• Rockenrola

Försöker vänja min 1åring vid sin spjälsäng men hon skriker i panik så fort man närmar sig sängen. Vad ska ja göra??? i behov av råd snabbt!

JA min lilla tjej är 1 år o jag försöker vänja henne vid att sova i sin spjälsäng men innan ja ens lagt ner henne börjar hon skrika i ren panik låter de som.

Ja försöker vänta ut henne så hon somnar men efter 30 minuter står ja inte ut mer känner mig så hemskt elak

Hur ska ja göra?
    har försökt med att ligga i min säng brevid henne då hennes säng står precis brevid min men de hjälper inte .
    har på musik försökt med att hon får äta välling o så somna men de går inte..

Känner mig helt rådlös nu....

• Svar på tråden Försöker vänja min 1åring vid sin spjälsäng men hon skriker i panik så fort man närmar sig sängen. Vad ska ja göra??? i behov av råd snabbt!
  • Rockenrola
    Hannah76 skrev 2010-04-07 11:17:56 följande:
    Varför inte införskaffa en vanlig säng?
    tänker att hon nog försöker klättra ur den men jo ja har funderat över de.. men sen kanske hon rullar ur den o slår sig ?
    hon kan inte riktigt klättra så bra än... upp går bra men inte ner ..
  • crazy mom

Man kan ha en låg madrassbotten på golvet och ligga jämte när hon ska somna...

Har sett spjälsängar där man kan ta bort ena långsidan och ha den stående jämte sin egen...

Har hon sovit jämte dig tidigare?

• Ammi84

Vi hade också problem i början men det löste sig. Vi fick honom att somna djupt först i vår famn där han känner sig trygg. Spjälsängen möblerades med en  massa använda kläder som luktade mamma och pappa samt att vi såg till att det var ombonat (ungefär som om han låg i famnen) så att han inte skulle känna sig övergiven när han väl låg där. När han hade somnat djupt lade vi honom i sängen. När han vaknade var vi snabbt där och tog upp honom lugnt och försiktigt så att han skulle förstå att ingenting var fel. Sakta men säkert vande han sig och nu sover han bäst i sin egen spjälsäng.

Lycka till =)

• bomman

Byt till en vanlig säng. Har jag gjor med båda mina ganska tidigt. De har varit så lätta att söva på kvällen så de har aldrig försökt stiga ur sängen.

• Kya

men varför ska en ettåring sova i en spjälsäng? OK om de alltid gjort det tidigare, men det är väl ändå lönlöst att försöka vänja ett så stort barn att sova i en säng med galler?

införskaffa en växasäng istället. visst kan de klättra ur en sån, men vad gör det? Så har de ramar, så barnen ramlar inte ur i sömnen. det gjorde jag med vårt barn. och han älskade sin säng från första stund, hans bästa stund på dagen är när han får lägga sig och mysa i sin växasäng.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Hannah76
    Rockenrola skrev 2010-04-07 11:21:00 följande:
    tänker att hon nog försöker klättra ur den men jo ja har funderat över de.. men sen kanske hon rullar ur den o slår sig ? hon kan inte riktigt klättra så bra än... upp går bra men inte ner ..
    Faran är ju större om hon häver sig ur spjälsängen.
  • Rockenrola
    crazy mom skrev 2010-04-07 11:24:12 följande:
    Man kan ha en låg madrassbotten på golvet och ligga jämte när hon ska somna...Har sett spjälsängar där man kan ta bort ena långsidan och ha den stående jämte sin egen...Har hon sovit jämte dig tidigare?
    hon sov brevid mig i våran säng fram till hon va runt 4-5 månader.. sen försökte vi me spjälsängen o de funka ett tag men sen blev hon sjuk o va de fram tills för nån månad sen o då fick hon ligga hos mig under den tiden...

Så nu försöker ja verkligen få henne att sova själv i sin säng för ja klarar inte av att sova med henne brevid mig pga min rygg
  • Rockenrola
    Ammi84 skrev 2010-04-07 11:26:02 följande:
    Vi hade också problem i början men det löste sig. Vi fick honom att somna djupt först i vår famn där han känner sig trygg. Spjälsängen möblerades med en  massa använda kläder som luktade mamma och pappa samt att vi såg till att det var ombonat (ungefär som om han låg i famnen) så att han inte skulle känna sig övergiven när han väl låg där. När han hade somnat djupt lade vi honom i sängen. När han vaknade var vi snabbt där och tog upp honom lugnt och försiktigt så att han skulle förstå att ingenting var fel. Sakta men säkert vande han sig och nu sover han bäst i sin egen spjälsäng.Lycka till =)
    låter ju underbart! hoppas de går över här me snart. kanske ska pröva med  att möblera om i hennes säng.
  • sanna11111

vi tog bort ena långsidan på spjälsängen å ställde den intill vår säng. sonen somna breve mig sen putta ja bara över honom till spjälisen. nu har vi bytt ut den till en madrass på golvet. funkar fin fint. han kan fortf hålla mig i handen på natten men ja får samtidigt sova utan att bli söndersparkad.

• Rockenrola
    Kya skrev 2010-04-07 11:28:40 följande:
    men varför ska en ettåring sova i en spjälsäng? OK om de alltid gjort det tidigare, men det är väl ändå lönlöst att försöka vänja ett så stort barn att sova i en säng med galler?införskaffa en växasäng istället. visst kan de klättra ur en sån, men vad gör det? Så har de ramar, så barnen ramlar inte ur i sömnen. det gjorde jag med vårt barn. och han älskade sin säng från första stund, hans bästa stund på dagen är när han får lägga sig och mysa i sin växasäng.
    ja de kanske vore bättre! men är dom inte lite höga om dom får för sig att försöka klättra ur? min tjej kan inte de o skulle garanterat slå sig...
    hon är inte så stadig än. går inte o så...
  • Rockenrola
    Hannah76 skrev 2010-04-07 11:30:03 följande:
    Faran är ju större om hon häver sig ur spjälsängen.
    spjälsängen kan hon inte klättra ur .. hon kommer ingen stanns i den
  • Rockenrola
    sanna11111 skrev 2010-04-07 11:36:05 följande:
    vi tog bort ena långsidan på spjälsängen å ställde den intill vår säng. sonen somna breve mig sen putta ja bara över honom till spjälisen. nu har vi bytt ut den till en madrass på golvet. funkar fin fint. han kan fortf hålla mig i handen på natten men ja får samtidigt sova utan att bli söndersparkad.
    har tyvärr inte en så bra spjälsäng annars hade de vart en perfekt lösning tror ja . men får se va ja kan göra här... vill if vänja henne vid att sova själv..
  • minafyra

Victor har en barnsäng, han är 1,5år nu men har haft den sedan innan hans ens fyllt ett år Han har aldrig ramlat ur. Klättra i kunde han ju snabt, ur tog längre tid att lära sig så förut ropade han på mig då han vaknat och ville ur. Men sedan ngr månader så klättrar han ju i och ur som ingen ting Hade nog provat med vanlig säng istället om jag var då. Alla mina har haft det vid ett år utom min trea, men där tog vi bort långsidan på spjälsängen när han var ett istället. Den ända av mina barn som skadat sig pga att de ramlat ur sängen är min tvåa. Han ramlade då ur SPJÄLSÄNGEN när han försökte klättra ur den..var precis ett år då och stukade foten som följd av detta. Så spjälsängen är inte precis ett säkrare allternativ..bara längre att falla och svårare att ta sig över kanten.

Jag hade för övrigt lagt ner försöken ett tag. Hon verkar ha låst sig vid att inte vilja ligga i spjälsängen! Så gör som ni brukat, vänta en vecka och försök sedan igen. Och tyck att dett ska bli roooligt..ja det låter väl dumt kanske men ibland kan dessa små luras att ryckas med om man själv ger sken av att tycka ngt är spännande och kul. Vet inte om det finns ngn pekbok sm handlar om att man ska lägga sig..som tex max böckerna. Fråga på bokhandeln...Victor rycks gärna med av sådant vi läser. Kan ju även göra en egen "pekbok" om sömn att läsaom kvällarna. Typ bild ett: nalle ligger i sin säng.."god natt sa nallen till mamman och la sig i sin säng", bild två god natt sa kaninen och la sig i sin säng osv..på sista bilden en flicka "god natt sa flicka och la sig i sin säng". Gärna bilder på hennes egna nallar och djur!! Så läser ni den hela veckan och lägger ner försöken att få henne att somna i sin säng, köper en växa säng om en vecka och börjar om försöken då..kanske :p haha

• Rockenrola
    minafyra skrev 2010-04-07 11:45:32 följande:
    Victor har en barnsäng, han är 1,5år nu men har haft den sedan innan hans ens fyllt ett år Han har aldrig ramlat ur. Klättra i kunde han ju snabt, ur tog längre tid att lära sig så förut ropade han på mig då han vaknat och ville ur. Men sedan ngr månader så klättrar han ju i och ur som ingen ting Hade nog provat med vanlig säng istället om jag var då. Alla mina har haft det vid ett år utom min trea, men där tog vi bort långsidan på spjälsängen när han var ett istället. Den ända av mina barn som skadat sig pga att de ramlat ur sängen är min tvåa. Han ramlade då ur SPJÄLSÄNGEN när han försökte klättra ur den..var precis ett år då och stukade foten som följd av detta. Så spjälsängen är inte precis ett säkrare allternativ..bara längre att falla och svårare att ta sig över kanten. Jag hade för övrigt lagt ner försöken ett tag. Hon verkar ha låst sig vid att inte vilja ligga i spjälsängen! Så gör som ni brukat, vänta en vecka och försök sedan igen. Och tyck att dett ska bli roooligt..ja det låter väl dumt kanske men ibland kan dessa små luras att ryckas med om man själv ger sken av att tycka ngt är spännande och kul. Vet inte om det finns ngn pekbok sm handlar om att man ska lägga sig..som tex max böckerna. Fråga på bokhandeln...Victor rycks gärna med av sådant vi läser. Kan ju även göra en egen "pekbok" om sömn att läsaom kvällarna. Typ bild ett: nalle ligger i sin säng.."god natt sa nallen till mamman och la sig i sin säng", bild två god natt sa kaninen och la sig i sin säng osv..på sista bilden en flicka "god natt sa flicka och la sig i sin säng". Gärna bilder på hennes egna nallar och djur!! Så läser ni den hela veckan och lägger ner försöken att få henne att somna i sin säng, köper en växa säng om en vecka och börjar om försöken då..kanske :p haha
    bra tips söt liten saga me ja jag funderar nu skarpt på att köpa annan säng!
    får nog kika runt på nätet o se om ja kan hitta nån bra o billig.
  • Kya
    Rockenrola skrev 2010-04-07 11:37:02 följande:
    ja de kanske vore bättre! men är dom inte lite höga om dom får för sig att försöka klättra ur? min tjej kan inte de o skulle garanterat slå sig... hon är inte så stadig än. går inte o så...
    näe, de klättrar inte i och ur förrän de fixar det. och iaf vår säng är inte särskilt hög. de är ju anpassade för små barn.
  • Rockenrola
    Kya skrev 2010-04-07 11:55:05 följande:
    näe, de klättrar inte i och ur förrän de fixar det. och iaf vår säng är inte särskilt hög. de är ju anpassade för små barn.
    ja ja sitter nu o kikar på blocket hoppas ja kan hitta nån bra säng
  • Kya
    Rockenrola skrev 2010-04-07 12:02:47 följande:
    ja ja sitter nu o kikar på blocket hoppas ja kan hitta nån bra säng
    Det brukar vara bra priser på växasängar också på blocket. lycka till, hon kommer säkert älska sin nya säng!
  • Rockenrola
    Kya skrev 2010-04-07 12:06:29 följande:
    Det brukar vara bra priser på växasängar också på blocket. lycka till, hon kommer säkert älska sin nya säng!
    ja hoppas de får se va ja kan hitta e lite snål budjet just nu..(våran bil pajade så måste köpa ny idag)
Svar på tråden Försöker vänja min 1åring vid sin spjälsäng men hon skriker i panik så fort man närmar sig sängen. Vad ska ja göra??? i behov av råd snabbt!