gravid84 skrev 2010-05-28 14:52:33 följande:
*morr* Kan inte citera dig riktigt
Jag har nu läst igenom HELA denna tråd. Skulle Omega3 nu fungera på min son är det ju ett mirakel. Han är 8 mån nu, har sovit dåligt konstant sedan knappt 4mån ålder. Det är alltså inga faser mm mm utan han sover helt enkelt dåligt. Tidigare "tuttade" han sig till sömns nattetid, nu är det inte tuttandet som är problemet utan helt enkelt att han sover oroligt och fruktansvärt dåligt. En natt ser ut ungefär såhär; Somnar kring 19.30, sover rätt okej fram till 23-tiden (några nappistopp kan det bli). Sedan vaknar han och skriker/gnyr/gråter. Vänder och vrider sig, får napp, somnar in för att på nytt vakna några minuter senare. Somnar kanske om, sover max 2h, samma visa igen, händer ofta att han är vaken ibland 1h ibland flera. Vaknar/sover/vaknar/sover fram till ca 05 då det för honom är dax att stiga upp. Sover ofta 2x2h på dagen. (är det för mkt???)
Vad tror ni? Är Omega 3 något för oss?
Kan det på något sätt vara farligt eller mindre bra? (En vän sade till mig att de hade diskuterat Omega3 för barn på tv för inte så länge sedan och att det då inte skulle vara så bra). Är lite nojjig.
Vad sa din vän att man hade sagt? Vet hon vilket program det var? Var det kvalitén på Omegan som kunde variera, att man istället skulle äta rätt, miljögifter, någon viss produkt?
Finns fler argument också men visst, det är viktigt att äta rätt men men det är inte lätt att få i små barn rätt mat alltid och om barnet behöver lite större mängd Omega (kan vara så att man har svårare att ta upp det eller större behov) så kanske man måste ge fisk varje dag och då kanske man missar något annat viktigt näringsmässigt.
Det med kvalité och miljögifter så får man titta lite på tillverkarens hemsida och kolla runt lite. Då märker man snart att de mest kända märkena har oftast bra koll på sin produktion.
Jag säger inte att man inte ska lita på det som sägs på TV men man måste även se till att man får med hela sammanhanget.
Jag tycker att du ska testa med Omega om det känns rätt för dig.

Du behöver ju inte ta maxdos eller om du väljer tex Eye Q som tycker att man ge mycket först för att bygga upp förråden, utan ge lite och öka upp tills du ser om det har effekt.
Innehållet i kapslar är relativitet lite mängd och går lätt att få ut om man sticker hål med nål och klämmer ut. I förhållande till om man ska ge flytande Omega, tex Eskimo kids eller Eye Q som finns som flytande, rekommenderade dos 5 ml. annan fördel är att om det är så att det inte går att få i barnet det så kan man ta kapslarna själv, det kan man ju göra även med flytande men en del vuxna upplever det som