• TheStar

Funkar "spindelskrämmor"?

Jag har en väldig spindelfobi och råkar bo i ett hus med källare, där dessutom den enda duschen i huset finns... Alltså måste jag gå ner dit och alltså träffar jag ibland på s.k. källarspindlar. Tycker att det är så jobbigt att jag vissa perioder undviker att gå ner när maken inte är hemma...

Har nu sett att det finns "spindelskrämmor" att köpa, som sänder ut något slags signal som spindlarna skyr. Någon som testat en sån? Funkar den? Vilket märke? Ingen risk att spindlarna kryper "uppåt" - till huvudplanet i stället? Övriga synpunkter? Tacksam för alla tips!!!

• Svar på tråden Funkar "spindelskrämmor"?
  • TheStar

Ingen som testat en "elektronisk" spindelskrämma alltså? Ska definitivt testa att spraya, men det verkar ju enklare att bara ställa fram en manick...

• Umm Elias

men jag vill veta om det funkar med sån där skrämma! Ta reda på det snälla, visste inte att det fanns ens.. Radar ska du inte sprejja om du har barn eller djur hemma...då kan det sluta illa där istället!

• idiblon yes

Jag vill också veta...

En gång sprayade jag en hel radarburk på en STOR JÄVLA ÄCKLIG ÄCKELSPINDEL och den blev helt vit... Men dog inte, sprutade mer och mer och mer och mer och mer och skrek och till sist när den var försvarslös bankade jag till med en sopkvast.

Känns inte så schysst mot dem, men det jag ville säga att lite utspridd radar i källaren och sedan vädra som någon sa inte låter så supereffektivt?

Sluta svara på mina inlägg, jag måste tentaplugga!
  • Umm Elias

jag avskyr spindlar, klarar inte av dem alls. Skulle gärna köpa en sån där skrämma för tuseltals kronor om den fungerade..

• TheStar
    Umm Elias skrev 2010-04-08 12:03:11 följande:
    jag avskyr spindlar, klarar inte av dem alls. Skulle gärna köpa en sån där skrämma för tuseltals kronor om den fungerade..
    Jo, samma här! Vi får väl hjälpas åt att puffa den här tråden då tills någon som testat hittar hit!
  • sys

Vill också veta om den funkar. Jag är inte direkt rädd, men tycker inte att de är särskilt trevliga.

Någon som vet om man kan ta radar och spreja på balkongen? Minimerar man risken att spindlarna kommer dit då? Flyttade in i min nuvarande lägenhet i oktober, så jag har ingen aning om huruvida det är mycket eller lite spindlar här. Men för att göra risken så liten som möjligt..
    odi et amo
  • MissGos
    idiblon yes skrev 2010-04-08 11:59:50 följande:
    Jag vill också veta...En gång sprayade jag en hel radarburk på en STOR JÄVLA ÄCKLIG ÄCKELSPINDEL och den blev helt vit... Men dog inte, sprutade mer och mer och mer och mer och mer och skrek och till sist när den var försvarslös bankade jag till med en sopkvast.Känns inte så schysst mot dem, men det jag ville säga att lite utspridd radar i källaren och sedan vädra som någon sa inte låter så supereffektivt?
    Om spindeln är stor kan man med fördel sätta ett glas över, som man sedan slänger eller sparar till nästa äckelspindel.

Man låter ju radarn verka den tiden den ska. En del gillar inte lukten av den efteråt, gäller väl främst den gamla sorten och då kan man vädra efteråt.
    Radar används av t.ex. bänder för att bespruta ladugårdar med för att bli av med flugor. Det är effektivt, men luktar som sagt för en del..
    Älskade Katter Märker Man
  • M2003

Antagligen blir spindlarna lika rädda för dig som du för dom. Var rädd om husspindlarna.
    Bästa tips är att inreda ett badrum uppe i huset! eller att dränera källaren ordentligt och städa ut, byta ytskikt. Spindlar trivs där det är lite fuktigt och äter små andra insekter. Ta bort lös puts och lister där spindlarna kan gömma sig.
    Det låter som om ni behöver renovera källaren.

• lejonhjärta81

Jag har hittat den http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=621737&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Btpl%2F01-aa%2Fconrad-extern.htm%2Ftpl%7D%7Bp1%2Fb4e442b3c3b066b591bcd1e07d7e655b%2Fp1%7D%7Bmd5%2Fc18beef794420dbf37863b99d84a293b%2Fmd5%7D ska köpa en till varje rum..HA HA HA HA HA..bort med dom!!!

• TheStar

Å - jättetack för tips! Har bara sett en annan variant, på coop. Här var det ju till och med en som hade recenserat och tyckte att den funkade! Ska definitivt ge den en chans. Fast får väl ta in maken som "konsult" för egentligen vore ju det mest ideala att testa den när man ser att en spindel sitter där, koppla in den och se om den sticker. Och vid ett sådant test är jag helst inte med...

• Superbia

Åh, fy helvete vad det är äckligt med såna stora spindlar! Hade såna när jag bodde hemma hos mina föräldrar och jag utvecklade nån spindelradar tror jag. När jag hade gått och lagt mig och släckt lampan kunde jag känna om det var en spindel i rummet - jag kände det på lukten. Det är helt sjukt, men det stämde varje gång.

Detta hade ju inte med ts att göra, men men.. {#lang_emotions_dreamer}

Morten & Vidar 091029
  • Superbia

Men såna där spindelavskräckargrejer med ljud.. påverkar inte dom andra djur också? Jag har katter och tänkte att dom kanske bli helt konstiga om man skulle sätta in en sån.

Morten & Vidar 091029
  • TheStar

Ingen aning - har inga djur själv (förutom helvetesspindlarna då). Men det låter ju logiskt att även katter borde kunna reagera. Ringa tillverkaren? Fast de är väl kanske inte helt pålitliga eftersom de vill att du ska köpa deras grejer. (Därför startade jag också denna tråden, eftersom jag inte direkt känner för att ringa tillverkaren och fråga om produkten fungerar, liksom...)

Sån där "nästan-känna-på-lukten-radar" har jag också tyvärr, men bara "visuell" - sitter det en spindel någonstans i rummet ser jag den. Kommer ofta springande och gastar "ta bort den, ta bort den" och när maken går in med dammsugaren hittar han den knappt och säger att men HUR kunde du se den där. Räcker med att jag ser ett ben sticka fram

• Superbia
    TheStar skrev 2010-04-28 07:38:18 följande:
    Sån där "nästan-känna-på-lukten-radar" har jag också tyvärr, men bara "visuell" - sitter det en spindel någonstans i rummet ser jag den. Kommer ofta springande och gastar "ta bort den, ta bort den" och när maken går in med dammsugaren hittar han den knappt och säger att men HUR kunde du se den där. Räcker med att jag ser ett ben sticka fram
    Haha, ja det är nästan lite läskigt det där. Minns en gång som jag först kände på lukten att det var en spindel. Tittade mig runt i mitt då mörka rum - helt kolsvart var det ju inte, men lampan var släckt och det var natt - och lyckas se en jävel sittandes i hörnet på väggen. Det var nästan så att jag imponerade på mig själv där
    Morten & Vidar 091029
  • lejonhjärta81

har läst att dom inte är farliga för andra djur,möjligtvis marsvin kunde reagera på det,men ofarlig för hund,katt och barn..

• TheStar

Då så - här ska beställas skrämma! Får väl återkomma med ett högst ovetenskapligt testresultat senare

• Molgan

Såg bara rubriken och tänkte att det här måste jag kolla upp så att jag kan tipsa dig om att det finns, men det var ju du som startat tråden, hoppas den fungerar ifall du skaffar en. .

• TheStar
    Molgan skrev 2010-04-28 21:09:45 följande:
    Såg bara rubriken och tänkte att det här måste jag kolla upp så att jag kan tipsa dig om att det finns, men det var ju du som startat tråden, hoppas den fungerar ifall du skaffar en. .
    Hej du! Haha - tack för omtanken i alla fall
  • J o a n n a

Hallå. Har du testat den?? Vill också veta om det funkar!

• TheStar

Hej du! Nej, har inte kommit mig för att beställa. Det var då märkligt vad det tar emot att göra sådana här fobirelaterade saker Dessutom har det faktiskt varit ett mycket bättre år i år (peppar peppar att det fortsätter) vad gäller antalet spindlar, och då känns det ju fånigt att testa en skrämma och sen inte veta om den funkar eller om det bara råkar vara så att det inte fins några spindlar just nu... Men jag har definitivt för avsikt att testa till hösten eller när det nu kan tänkas bli värre igen... återkommer med rapport då...

Svar på tråden Funkar "spindelskrämmor"?