• Inez111

Skulle någon av er som kör LCHF villja dela med er av vad ni äter på en dag?

Skulle någon av er som kör LCHF villja dela med er av vad ni äter på en dag?
  • Svar på tråden Skulle någon av er som kör LCHF villja dela med er av vad ni äter på en dag?
  • Annika02

Frukost: Två kokta eller stekta ägg. Eller äggröra på två ägg. Ett Lembasbröd (LCHF) med Bregott och ost.

Lunch: Omelett på tre ägg. Bacon eller stekt svamp till.

Middag: Det som jag ändå gör till familjen, men jag hoppar potatisen och äter broccoli eller blomkål till istället.

Om jag är sugen så tar jag en ruta mörk choklad över 70 % eller ett par tre macadamia eller paranötter.

• saris 83

Frukost: ett pkt bacon, 1 ägg, kaffe med grädde

Lunch: Ugnbakad lax med wokad vitkål och beasås

Mellanmål: kaffe med grädde, en näve nötter, några bitar brie

Kvällsmål: 2 ägg med smör eller en omelett med nåt göttigt i :)

Ungefär så ser en dag ut.

• annaoedvin

Frukost: äter jag inte varje dag, beror på hur hungrig jag är. Men om jag äter blir det ofta några skivor gräddost, ett par par kokta ägg med smör, salt och peppar och en stor kopp the.

Lunch: Jag varierar mellan olika lchfrecept så som kasslergratäng, tacofärs med grönsaker, kyckling i jordnöttssås, champinjon och köttfärsgratäng, fiskgratäng etc.

Middag: Ibland något av de ovanstående men för det mesta blir det bacon och ägg eller bara någon avokado, jordnötter eller mandlar.

Det varierar för mig vecka för vecka hur hungrig jag är, vissa veckor är jag knappt hungrig alls.. kan nämna att jag ibland (för ofta) unnar mig en bit choklad och att jag äter rätt mycket ovanjord-grönsaker (broccoli, tomat, gurka, paprika). Lembasbröd gör jag ibland, det är gott med makrillfilé i tomatsås på eller bara en massa ost =).

• annaoedvin

Glömde nämna ett alternativ till frukosten som jag äter ibland:
    Turkisk yogurt med hallon och vaniljpulver.. Smaskigt värre!

• ThePointOfItAll

Frukost:  En ägglatte på 2-3 ägg och 40 g smör.

Lunch: En omelett på 2-3 ägg samt majonnäs.

mellan: Kaffe

Middag: Typ en klycklingfile med majo...

Har köpt fläskfärs och ska göra bantarbiffarna ur S.S. Skaldermans bok, försöker köra så fakir-aktigt som möjligt. Det slutar runt 5 kh per dag om jag äter som ovan.

Jag är inte slarvig, mitt tangentbord är bara gammalt...
  • Anna Karin81

Frukost: 2 ägg (stekta eller äggröra), 0,5 pkt bacon, några tomatbitar. Ibland äter jag gårdagens rester till frukost, t ex köttfärssås eller en kycklingklubba.

Lunch: Lax/kyckling/kött/köttfärs ca 100-200 gram med sås/kall röra och grönsaker (broccoli, blomkål, wokgrönsaker m.m.) Alternativt gratäng/soppa med samma sorts ingredineser.

Middag: Lite mindre mängd mat än lunchen. T ex avokado med räkröra eller en grönsallad med kyckling, bacon och god dressing.

Ev. mellanmål nångång ibland: lite valnötter, ostskivor, brieost, salami, turkisk youhurt med hallon o linfrön, oopsiebröd med pålägg, kaffe med vispgrädde.
    Äter mellan 100-200 gram grönsaker per dag. (200 g broccoli = ca 10 g kolhydrater)

Jag väger sällan maten men mitt dagsintag av feta livsmedel ser ungefär ut såhär:
    Äter 0,5-1 dl grädde/creme fraiche per dag, fullfeta varianten.
    Äter runt 25-50 g smör per dag beroende på maträtter. Till fisk skirat smör, i äggröran nån matsked bregott, steker maten i rikligt med smör.
    Oftast håller jag mig nog under 20 g kolhydrater per dygn.

Festligare tillfällen: Dricker nåt glas vitt vin och unnar mig även mörk choklad.

• DorisDaisy
    ThePointOfItAll skrev 2010-04-08 08:33:25 följande:
    Frukost:  En ägglatte på 2-3 ägg och 40 g smör. Lunch: En omelett på 2-3 ägg samt majonnäs. mellan: Kaffe Middag: Typ en klycklingfile med majo... Har köpt fläskfärs och ska göra bantarbiffarna ur S.S. Skaldermans bok, försöker köra så fakir-aktigt som möjligt. Det slutar runt 5 kh per dag om jag äter som ovan.
    Och VAD är en ägglatte? :)
  • Probably the best    in the

Beror på vad jag ska göra under dagen. Ska jag inte vara hemma grundar jag rejält:

Frukost: Äggröra på 4-5 ägg med grädde och mozarellaost på toppen.
    Lunch: Är det inte säkert det blir nåt om jag är ute, kan hända jag har med mig Lembasbröd.
    Kväll: 2 kokta ägg mosat med tonfisk och majonäs.

En "hemmadag"
    Frukost: Ägglatte
    Luch: Kesoplättare
    Middag: Lagad mat med det familjen äter som jag då gör LCHF vänligt.

• ThePointOfItAll
    DorisDaisy skrev 2010-04-08 10:19:22 följande:
    Och VAD är en ägglatte? :)
    Äggmjölk med kaffe i, perfekt frukost/mål.

Lägg 2-3 ägg och en stor klick OSALTAT smör i en shaker eller dyl. häll på hett vatten och mixa med stavmixer.
    Detta kan ersätta mjöl i kaffe/thé/varm choklad eller så kan du som jag blanda i pulverkaffe.

Det är faktiskt gott, men nget man ska börja med kanske... Gör inte misstaget att använda saltat smör bara{#lang_emotions_throwup}
    Jag är inte slarvig, mitt tangentbord är bara gammalt...
  • Probably the best    in the

Eller så gör du äggmjölk på 2 äggulor och kokosfett istället jag tycker den varianten blir godare. Men det är ju smaksak.

• nickefiki

Jag äter middagsmat till alla mål. Såsom olika sallader, stek, köttfärslimpa, kyckling, osv. Enkelt värre.

• LilaRos

Tomt på folk som äter LCHF på familjeliv? Har precis fått nys om lchf och det låter intresant.. :)

• gottegrisen1978

Jag äter enligt lchf, kör strikt. Äter i det stora hela samma mat som den övriga familjen fast jag ersätter kolhydraterna med grönsaker eller ngt annatr med lite kolhydrater. Iof är det jag som lagar all mat här hemma så jag styr innehållet  :)

Vad jag äter är så olika men en vanlig dag kan se ut såhär:
    Frukost:
    1 pkt stekt bacon + 1 kopp te

Lunch:
    Lax, sås och lite ärtor

Middag:
    kycklinggryta m. kokt blomkål

Kvällsmat:
    Sen middag brukar det bli en kopp te annars kan jag ta lite fil alt lyxa till det med en panacotta. Men oftast står jag mig länge på middagen att jag inte är hungrig.

Har också en shakermugg som rymmer 7 dl och en sådan dricker jag i anslutning till varje måltid för att få i mig vatten.

Svar på tråden Skulle någon av er som kör LCHF villja dela med er av vad ni äter på en dag?