• Anonym (Kränkt)

Vart anmäler man en polis? (för tjänstefel)

En polis har begått tjänstefel (iaf enligt andra poliser jag frågat) vart anmäler jag det?

• Svar på tråden Vart anmäler man en polis? (för tjänstefel)
  • Anonym (Kränkt)

tack!

• Anonym

Du går till polisstationen och anmäler saken. Anmälan kommer sedan att skickas iväg och behandlas av särskilda utredare på CU (Polisens internutredning & Enheten för polismål) som har till uppgift att utreda bla poliser som blir misstänkta för olika typer av tjänstefel.

• Anonym (Kränkt)
    Anonym skrev 2010-04-07 20:04:52 följande:
    Du går till polisstationen och anmäler saken. Anmälan kommer sedan att skickas iväg och behandlas av särskilda utredare på CU (Polisens internutredning & Enheten för polismål) som har till uppgift att utreda bla poliser som blir misstänkta för olika typer av tjänstefel.
    Blir det en allmän handling så som när man gör en JO-anmälan?
  • Anonym

Nej, det föreligger sk förundersökningssekretess på ärendet tills utredningen (förundersökningen) är klar. Handlingen blir inte allmän förrän ev dom kommer som i alla andra brottmål.

Läggs ärendet ner så görs en sekretessprövning på om ngn vill begära ut handlingar ur förundersökningen.

• risto

Jag har under 2017 blivit utmobbad från min arbetsplats ( sedan 1994 ). Många turer och mycket gråt från min sida.Men det är lite för långt att beskriva här. Kulmen kom en fredagseftermiddag och jag körde ( efter att ha blivit anklagad för att vara drogpåverkad ) hem. Kom inte långt förrän jag blev stoppad av polis. Det var en av mobbarnas man, som stoppade mej!!!! Han är polis mao. Nu kom det en timme av överlägsenhet och, eftersom dom hade blivit övertygade att jag var "hög". Det hela var jättehemskt och jag fick åka till lasarettet för provtagning (som inte visade något ).
    Efter en tid fick jag brev från polisen. Dom två poliserna som stoppat mej hade ljugit ihop en helt otrolig lögn. Med rymningsförsök, inte kunnat svara på frågor, sovit i polisbilen....!
    Allt detta var fullständig lögn. Vad gör jag??

Annika Behrmann

Svar på tråden Vart anmäler man en polis? (för tjänstefel)