• Bettan72

Nån med erfarenhet av kattdiabetes

Har en katt som är 21 år och misstänker att hon har fått diabetes. Har pratat med veterinären och enligt de är det en ganska jobbig behandling (för kattägaren), överväger om det är grymt att påbörja en behandling eller om jag ska låta henne somna in med tanke på hennes ålder

Nån här med erfarenhet och som vill dela med sig? Hur pass jobbigt är det med sprutor, kost osv? Hjälper det?

• Svar på tråden Nån med erfarenhet av kattdiabetes
  • Kantarellen

Har haft tre stycken diabeteskatter och det har varit väldigt olika för alla katterna hur jobbigt det har varit. Hade jag vetat vad jag vet i dag hade jag gjort annorlunda. Katter behöver nämligen inte kolhydrater i kosten, så ett kolhydratfrittfoder är ofta all behandling som behövs för att få katterna att bli betydligt bättre för att inte säga bra. Kolhydratfritt foder finns i form av mjukmat uttan tillsat spannmål så som Mjau, bozita och icas mjukmat. Sen är det förståss inte självklart att katten vill äta...

• lennartsdotter

Jag tycker ni kan prova kostomläggning iaf och se om det hjälper. Många diabeteskatter behöver ingen annan behandling än kolhydratfritt foder.

Det finns mycket bra information och hjälp på http://www.yourdiabeticcat.com/index.html

Det är Dr. Hodgkins sida och hon är mycket duktig på diabetes hos katt.

• Bettan72

Tack för era svar.

Tyvärr har jag en väldigt kräsen katt och det är inte troligt att hon kommer äta sån mat men det känns som att det kan vara värt ett försök i alla fall.

• Bettan72

Är det förresten nån som har provat med bara foderbyte och det har funkat?

Har varit och inhandlat både Mjau och Bozita men hon verkar inte direkt överförtjust. Får väl pröva ett tag och se om hon äter när hon blir nog hungrig.

• lennartsdotter
    Bettan72 skrev 2010-04-09 13:45:53 följande:
    Är det förresten nån som har provat med bara foderbyte och det har funkat?Har varit och inhandlat både Mjau och Bozita men hon verkar inte direkt överförtjust. Får väl pröva ett tag och se om hon äter när hon blir nog hungrig.
    Inte personligen (har ingen diabeteskatt) men jag känner två stycken med diabeteskatter som fått dem insulinfria mha. MJAU.
Svar på tråden Nån med erfarenhet av kattdiabetes