Skriv dagbok över humöret och gärna om du orkar, hur stora portioner/antal Omegarik maträtt per vecka. Överkurs kan ju vara att se om det blir någon skillnad på utgifterna i matkontot. (PlusEPA kostar 240-300 kr/månad) 

Det här är ju alldeles frivilligt! Du behöver inte alls göra det här om du inte vill.

Ha en bra dag!Solig 
    Du tvingar mig alltså inte???Flört

Har precis haft PMS. Och mensen börjar typ nu. Jag delammar också men tror inte det påverkar PMS:en så mycket. Han är 13 månader nu.

Är det Omega 3 som är viktig när det gäller PMS? Inte Omega 6? Vet du hur många gram man behöver varje dag?
  • Fridayyy

Nu har jag äntligen köpt Mor-Epa. Ska se om min PMS blir bättre. Återkommer med första resultatet om några veckor.

• Fridayyy
    ArcticMed skrev 2012-10-08 21:22:19 följande:
    Lite info om fettsyror och Omega-6/Omega-3 balans.
    Det är viktigt för den långsiktiga hälsan att ha en bra balans mellan Omega-6 (AA) och Omega-3 (EPA) något som dessvärre är ovanligt med dagens kost, beroende på att mycket av det djur vi äter har varit utfodrade med kraftfoder (fyllt med Omega-6) samt att vi använder mycket Omega-6 rika vegetabiliska oljor vid matlagning samt mattillverkning.
    Man kan numera enkelt kontrollera sin fettsyraprofil ochdärmed Omega-6/Omega-3 balans genom ett fingerstickstest www.arcticmed.se
    Jag vill även slå ett slag för högkvalitativa naturliga fiskoljor med bra antioxidanter. Omega-3 oljor är extremt oxidationskänsliga och då framför allt de som är högkoncentrerade.
    Vid intag av Omega-3 i kapslar bör man alltid kontrollera smak och lukt genom att bita sönder en kapsel i förpackningen. Om innehållet luktar och smakar konstigt så skall man inte använda sig av produkten eftersom den då har oxiderat och därmed tillför fria radikaler till kroppen. 
    Jag kan inte nog poängtera vikten av att ta få i sig en ordentlig dagsdos marin Omega-3.
    För att uppnå en bra hälsoeffekt behövs mellan 2000-3000mg/dag för en normalviktig person (60-80kg).
    Jag har under flera år jobbat med fettsyraanalyser och verkligen på nära håll kunnat följa vad ordentlig dagsdos och kontinuitet gör för att skapa 
    bra värden.
    PS. Flytande marin Omega-3 är generellt billigare per gram omega-3 än Omega-3 i kapslar.
    Micke
    Hur vet man om det smakar konstigt??? Mina kapslar från MorEpa smakar ju som eftersmak av makrill i burk...eller hur man nu ska beskriva det??? Men det är väl så de ska smaka?

Köpte tuggisar till barnen av Eye Q jordgubb, de smakar ingen fisk alls. Är de lika bra för mig? Hur många ger ni till era barn som är 1-2 år? Jag testar att ge till honom nu för att han vaknar ca 10 ggr per natt.
  • Fridayyy

Sonen började sova bättre efter några veckor. Vet ju inte om det bara berodde på omega-3 eller om det var vanesak efter avslutad amning att han fick in att han skulle äta enbart på dagen. Har inte märkt nån skillnad på dagen, kanske att han är ännu mer intensiv nu när han sover bättre...Skrattande

Vet inte om min PMS har blivit bättre, har haft lite andra relationsbekymmer som kan ha gjort mig irriterad för det är minst lika mycket när jag inte har mens, så detta får jag återkomma med när det lugnat ner sig lite. Men jag ska fortsätta med mina tuggisar.

• Fridayyy
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-12-07 11:59:48 följande:
    Låter bra!
    Hoppas dina privata saker ordnar upp sig! 

Tack! Det gör det säkert. Är mest intensivt med barnen nu samt ett uppvaknande i relationen som nu bara ska bli bättre. Ska fråga min man sen om HAN tycker att PMS:en blivit bättre. Ofta inser man ju knappt själv att det är det som ställer till det när man blir arg utan anledning.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)