• Kebnekaisa

Så fort jag får någon "blomruska"(på kruka) så dör den...

Krukväxter med blad, de överlever hos mig, Men jag kan knappt minnas någon "blomruska" (alltså vanlig blomma, -på kruka) som jag haft. (Tja, det skulle kanske vara en St Paulia, för längesen då!?)

Men så fort jag får en sån där kruka, med blommor (ingen grön krukväxt) så dör de. (Man brukar ju få såna blommor då det kommer gäster, kanske!)
    Har ni något tips på en vacker blomma, som inte är så h-a svar att "hålla vid liv"???

• Svar på tråden Så fort jag får någon "blomruska"(på kruka) så dör den...
  • ladyhawk

Tänkte just på St Paulia! Annars så slår jag gärna ett slag för de fantastiska orkidéerna.

Orkidéer är tacksamma. Köp en phalaneopsis (tror jag det stavas) på svenska brudorkidé. De kommer i en genomskinlig kruka. Det är för att rötterna vill ha ljus. Den ska stå så ljust som möjligt. Ta en kniv eller sax och gör ett större hål i botten, så att du kan känna underifrån om rötterna är torra. När de är torra ska krukan sköljas igenom under kranen, så rötterna blir blöta. Varannan gång kan man vattna som vanligt med orkidénäring.

Om rötterna får för mycket vatten, börjar bladen sloka.

Om den får för lite ljus, så torkar knopparna och ramlar av.

Får den ljus och lite vatten/blir genomspolad bara när rötterna torkat, så står blomman hur länge som helst (vet inte hur länge).

Däremot, glömmer man vattna, så rötterna får vara torra för länge, så skrumpnar blomman ihop och ramlar av.

Det är jättefint att ställa den genomskinliga plastkrukan i en större glaskruka med stenar i botten. Då är det lätt att lyfta ur blomman och kolla rötterna. Sen så dränerar stenarna, så den inte står i vatten, som tar bokstavligen kål på blomman.

• Kebnekaisa

Det l å t e r lite komplicerat, Ladyhawk (hej ) ändå. Hmm..
    Vi har det nog ganska mörkt här, och så det där med vattningen.

• Googels

Jag övertog tre hibiskusar från en jobbarkompis när han flyttade utomlands, och peppar peppar, de lever och frodas och blommar för fullt. Åtminstone blommar två av dem en massa.

De märker man snabbt på om de får för lite vatten för bladen börjar sloka på en gång och blir de väldigt torra gulnar en del av bladen men de tar sig snabbt igen så fort de får lite vatten.

De två som blommar en massa står i ett väldigt soligt fönster, och den andra lite längre in i rummet.

• Kickilina

Hej! Jag tar också gärna emot "enkla" tips som håller blommorna vid liv! Lyckas inte ens med gröna krukväxter...
    Eller kanske jag ska hålla mig till "fejkblommor"?

• ladyhawk

Jag har inte lyckats hålla en enda blommande växt vid liv... de enda som klarat sig hyfsat länge just St. Paulia och brudorkidén.

Hibiskusarna skriver på sin dödsdom, bara de går över dörren.

Jag har tre porslinsblommor också, men det är bara en som blommat lite grann för två år sen. Jag får vara glad att de överlever...

Nä... alla andra blommande prylar bara tvärdör! Jag ber alltid om enbart gröna växter när någon undrar vad jag vill ha när jag fyller år och så.

• Kebnekaisa

Hibiskus. Jomen det ÄR nog såna jag har!!! Jag känner igen det där. Slokar... ge vatten...OCH SÅ kan man nästan SE hur bladen reser sig. (RAKETFART!!! ).
    Men dom har ju bara en sån där ful beige avlång blomma, som kommer ibland.

Kör också med fejkblommor (kombinerat)!
    Ok, Ladyh, kanske man kan våga sig på, en sån där orkidé i så fall!

• ladyhawk

Tjena Kebnekaisa: är det inte en fredskalla? Har den långa gröna blad?

• Kebnekaisa

(Det är jätteskönt när man äntligen KASTAR en sån där blomma Ladyh, "som skriver på sin dödsdom" Jag lovvar Sååååå, skönt, att bli av med en sån där ruska, som man omsorgsfullt vattnar, men ändå blir den hängigare och hängigare och BARA VÄGRAR att sansa sig )

• Kebnekaisa

Fredskalla? Nä, Nu går jag nog ut till soptunnan och kollar, kanske.
    Köpte nämligen en ny sån, på Konsum, häromdagen. Och jag tycker mig mer känna igen, det där Hibiskus.

• Kebnekaisa

Nuuuuuu, har jag grävt i soptunnan (alltid lika pinsamt hörrni !) Spathiphyllum står det!!
    Det kanske är lika med Fredskalla då ?

• ladyhawk

Har du grävt i soptunnan?

Ja, det är fredskalla (sökte på Google).

Blev den brun i topparna av bladen? Det tyder på syrebrist och att plantan behöver planteras om i större kruka. Som tur är så är de ruggigt billiga, så du kan lika gärna köpa en ny.

• ladyhawk

Bladen ska vara mörkgröna. Är de fesgröna/för ljusa så står den för ljust.

Jag har *inte* gröna fingrar, det är bara några blommor som jag kan lite mer om numera, för jag praktiserade i hela tre veckor på Blomsterlandet.

• Kebnekaisa

Nej fredskallan/spathiphyllum (-det var det KRÅNGLIGASTE ordet alltså, Tur att jag inte behöver säga det också ! ) klarar sig rätt bra hos mig .

Men den är ju tråkig som sagt var. Nä, det vore ju roligt om man kunde klara någon b l o m m a också!!

Men man får väl försöka med en sån där orkidé om det inte finns något annat till buds.

Varför kan de inte ha ett "Gröna rum" för de som inte har så gröna fingrar också, på tv???

• Kebnekaisa

Eller hibiskus också då. Det var ju blommor kanske i så fall?

• ladyhawk

Jag har tagit kål på två hibiskus-träd... suck, ingen liten planta alltså för 40 spänn utan två träd... kostar typ 300:-. Första med stora mörkröda blommor fick jag av mamma som hon haft i evigheter. Spinn... sen alla löv av. Andra fick jag på Blomsterlandet. Kom hem... sen så skrumpnade bladen ihop (ja... jag höll den fuktig hela tiden) och så lixom tippade stammen. Inte blev det bättre av att katten hängde i trädet heller. Hade jättefina gulröda blommor. *snyft*

• ladyhawk

Men Googels hade ju lyckats med hibiskusen! Den ska inte torka ut... kolla ordentligt bara (mig kan du ju inte lita på när det gäller denna...).

• Kebnekaisa

Okej Hi hi! (inte lätt att ha katt!).
    Näe, en sån där stor, inget för mig.
    De skall vara mindre. Iallafall från början Detär ju roligare att "göra dem" större.
    En STOR fikus har jag lyckats åstadkomma Dom, är jag duktig på!!!

• ladyhawk

Hibiskus finns som små plantor, prova en sån!

Fikusar tar jag kål på också... får ju inte torka ut. Porslinsblommor och smaragdblad är bra för terrorister som jag...

• LillaÄrtan

Jag tog död på en kaktus i vår förra lägenhet. Jepps, trodde också att det var omöjligt.. Men icke sa nicke!
    Har två orkideér nu, dem har överlevt förvånansvärt LÄNGE! Men hon på blomaffären sa att man gärna får "glömma bort" att vattna dem... för dem ska ju endå bara vattnas ja var 14:e dag och då bara ställas i diskhon med lite vatten o låta stå en timma eller så... ssedan är det som klart

Svar på tråden Så fort jag får någon "blomruska"(på kruka) så dör den...