Anubisa skrev 2012-12-14 10:53:44 följande:
Hej!
Det är första gången jag skriver något här, har hittat detta forum av en slump. Det verkar som om ni här är så kunniga när det gäller omega-fetter och deras effekter och jag har en del funderingar.
Jag har en kille som nyss fyllt 4 år och som kan sägas vara hyperaktiv. Han har ingen adhd-diagnos eller något i den stilen menhan har helt klart många symptom på detta med koncentrationssvårigheter och dålig impulskontroll. Men hyperaktiviteten är nog det jobbigaste. Då läste jag att omega-fetter kunde eventuellt hjälpa så för ett tag sedan köpte vi en Eskimokids och har gett honom det (5 ml) så gottsom dagligen. Ibland har vi dock glömt av det i flera veckor osv. Hur som helst så verkar det inte hjälpa speciellt mycket, och det kan det ju hellerinte göra när man inte ens har gett det konsekvent. Igår köpte jag Eye Q 180 kapslar på apoteket och har idag börjat att ge honom. Han ska äta 6 kapslar om dagen i 12 veckor står det. Det låter mycket men på förpackningen står det att det gäller alla åldrar så jag antar att det är okej. Har ni upplevt att Eye Q fungerar bra på hyperaktivitet? Nu är det så att pojken stårinför beslut om att operera sina halsmandlar för han har problem av dessa. När jag läste symptomlistan på stora halsmandlar så var just hyperaktivitet ett av dessa. Det är också mycket annat som stämmer in så jag vet ju alltså inte om det är halsmandlarna som är problemet eller om det är något åt adhd-hållet. Omega kan ju inte skada tänkte jag så det får bli det oavsett vad den bakomliggande orsaken är. Hur länge kan det ta innan man får se effekt?
Min andre son är precis 1 år fyllda och han är inte hyperaktiv eller någoti den stilen, men han sover väldigt risigt på natten. Jag tänkte därför börja ge honom Eskimokids som ju är från 1 år. Jag började igår och upplevde att han sov bättre inatt än ha gjort på länge men det kan ju vara en slump, så fort går det kanske inte? Min fråga gällande honom är ju detta med D-vitamin. Jag ger ju honom 5 droppar D-vitamin om dagen fortfarande och Eskimokids innehåller ju också D-vitamin. Bör jag minska antalet D-droppar närjag ger Eskimo-kids?
Hej, och välkommen hit!
Det med halsmandlar och hyperaktivitet har jag inte hört något om men det kan säkert vara så.
Det stämmer med dosen att man ska ge så mycket. Man KAN välja att ge mindre, inget fel i det men så som tillverkarna säger så hävdar de att man lägger upp ett förråd i kroppen av Omega så sen när det är ordentligt laddat så minskar man. Men en del behöver ha den högre dosen hela tiden, så gör vi med vår son. Han får 6 Eye Q kapslar och en PlusEPA. Det är bara Omega-3 delen EPA i dom och det är främst för aggressioner och ett explosivt humör.
Hur man ser effekt är helt individuellt, jag ser direkt på bara några timmar på mina barn, och även mig själv. Jag tar Eye Q för jag tycker att jag blir klarare i huvudet och får bättre humör, hade hemsk PMS förr. Det är samma sak om vi har glömt att ge sonen, han har inga depåer alls fast vi ger så mycket. En dag utan Omega är hemsk. Både för honom själv och för oss.
Medan andra inte ser någon effekt förrän efter någon eller några veckor, man får helt enkelt testa sig fram.
Men jag vill varna för en sak, det här är viktigt att du tänker på det. Omega-3 är blodförtunnande så inför planerade operationer så måste man sluta med Omega-3 några veckor innan. Så inför det här med halsmandlarna så måste du berätta för hans läkare att ni ger det.
Omega-6 är inte blodförtunnande så det kan man fortsätta att ge om man tycker att det hjälper, vanligaste preparaten med Omega-6 är Efamol och Qarma.
Anledningen att alla, oavsett ålder ska ha samma dos är för att barns behov av Omega är större är för att deras hjärnor fortfarande håller på att utvecklas så de kräver mer, vi vuxna behöver bara underhålla hjärnfunktionerna.
Angående din andra son så tror jag nog säkert att han kommer sova bättre om du ger Omega. Jag tror nog inte att det är en slump att han redan har börjat sova bättre bara efter en natt. Första gången vi gav sonen Omega, det var MorEPA mini som vi började med, då somnade han på 15 minuter, kvällen innan och alla kvällar innan dess från att han var mycket liten hade det tagit 2 timmar för honom att somna

. Hans far trodde jag ljög när jag kom ner så fort och påstod att han sov

, sambon gick upp till sonens rum och petade på honom. Han sov lugnare och hade mycket färre uppvak och de gånger som han vaknade somnade han om igen mycket lättare.
Det är rätt som du tänkt att man ska minska lite på D-dropparna. Men man får räkna ut hur det blir för dels så ökar D-vitaminbehovet ju äldre barnet blir och sen vill jag inte skriva något på nätet som gäller din sons ålder och någon annan går efter det till sitt barn och det är en annan ålder på det barnet. Dessutom så spelar det ingen roll hur mycket Omega jag äter, något bra på matte blir jag aldrig så jag kanske räknar fel.
Berätta gärna hur det går för dina barn, om du ser någon förändring.