• lianem

Kuoma vinterkängor positivt/negativt

Jag har tre barn och hade hört att Kuomas kängor ska vara varma, vattenavvisande och hålla passform mm. Nu efter en relativt torr vinter med mycket snö och kyla så är mitt betyg i botten för dessa vinterskor. Innerfodret har spuckigt på två av tre par, alla tre barn har frysit om fötterna och blivit fuktiga fram i tårna, där de tom e förstärkta. De har totalt tappat formen i skaften.

Är det bara jag som har negativt att säga om dessa skor? Jag ska prova reklamera dem. Har ju betalat 750kr paret så det känns som jag kastat pengarna i sjön. Kan ju inte låta de gå i arv eller sälja dem. Jag vill gärna ha fler åsikter. Barnen är 4-10år så det är aktiva barn som älskar att a ute.

• Svar på tråden Kuoma vinterkängor positivt/negativt
  • iolanthe

Var har du köpt dom, 750 låter ju jättedyrt. Här i Finland kostar dom 30-35 euro beroende på affär, dom är jättepoppis och finns i alla varuhus, tror inte jag överdriver om jag säger att hälften av alla ungar har ett par kuoma. Dottern har haft kuoma alla vintrar och vi är jättenöjda, hon har inte frusit om fötterna och inte kommer det vatten genom heller. Förra vintern hade vi även ett par viking goretex men dom var inte alls lika bra som kuoma tyckte jag.

• lianem

Mina barn har bara gnällt hela vintern över dessa "Skit skor" som de två äldsta uttryckt det. Och jag trodde ju att de skulle vara bra iom att de var så dyra! Och här är det bara Crispin skobutiker som säljer skorna och de kostar 750 kr paret. Köpte ett par 20:e december och de andra två 7:e januari. Så de har ju inte haft dem så länge heller. Och blött har det inte varit då vi haft så mycket snö och inge slask. Och kylan om fötterna har barnen med gnällt över. Det enda positiva är att de lätt kunde få på sig skorna. Jätte besviken! Eller så har vi fått tre måndags exemplar.

• iolanthe

Det låter ju inget vidare, fötter är ju olika och alla skor passar inte alla, men låter ju knepigt att dom spruckit och blivit fuktiga. Dom finns åt vuxna också, jag har inte testat själv, men min moster säger att det är dom varmaste stövlar hon haft. Och då har vi haft kallt i vinter, ofta -20 och kallare.

• lianem

Nu är alla tre par tvättade och torkade. Så i morgon bär det av till affären. Va dit tidigare idag och hörde mig för. Så jag var välkommen in med dem. Tycker ändå att så dyra skor som förordats så mycket, även av affärerna, så borde de hålla mer än tre månader. Jag hoppas att jag får tillgodo eller nått. För detta var den sämsta affär jag någonsin gjort! Jag som tänkte att de kunde ärva i tre genarationer barn då. Men tji fick jag:(

• iolanthe

Vad bra, hoppas du får ordentlig kompensation nu då .

• lianem

Hoppas jag med! Ett av tre par skor kan räcka, men så trist att inte ens kunna sälja dem. Men aldrig mer Kuoma! För jag vill inte ha sura barn och sura strumpor en hel lång vinter=)

• Allimac 2004

Har bara gott att säga om Kuoma, har bara haft det till mina barn och aldrig haft några problem. Och när jag har jobbat på förskola har säkert 75% av alla barn haft Kuoma, har inte hört någon av de föräldrarna heller som varit missöjda, så det låter som om du har haft jätteotur, hoppas du får tillbaka pengarna!
    (här i sverige går dom ju tyvär på mellan 600 och 750 kr)

Kan även tillägga att skorna aldrig har tappat formen eller blivit märkbart nötta även om flera barn använt dom.

• NovaFilippa

Har haft Kuoma i 3 år nu och min dotter som nu är 4 år har inte klagat på nåt gällande skorna.
    Lätta att ta på, har hållt formen och hon ha hållt sig varm om fötterna med en yllestrumpa i.
    Vi har kalla vintrar här uppe så de har testats.
    Enda nackdelen är nu då det har börjat att töat och hon befunnit sig i vattenpölar. Då har de blivit blöta och hon har fått kalla blöta fötter.

(¯`°?.¸ ღ Nova ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Kuoma vinterkängor positivt/negativt