• Vakten

Domedagen och gud.

Mina tankar .... Vilka är era ? Jag tror bara på en enda gud och det finns inte en s k "trenighet" eller dylikt. Men tanke på allt som händer runt omkring världen, dess naturkatastrofer, krig, klimatet med mera.. Är det någon mer än jag som tror redan från början att varje dag är redan skriven. Jag menar enkelt sagt: allt som har sitt början har sitt slut. Och när den sista dagen s k domedagen är vad händer efter det ? Visste ni om att det finns en massa olika saker och ting som inte kan förklaras för människan. Vi människor är väldigt nyfikna av oss och det skall vi vara, men det finns gränser som vi vill passera av ren nyfikenhet, men blir hindrade av gud p g a det inte finns skrivet att det skall hända just då eller överhuvudtaget.

• Svar på tråden Domedagen och gud.
  • Lussekatten87

Jag tror inte hellerpå den sk. treenigheten.
    Domedagen kommer att inträffa men man vet ju inte när, vilket kanske är lika bra?
    Annars skulle vi människor få veta lite för mycket om vår framtid...

• Selfish Geene

Visst kommer en "domedag"! Jordens livslängd är begränsad och när solens bränsle är förbrukat kommer den till slut att sluta avge värme och allt liv på jorden dör (eller så släpper gravitationen sitt grepp om planeten och den svävar iväg i rymden, vilket som sker först vet jag inte)

Men då är det troligt att mänskligheten som vi känner till den för länge sedan är utplånad från jordens yta (ca 13 miljarder år från nu).

Nej, jag har inga skäl att tro att någonting övernaturligt är inblandat i den saken, det finns redan fullgoda naturliga förklaringar.

• oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2010-04-07 18:57:01 följande:
    Visst kommer en "domedag"! Jordens livslängd är begränsad och när solens bränsle är förbrukat kommer den till slut att sluta avge värme och allt liv på jorden dör (eller så släpper gravitationen sitt grepp om planeten och den svävar iväg i rymden, vilket som sker först vet jag inte)Men då är det troligt att mänskligheten som vi känner till den för länge sedan är utplånad från jordens yta (ca 13 miljarder år från nu).Nej, jag har inga skäl att tro att någonting övernaturligt är inblandat i den saken, det finns redan fullgoda naturliga förklaringar.
    Fast som troende då så ser man ju att det är just Skaparen som har skapat förutsättningen för det - slutet. Eftersom Han är Evig, före skapelsen och efter den också. 
  • Blind Urmakare

Men vad kommer skaparen att göra när väl domedagen är kommen. Alltså när allt liv är slut? Börja om på ny kula?

Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • Selfish Geene
    oOHalalOo skrev 2010-04-07 19:51:37 följande:
    Fast som troende då så ser man ju att det är just Skaparen som har skapat förutsättningen för det - slutet. Eftersom Han är Evig, före skapelsen och efter den också. 
    Jo, det kan man tro, men det förändrar inte det vi faktiskt vet om jordens undergång
  • Blind Urmakare
    Selfish Geene skrev 2010-04-07 19:56:11 följande:
    Jo, det kan man tro, men det förändrar inte det vi faktiskt vet om jordens undergång
    Jag gör ingen hemlighet av att jag är ateist. Hur och när jorden går under kan man egentligen bara spekulera i, men jag tror inte jordens undergång kommer ha något med övernaturliga krafter att göra.
    Jag blev dock nyfiken när Halal skrev att Skaparen är evig även efter domedagen. Vad gör Skaparen efter domedagen? Går i pension?
  • Blind Urmakare

Men vad virrig jag är, jag trodde du citerade mig. {#lang_emotions_embarassed} Pinsamt.

• Vakten

Jag har läst och studerat både Bibeln och koranen från de två stora världsreligionerna och studerat hur det ser ut i dag i vår värld med en sammanfattning att "Big Bang" är påhitt enligt min tro, som ett skäl till varför alla ämnen finns från det periodiska systemet.
    Allt som finns både på vår planet och ute i universum har ju någon/något skapat.
    Jag tror att vi dvs människan kommer med stor sannolikhet att aldrig få veta det riktiga svaret.
    En stor hemlighet som alla är nyfikna över är "vad händer när man har dött".
    Det är faktiskt också en begränsning av gud som man bara kommer att få svar på när man dör. Det spelar ingen roll alls vad man påstår säga sig hända eller dylikt.

Men att inte tro på övernaturliga krafter ska man inte underskatta tror jag för jag tror att de finns. 2 exempel är stora jordskalv och vulkanutbrott.
    Dessa två nämnda exempel är inget människan kan påverka, utan bara sker av något som kallas "guds verk".

Någon mer som möjligen delar min uppfattning ? Eller vad tror ni ?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Att avfärda vetenskapliga teorier med religiösa skrifter skrivna på bronsåldern och något senare är inte speciellt vettigt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • ViceGuy
    Vakten skrev 2010-04-07 22:31:56 följande:
    2 exempel är stora jordskalv och vulkanutbrott. Dessa två nämnda exempel är inget människan kan påverka, utan bara sker av något som kallas "guds verk". Någon mer som möjligen delar min uppfattning ? Eller vad tror ni ?
    Skulle rekomendera att du går tillbaka till skolan, eller googlar lite åtminstonde. Vi har mycket god insikt i varför vulkaner får utbrott, eller varför vi får jordskalv, eller varför vi ser ut som vi gör osv osv.

Informationen finns tillgänglig för dom som vill ha den.

Förövrigt har vi också väldigt god insikt i hur grundämnena kom till.

Vi har införskaffat mer kunskap de senaste 150 åren, än vi någonsin har gjort i mänsklighetens historia.
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
Svar på tråden Domedagen och gud.