Inlägg från: Bestemor |Visa alla inlägg
  • Bestemor

Mega -Omega till alla! :-)

Little Ms Chatterbox skrev 2013-10-23 10:57:30 följande:
    Mina barn blev hjälpta med nattskräcken av bara Omega-3. Men bättre sömn över lag kom när vi bytte till en Omegasort med både Omega-3 & Omega-6 i. 

Att även få lite lugnare på överaktiviteten krävs nog också en kombination av både Omega-3 & Omega-6. 

Om du ammar kan du äta Omega så går det över i mjölken. Det finns en speciell Omega för gravida, Mumomega och ammande, den är det lite mer EPA i än de flesta Omegasorter. EPA är en av delarna i Omega-3. EPA är främst för hjärnans utveckling.

Samma fördelning finns även i bla  Eye Q Baby. Den finns nog inte i Sverige en det är inte så stor förlust egentligen, det är bara en lättöppnande kapsel som skiljer mellan den och Mumomega. 

Personligen så tycker jag att båda de hör produkterna är lite överskattade, de säljer dyra produkter till utsatta grupper.

Lättöppnade kapslar är inte så viktigt, om man tar en vanlig kapsel och sticker hål med nål och klämmer ut på sked eller över mat är det inte så svårt längre.

Om du ska ge Omega till någon som är såpass liten som 10 månader är ju inte kapslar det bästa, det står 3 år på förpackningen men det är för kvävningsrisken, smådelar du vet Men som jag skrev tidigare så stick hål med nål så är det problemet löst.

Flytande Omega är större mängd än kapslar, men fördelen är att den är smaksatt.

Eye Q finns i Vanilj eller Citronsmak, Eskimo kids i Tuttifrutti och Efalex i Citronsmak. 

Smaken å andra sidan kan vara rätt så stark i den flytande om man inte blandar ut den med något, lämpligt är kanske lite filmjölk eller yoghurt.

Vilken smak brukar barn tycka är godast? Vanilj eller citron?
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)