• Anonym (Sambo)

Livförsäkring - vem får pengarna?

Jag och min sambo har tecknat varsin livförsäkring.

Ingenstans i formuläret fyllde vi i, vem som skulle få utbetalningen om denne någon gång skulle ske.

Enligt en kontakt på försäkringsbolaget tillfäller försäkringen sambon. I vårt fall har min sambo ett barn, dock vill vi ändå att försäkringen ska gå antingen till mig eller honom (pga att vi har ett hus som denna försäkring isf löser ut).

Hur är det egentligen med detta?

Normalt ärver barn alltid, men tillämpas detta ej på en livförsäkring?

Och som sagt, enligt kontakten på försäkringsbolaget får jag min sambos försäkring oavsett, fast det inte står nerplitat någonstans att vi önskar så - tillämpas ej "normal" arvsordning?

• Svar på tråden Livförsäkring - vem får pengarna?
  • Anonym (juriststudent)

Hör med försäkringsbolaget om ni inte tydligt kan skriva ut vem som ska vara förmånstagare för försäkringen, det borde gå. Annars ärver ju sambor som bekant inte varandra, utan barn alt. andra släktingar går före. Som jag förstår på det du skriver verkar ni dock ha tecknat livsförsäkringen på ett sådant belopp att den täcker din sambos barns laglott av huset så att du kan få bo kvar vid ett ev. dödsfall. Smart kan dock också vara att skriva ett testamente där ni skriver huruvida barnet ska ärva allt eller bara sin laglott (50% av sambons samlade tillgångar minus skulder) och att det är du som ska få resten, om ni bara vill att barnet ska få laglotten. 

• Anonym (Sambo)
    Anonym (juriststudent) skrev 2010-04-07 14:24:11 följande:
    Hör med försäkringsbolaget om ni inte tydligt kan skriva ut vem som ska vara förmånstagare för försäkringen, det borde gå. Annars ärver ju sambor som bekant inte varandra, utan barn alt. andra släktingar går före. Som jag förstår på det du skriver verkar ni dock ha tecknat livsförsäkringen på ett sådant belopp att den täcker din sambos barns laglott av huset så att du kan få bo kvar vid ett ev. dödsfall. Smart kan dock också vara att skriva ett testamente där ni skriver huruvida barnet ska ärva allt eller bara sin laglott (50% av sambons samlade tillgångar minus skulder) och att det är du som ska få resten, om ni bara vill att barnet ska få laglotten. 
    Vi har ett testamente där vi har reglerat övrigt. Huset står enbart på mig så barnet har enbart rätt till hans lösöre om vi hamnar där.
    Dock är meningen med livförsäkringen att den ska kunna täcka alla lån på huset och att jag ska kunna stå med ett hus utan skulder på. Min sambo äger i princip inget utav värde, utan allt sådant står på mig.

Dock är det enda just livförsäkringen som ev skulle kunna gå delvis till barnet. Nu påstår försäkringsombudet att det går till sambo, men jag har svårt att se HUR man kringgår arvslagen?
  • jennyc

på våra livförsökringar fick vi skriva mkt tydligt vem som skulle få pengarna eftersom vi va sambo när vi teckna dem...nu är vi gifta så då blir ju allt mkt lättare men se  till att de står att ni ska ärva varann även på försäkringarna. Annars är de väl föräldrarna som ärver om man inte har några barn, annarsär de barnen som ärver i första hand

• Anonym (juriststudent)
    Anonym (Sambo) skrev 2010-04-07 14:26:51 följande:
    Dock är det enda just livförsäkringen som ev skulle kunna gå delvis till barnet. Nu påstår försäkringsombudet att det går till sambo, men jag har svårt att se HUR man kringgår arvslagen?
    Eftersom livsförsäkringen löses ut när din sambo ev. dör och inte är något han har tillgång till redan nu tillfaller den förmånstagaren och inte dödsboet (är jag 98% säker på, var ett tag sen jag läste arvsrätt). På så sätt blir det aldrig frågan om att din sambos barn har rätt till pengarna, utan de går direkt till dig. Det ni måste vara säkra på är dock just att det är DU som är förmånstagare, så se till att få ett papper där det står det svart på vitt. Är du fortsatt orolig kan det dock vara smart att kontakta en jurist för ett helt säkert svar (försäkringsbolaget har säkert en sådan ni kan få begära att ringa). 
  • Anonym (Sambo)
    Anonym (juriststudent) skrev 2010-04-07 14:33:18 följande:
    Eftersom livsförsäkringen löses ut när din sambo ev. dör och inte är något han har tillgång till redan nu tillfaller den förmånstagaren och inte dödsboet (är jag 98% säker på, var ett tag sen jag läste arvsrätt). På så sätt blir det aldrig frågan om att din sambos barn har rätt till pengarna, utan de går direkt till dig. Det ni måste vara säkra på är dock just att det är DU som är förmånstagare, så se till att få ett papper där det står det svart på vitt. Är du fortsatt orolig kan det dock vara smart att kontakta en jurist för ett helt säkert svar (försäkringsbolaget har säkert en sådan ni kan få begära att ringa). 
    Oki, det var i de banorna jag anade att det kunde vara, för pengarna är ju inte något kapital han har idag.
    Tack!
  • Anonym
    Anonym (Sambo) skrev 2010-04-07 14:26:51 följande:
    Vi har ett testamente där vi har reglerat övrigt. Huset står enbart på mig så barnet har enbart rätt till hans lösöre om vi hamnar där.?
    Är huset din enskilda egendom eller ägde du huset före ni blev sambo?
  • Anonym (Sambo)
    Anonym skrev 2010-04-07 17:54:52 följande:
    Är huset din enskilda egendom eller ägde du huset före ni blev sambo?
    Det är enbart jag som står som ägare till det, så jag antar att det är min enskilda egendom.
  • Kjell2
    Anonym (Sambo) skrev 2010-04-08 08:30:46 följande:
    Det är enbart jag som står som ägare till det, så jag antar att det är min enskilda egendom.

Tycker du ska läsa på sambolagen lite. Det är inte så enkelt att huset är ditt bara för att du står som ensam ägare.

Du kan råka ut för en del olustiga överraskningar vid en eventuell separation eller dödsfall.

/Kjell

• Anonym
    Anonym (Sambo) skrev 2010-04-08 08:30:46 följande:
    Det är inte samma sak. Om man är gift så krävs ett äktenskapsförord annars ingår huset i bodelning vid dödsfall/skilsmässa.

om ni har köpt huset för att bo i gemensamt som sambo så ingår det vid en bodelning. Vad som händer vid ett dödsfall har jag inte riktigt kläm på, men jag antar att det ingår där också.
  • johandra

Fria till sambon,skriv testamente angående huset så har ni löst det mesta på den vägen och får dessutom ett bröllop på köpet

Annars,se till att få tydliga papper på vem som är förmånstagare på livförsäkringen,det ska stå svart på vitt. Vad har ni för försäkringsbolag?

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • knäppisen

Ring försäkringsbolaget och be att de skickar hem ett papper på vem som är förmånstagare i försäkringarna. För de allra allra flesta livförsäkringar man tecknar privat så är make/maka/sambo förmånstagare i första hand om man inte skriver något annat.

• Anonym
    johandra skrev 2010-04-08 09:32:39 följande:
    Fria till sambon,skriv testamente angående huset så har ni löst det mesta på den vägen och får dessutom ett bröllop på köpet?
    Laglotten går före testamentet om särkullbarnet bestrider det, så här gäller äktenskapsförord, vilket då gör att maken inte får något alls vid ev separation.
  • Flissi

Många livförsäkringar har sambo som första förmånstagare med "automatik".
    Detta gäller bla. vissa medlemslivförsäkringar, en del pensionsavtal mfl.

Kryssar man inget blir det sambo.
    Vill man att barnen ska ha istället för sambon måste man ofta aktivt skriva barn.

Man ska passa sig lite för att på dessa papper skriva i sambons namn efter sambo.
    Med sambo menas just sambo.

Står det ett namn blir det namnet trots att man kanske inte bor ihop längre.
    Jag vet flera "fall" där gammal sambo stått kvar som förmånstagre i massor år efteråt. Det kan då bli den gamla sambon som ärver trots att man kanske har en ny eller tom. gift sig/fått barn/blivit gammal & grå.

Men tycker du ska ringa igen så att du känner dig säker på vad som gäller!

• johandra
    Anonym skrev 2010-04-08 11:08:52 följande:
    Laglotten går före testamentet om särkullbarnet bestrider det, så här gäller äktenskapsförord, vilket då gör att maken inte får något alls vid ev separation.
    Det jag menade var att hon kan skriva in huset som enskild egendom när dom gifter sig,på så sätt kan inte sambons barn ärva det..

I övrigt så är det bästa och lättaste för ts att gifta sig
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Anonym
    johandra skrev 2010-04-08 12:34:06 följande:
    Det jag menade var att hon kan skriva in huset som enskild egendom när dom gifter sig,på så sätt kan inte sambons barn ärva det..I övrigt så är det bästa och lättaste för ts att gifta sig
    Jag tror att för att skriva som enskild egendom så är det ett äktenskapsförord man upprättar. Fast du kanske vet något annat sätt.

Gåvor som man fått och skriftligen medföljs av ett gåvobrev enskild egendom, ingår ej som giftorättsgods.
Svar på tråden Livförsäkring - vem får pengarna?