Inlägg från: Little Ms Chatterbox |Visa alla inlägg
  • Little Ms Chatterbox

Mega -Omega till alla! :-)

Floff skrev 2010-05-26 13:02:45 följande:
    Hmm okej.. Så om jag skulle köpa Mumomega, Mor-EPA mini, eller Efalex - hur mycket tror du jag ska ge då? Och innehåller dessa båda Omega-3 och 6? Det låter ju verkligen mycket enklare att köpa något som finns på den svenska marknaden än att beställa dyrt från utlandet.
    Just Mumomega och Efalex har jag inte testat själv så vet inte alls hur barn reagerar på det. Men Eskimo kids började jag ge ett av mina barn när hon var ca 8 månader, då fick hon 3-4 ml några dagar i veckan, det var inte direkt för sömnen utan för att hon skulle börja äta bättre, (åt i princip bara smakisar) som gjorde att jag gav Omega då. Hon kom igång med maten också, så på henne funkade det.
    Men testa med halva dosen om du känner dig lite osäker och öka upp till hel dos om du ser förbättring i sömnen men inte tillfredsställande.
    Det är inget farligt att ge till små barn. I Norge rekommenderar de från 4 veckors ålder. Överkonsumtion kan ge lösare avföring, det är de biverkningar man har sett. Mumomega, Efalex och mor-EPA mini och Eye Q kapslar innehåller alla både Omega-3 och omega-6.
    Om du köper tex Eye Q vanliga kapslar så kan du ju ta det själv också, jag tyckte jag blev mycket klarare i huvudet när jag började ta omega och även spänstigheten o benen.
  • Little Ms Chatterbox
    Trikarn skrev 2010-05-27 20:30:03 följande:
    LmC Tänkte bara meddela att Mia slutat, och det är en annan underbar kvinna nu De går nämligen in och sponsrar  en sak i sommar med produkter säger inte vad än.. blir överraskning för de som kommer .. kommer lägga upp info i bloggen om ngn vecka hihi...
    OK. Jag mailade Mia igår och har inte fått något svar. Det är därför då jag inte har fått något svar. Får nog ringa imorgon då.
  • Little Ms Chatterbox
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-28 20:05:42 följande:
    Vi använder E-EPA rekomenderat av vår läkare. Min son har asperger, han är 7 år och hans humör har blivit mycket bättre sen vi började med den. Han har ätit den sen september förra året, ett bra tag innan jag fick höra om plusepa. Vi har inga planer på att byta. Dels för att E-EPA har såpass bra effekt och dels för priset och dels för att vår läkare rekomenderade E-EPA. Vi fick ingen effekt av eye-q mer än en liten förbättring vid stora dosen. På den lilla dosen var den verkningslös. Så jag rekomenderar E-EPA eftersom jag har positiv erfarenhet av den men jag tror säkert att plusepa är lika bra om man hellre vill använda sig av den.
    Jag tänkte att du skulle svara så jag skrev inget
    Men hur är det, Är det 500mg EPA i E-EPA? De är iaf det i PlusEPA så om det är samma så är det likvärdiga och borde vara samma effekt av dom.
    hatschepsut skrev 2010-05-28 17:00:21 följande:
    Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig med en fråga. Jag är en tjej på 27 år med asperger syndrom, depression och ångestproblematik. Började äta eye Q för ca 4 månader och har märkt en stor förbättring i mitt mående. Nu funderar jag på att börja trappa ner från 6 kapslar till 2 kapslar underhållsdos. Men jag tänkte då börja kombinera Eye-Q'n med ett renodlat EPA-preparat, som jag läst ska vara väldigt bra vid ASD och även psykiska problem. . Därför frågar jag experterna här om det är någon större skilland på E-EPA och plusEPA? E-EPA är ju nämligen rätt billigt på bl.a. Bodystore, medan plusEPA (som jag bara hittat till salu i en enda webbutik) är väldigt mycket dyrare/dag. Men är E-EPA lika bra/ungefär samma sak? Jag är så otålig att få resultat så jag orkar inte experimentera mig fram! Tack på förhand!
    Får höra vad Trollet Ludenben svarar.
    I 6 kapslar Eye Q är det bla 558 mg EPA (eller om det var 588) så då borde man få samma effekt av fulldos av Eye Q men då är det andra oljor med och har ingen aning om hu det blir i priset med att alltid ligga på det.
  • Little Ms Chatterbox
    Trollet Ludenben skrev 2010-05-28 21:55:25 följande:
    Ja, det är 500 mg EPA precis som i plusepa. Ingen aning om varför vi fick bättre resultat med dom än med eye-q. Undra om det kan ha att göra med kombinationen av fettsyrorna eller något. DHA var ju inte den betydelsefulla för just NPF så undra om det är den som gör att oljan får sämre effekt. En fråga att bita i Jag ska fakiskt höra med vår läkare för jag ska dit nästa vecka för diskusion om hans medicinering. När vi hade eye-q åt han 6 kapslar i 12 veckor och sen sa läkaren att vi skulle fortsätta ligga på den minst 1/2 år. Det gjorde vi och sen minskade till 2 kapslar. Då tappade den effekt med en gång. Men jämförbart med e-epa så får vi bättre effekt av e-epa än full dos eye-q. Märkligt egentligen...
    Jag pratade med Z.s läkare nyligen och just Omega kom upp. Hon frågade hur mycket han fick och på henne verkade det som om att upp mot 2 gram EPA kunde man ge.

Sen så är det dags att förnya vårt VB, vi har ju med Miltons mjölkallergi också och hans läkare envisas med att bara skriva ut i 6 månader i taget så då måste vi söka om hela VB. *morr* måste ta med Z.s alla saker också, det är inte kul att gå igenom 2 ggr/året.
    Iaf, handläggaren på FK var väl inte den mest sympatiska för jobbet men när Omega kom på tal (vi hade med det i förra ansökan men avslogs pga att det inte var styrkt av läkare) så verkade det på henne att hade vi bara haft med ett läkarintyg på Omega så hade det blivit godkänt som merkostnad.
    När jag försökte få tag på läkaren så pratade jag med hennes sekreterare så pratade jag om Omega med henne också (ha ha låter som jag inte kan något annat) och då sa hon i förbifarten -"Prata med läkaren, hon kanske skriver intyg om Omega " alltså som om det inte var någon nyhet eller konstigt.

Om man slår ihop alla de här händelserna så verkar det faktiskt som om att man kan få Omega på recept eller iaf att det inte är svårt att få läkarintyg om att Omega fungerar på (de flesta) personer med npf. Det kanske bara gäller de produkter som finns på apoteket men eftersom apoteket har omorganiserats nu så kanske enskilt apotek mer kan välja vad de kan ta hem. Om det är så, Omega i högkostnadsskyddet och med i VB så blir ju livet mycket lättare för många med npf.
  • Little Ms Chatterbox
    gravid84 skrev 2010-05-28 14:52:33 följande:
    *morr* Kan inte citera dig riktigt

Jag har nu läst igenom HELA denna tråd. Skulle Omega3 nu fungera på min son är det ju ett mirakel. Han är 8 mån nu, har sovit dåligt konstant sedan knappt 4mån ålder. Det är alltså inga faser mm mm utan han sover helt enkelt dåligt. Tidigare "tuttade" han sig till sömns nattetid, nu är det inte tuttandet som är problemet utan helt enkelt att han sover oroligt och fruktansvärt dåligt. En natt ser ut ungefär såhär; Somnar kring 19.30, sover rätt okej fram till 23-tiden (några nappistopp kan det bli). Sedan vaknar han och skriker/gnyr/gråter. Vänder och vrider sig, får napp, somnar in för att på nytt vakna några minuter senare. Somnar kanske om, sover max 2h, samma visa igen, händer ofta att han är vaken ibland 1h ibland flera. Vaknar/sover/vaknar/sover fram till ca 05 då det för honom är dax att stiga upp. Sover ofta 2x2h på dagen. (är det för mkt???)

Vad tror ni? Är Omega 3 något för oss?
    Kan det på något sätt vara farligt eller mindre bra? (En vän sade till mig att de hade diskuterat Omega3 för barn på tv för inte så länge sedan och att det då inte skulle vara så bra). Är lite nojjig.

Vad sa din vän att man hade sagt? Vet hon vilket program det var? Var det kvalitén på Omegan som kunde variera, att man istället skulle äta rätt, miljögifter, någon viss produkt?

Finns fler argument också men visst, det är viktigt att äta rätt men men det är inte lätt att få i små barn rätt mat alltid och om barnet behöver lite större mängd Omega (kan vara så att man har svårare att ta upp det eller större behov) så kanske man måste ge fisk varje dag och då kanske man missar något annat viktigt näringsmässigt.
    Det med kvalité och miljögifter så får man titta lite på tillverkarens hemsida och kolla runt lite. Då märker man snart att de mest kända märkena har oftast bra koll på sin produktion.
    Jag säger inte att man inte ska lita på det som sägs på TV men man måste även se till att man får med hela sammanhanget.

Jag tycker att du ska testa med Omega om det känns rätt för dig. Du behöver ju inte ta maxdos eller om du väljer tex Eye Q som tycker att man ge mycket först för att bygga upp förråden, utan ge lite och öka upp tills du ser om det har effekt.

Innehållet i kapslar är relativitet lite mängd och går lätt att få ut om man sticker hål med nål och klämmer ut. I förhållande till om man ska ge flytande Omega, tex Eskimo kids eller Eye Q som finns som flytande, rekommenderade dos 5 ml. annan fördel är att om det är så att det inte går att få i barnet det så kan man ta kapslarna själv, det kan man ju göra även med flytande men en del vuxna upplever det som {#lang_emotions_throwup}      
  • Little Ms Chatterbox
    Floff skrev 2010-05-29 10:51:53 följande:
    Igår köpte jag en förpackning Mor-EPA istället eftersom de inte hade Eye-Q. Tänkte egentligen börja med dem redan igår, men var lite osäker på hur mycket jag skulle ge. Little Ms Chatterbox; hur många droppar tycker du att man ska ge av dem till min 7-månaders?
    Små barn behöver större mängd Omega än vuxna i förhållande till kroppsstorleken eftersom deras hjärna utvecklas och växer så mycket under första tiden. Så 2 kapslar är ingen stor dos i sig själv till ett litet barn.
    Men om du tycker det känns mycket så ta inte mer än vad du tycker känns rätt. Börja med en kapsel och om du inte får riktigt önskad effekt så gå upp till 2 kapslar, du kan ju ta det uppdelat på dagen. En på morgonen och en på kvällen.
    Omega är inget konstigt i sig, "bara" pressad fisk och oljor från nattljus. Inga tillsatser eller konstiga fyllnade material. Det "konserveringsmedlet" de ha är E-vitamin. I en del produkter är det kemiskt framställt men annars är det bara vanlig raps eller solrosolja.
  • Little Ms Chatterbox
    Sjuan skrev 2010-05-29 20:06:20 följande:
    Har kollat upp detta lite mer eftersom jag gett Eye Q baby men funderat på att byta. En kapsel Eye Q Baby har i princip nästan exakt samma innehåll vad det gäller fördelning av fettsyror som 1/3 kapsel Mumomega. Kanske lite meckigt dock att ge 1/3 kapsel. Medan jag kollade detta såg jag även att priset på vanlig eye q är ganska mycket billigare om man beställer från England. Dock tillkommer ju frakt, men det beror ju på hur mycket man beställer på en gång. Lite mer krångel men ändå . Boots hade dessutom "ta 3 betala för 2". Jag hade dock redan köpt flytande Eye Q men såg att det var tom dyrare än att ge Eye Q baby!! Ska se om det har samma effekt, då kanske det blir vanlig eye Q kapsel, helr klart det billigaste alternativet.
    Flytande är så dyrt för att den är preparerad eller vad man ska säga. Så fort oljan utsätts för syre börjar den oxidera (härskna) och för att motverka det så har man tillsatt E-vitamin som är ett antioxidantmedel. Det fungerar även i kroppen efter man har intagit oljan. Oljan ligger ju skyddat i kapslarna så de behöver inte skyddas lika mycket. Så det är därför som kapslar är billigast. Tror tuggisar är dyrare för att det är lite dyrare tillverkningskostnader.

Vi kör med Eye Q vanliga kapslar, ett tag hade vi tuggisar men det var ingen som direkt tyckte det var bättre. Min ena 2½-ing brukar ta vanliga Eye Q och tugga på dom, hon bryr sig inte om fisksmaken. Sväljer oljan hur lätt som helst men kapseln gillar hon inte.
    Mumomega och Eye Q baby är nog bra saker men jag tror nog att man får i sig bra saker även om man tar Eye Q vanliga kapslar. Visst är det lättare att bara vrida av på Eye Q baby än att sticka hål med nål och klämma ut men så svårt är det inte. Huvudsaken att man får i sig det, tror det andra är säljteknik.
  • Little Ms Chatterbox
    Lantani skrev 2010-05-30 06:53:41 följande:
    Sonen på 1,5 har börjat sova dåligt på nätterna... Från att sova 19-07 och ca 3 timmar på dagen (slutade med 2 vilor för 1 månad sedan, så 1,5 timme på dagen nu) tills att nu sova 20-05.20 och 1,5 tmme på dagen. Han är även orolig på nätterna (vaknar 2-4 gånger per natt och ofta 1 gång under middagsvilan, då är han jätteledsen och svår att somna om). Skulle gärna vilja få rätt på hans sömn till lillasyster kommer i augusti, annars känns det som att jag kommer vara ett vrak! Har nu alltså funderat på att köpa omega-3, men vilken ska man isåfall välja till 1,5 åring?
    Håller med Trollet Ludenben, Eskimo kids är bra. Den innehåller Omega-3, -6 & -9. Dosen är 5 ml. Det går att dela upp det under dagen och blanda i mat om man vill. Omega-9 är bra för huden.

Annars så kan du även testa Mor-EPA mini eller Eye Q vanliga kapslar. De 2 märkena innehåller Omega-3 och Omega-6. Stick hål på kapseln med en nål och kläm ut på sked eller över mat. Det blir lite billigare per dagsdos med kapslar.
    Ett bra ställe att beställa från är vitaminvaruhuset.se De har bra utbud och personligen så tycker jag om sidan, bra uppbyggd. De flesta Omegamärken finns på hälsokostbutiker, apoteket har en del men det är oftast billigast på nätet. Topformula.se är ganska billiga men jag tycker den sidan är krångligare.
  • Little Ms Chatterbox
    Flowerfairy skrev 2010-05-30 21:48:42 följande:
    Till äldste sonen (5 år) hade vi tänkt testa plus-EPA (han har troligen Aspergers), men jag har inte hittat det i varken någon fysisk butik eller webbshop. En Life butik kunde ta in men det var ju hiskeligt dyrt (299 kr).  Var har ni hittat det någonstans? Eller kanske vi skulle testa e-EPA istället? Var hittar man isåfall det billigast?
    Jag kan tyvärr inte svara dig på hur mycket PlusEPA kostar för jag får min gratis från företaget som distribuerar den, Hela Pharma. Skriv till dom och fråga om du kan få en provförpackning. Det är en ny person nu som har hand om det, Ida Elf.
    Jag har bett vitaminvaruhuset.se att ta hem PlusEPA men verkar inte ha kommit än då.
    E-EPA och PlusEPA har samma dos EPA men PlusEPA är nog inte så stora som E-EPA som Trollet Ludenben beskriver. Den är något tjockare tex än Eye Q och kanske något längre, men inte mycket. Kapseln är äggformad.

FL-medlemmen Anneh tror jag köper PlusEPA, fråga henne vad hon betalar för den.
  • Little Ms Chatterbox
    moegumsan skrev 2010-05-31 08:29:47 följande:
    Jag har bara hittat plusEPA i en webbutik än så länge  (provade få in den där jag brukar handla men det gick så trögt trots att de säger att det är på g), och det är på friskvårdsapoteket. Jag tror den kostar 289 eller nåt där, och fram till sista juli eller så så har de tag tre betala för två-rabatt...
    Det var ju inte sååå dyrt, Mor-EPA mini kostade ju 281 kr så det är ju inte så stor skillnad. Men håller med om att det är dyrt när man vet att det är något som barnen behöver och mår bra av och borde vara gratis eller nästan gratis.
    Det var en bra rabatt iaf, hoppas du kan köpa mååånga.
Svar på tråden Mega -Omega till alla! :-)