• Dakine

Gravid & huvudvärk?

Någon av er som har/haft mycket huvudvärk under era graviditeter och som aldrig annars brukar ha huvudvärk?

Har haft konstant huvudvärk i 3 dagar.. sedan var det helt utan 1 dag. Nu tillbaka på jobbet och i eftermiddag kom den igen. Sitter dock inte på samma ställe nu som dom tidigare dagarna.

Brukar aldrig annars ha huvudvärk. Är detta ngt man bör vara orolig för?

• Svar på tråden Gravid & huvudvärk?
  • Näset

Jag är likdant också,är i v 16 och jag har aaaldrig huvudvärk annars. Vet att det kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning men tror inte så är fallet...
    Är med nyfiken om någon anna varit med om det och vad det berott på. Jag vaknar med huvudvärk och sedan släpper det oftast under dagen.

• Dakine

Ja, jag har haft väldigt migränliknande huvudvärk. Dunkar på rejält och mått illa! Knappt kunnat somna pga av huvudvärken, och har jag vänt mig i sängen har det varit pest! :/

Nu är den inte lika stark som förut och värktabletter har hjälpt men blir ändå orolig.. vill inte det ska vara ngt allvarligt med min hjärna ;)

• Tuvan07

jag hade det i 10 v min första graviditet. kan rekommendera järntabletter o alvedon.

• carri83

Hej! Jag led oxå av extrem huvudvärk. Hade dåligt järnvärde och fick tabletter. Kolla det, tabletterna trollade bort min huvudvärk iallafall./C

• LBS

Är i vecka 17 och har väldigt mkt huvudvärk. Upplever att det blir värre över natten och har ofta ont när jag vaknar. Är super jobbigt o gilar inte att ta värktabletter, försöker vila bort det men går inte så alvedon har jag fått ta mot mina principer. Är såklart orolig ibland att det ska vara ngt allvarligt, men det verkar vara många gravida som har samma plågor så förhoppningsvis e det som dte ska. Men har ngn hört att det ska vara mf på g om man har mkt huvudvärk?

• vargaa

Migrän är väldigt ofta orakat av hormonförändringar så det är ganska vanligt att man får huvudvärk tex vid graviditet. Ffa under första/andra trimestern. Det är ofarligt men kan vara nog så jobbigt. Jag fick problem med det mellan v 12-16 eller så. Var hemma från jobbet och vilade när det slog till, kunde bli hemma flera dagar för ofta höll det i sig. Jag valde att inte använda läkemedel annat än om det blev för olidligt, då tog jag alvedon.

För de flesta verkar det gå över senast runt v 20 men precis som med illamåendet så är det ju olika.

Andra orsaker till huvudvärk kan vara högt blodtryck eller järnbrist. Om du är hemma ofta pga migrän kanske du kan ringa till mvc och be om att få komma in samma dag så att de kan testa blodtrycket under ett anfall. Det gjorde jag och värdena var bra, det var helt enkelt hormonförändringarna som min kropp reagerade på och det är ngt man får acceptera tills det går över. Vila, vila vila... det är mitt bästa tips.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • PochD

Är i v. 18. Jag har haft huvudvärk och 4 migränanfall på 2 veckor. Mår kass, har inte kunnat jobba och blev sjukskriven. Men är hemma och vilar åter regelbundet och sover regelbundet och har huvudvärk ändå. Fick migrän idag, men lite lättare än vanligt. Det är sjukt jobbigt. Det måste vara hormoner eftersom mina värden var ok... =(

• Golvmoppen

Är nu på sluttampen av min 2:a graviditet, har ca 45dagar kvar.

Har bägge ggr lidit av svår migrän, från första stund jag blivit gravid. Denna ggn gick jag hem direkt och har inte kunnat jobba ngn dag alls.
    Har gått upp och ner under dessa månader, har tyvärr hamnat i en jobbig period igen med nästan dagliga migränanfall.

Det som håller mig uppe över vtnytan denna ggn är Osteopatbeh och akupunktur. Första grav. låg jag på soffan i 9mån. Tyvärr visste jag inte vad en Osteopat gjorde då.

Lider av migrän sedan barnsben, men blir mkt värre av alla gravidhormoner. Mellan mina grav. så har anfallen minskat. Både genom Osteopatbeh. och genom att jag försökt lära mig lev det liv som funkar för mig.

• Mamsaa

Hej

Har också himlans massa huvudvärk.. Är dålig på komma ihåg mina järntabletter dock..
    Men så känner jag mig "sjuk" i kroppen, typ lite yr & så ibland... och varm.

Jag blir så lätt orolig :(

Är i vecka 18

Svar på tråden Gravid & huvudvärk?