• Plutteli

Borde Aga återinföras i Sverige?

I Sverige ökar just nu antalet fall av barnmisshandel, uppfostringsmetoderna är mer och mer auktoritära i sin natur, det talas om hårdare tag i skolan och om att barn måste "lära sig veta hut" att de ska "visa respekt" osv. Ser man till domar där barn blivit slagna döms det ofta till minimistraff, tom i fall där en vuxen slagit ett barn med tillhyggen så att blåmärken uppkommit! Lärare som örfilar elever får ett enormt stöd i samhället. Pensionärer som slår barn för att få dem att visa mer respekt får demonstrationer till sin ära för att folk tycker det är rätt att handla så!

Var går egentligen gränsen i dagens samhälle? När är det inte ok att slå? Uppenbarligen är det inte OK för ett barn som blir arg att slå en vuxen, men hur långt är det OK för en vuxen att slå ett barn, om än bara en liten örfil? För mig är svaret enkelt. Det är ALDRIG ok att slå ett barn, inte ens lite lite grann. Frågar man de flesta svarar de samma sak, hur kommer det sig då att det blir mer och mer accepterat med örfilar eller liknande i uppfostringssynpunkt? Är det så att många tom. anser att vi borde återinföra Agan som laglig bestraffning av barn?

Nå vad tycker ni om Agans vara eller icke vara? Om våld mot barn i stort och utvecklingen i samhället?

• Svar på tråden Borde Aga återinföras i Sverige?
  • Hannah76

Självklart ska aga fortfarande vara olagligt, och jag tycker att man ska skärpa straffen.

• thomasw

Kan man inte återinföra den offentliga pryglingen av kriminella ?
    Det är ju betydligt billigare än fängelse

• uniMog

Om vi pratar i uppfostringssyfte så är mitt svar - aldrig någonsin. Ens en knäpp på fingrarna.

Enda ggn jag kan förstå "våld" är om det gäller att undvika fara och det är akut. Tex det TEORETISKA fallet att storebror A är på väg att slå lillebror B med en stor hammare och det enda du hinner göra är att slå honom på handen så att han tappar hammaren. Eller slå bort en hand som är på väg mot en grilltändare eller vad det nu kan vara. Och även då bör man fråga sig efterås (när faran är över) vad man kunde gjort annorlunda och prata med barnet om vad som hände och varför.

Så svaret på trådstarten - nej aga bör definitivt inte återinföras.

I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • Lena

Nej aga bör itne återinföras och straffen bör höjas. Respekt får man genom att ge respekt!

• lennartsdotter

Självklart inte. Barn gör inte vi säger, de gör som vi gör. Vill vi lära dem slåss är det utmärkt att slå dem. Vill vi lära de fredlig och rationell konfliktlösning är det vad vi själva måste tillämpa.

• Kya

Nej verkligen inte! Barn är människor, de har samma värde som oss vuxna. isåfall ska det vara okej att få misshandla andra människor också.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Mrs Moneybags

Svar: Nej!

Aga bör inte återinföras, vi måste skapa en större debatt kring agan och barnmisshandel i allmänhet så att folk blir mer medvetna om farorna och varför det är förbjudet.

• stjärna2007

det är stor skillnad mellan att slå ett barn eller ge det en örfil eller ta tag i det litegrann för att de ska lyssna. en del barn kan nog behöva det o andra inte.
    Lärarna borde inte behöva uppfostra barn i skolorna om föräldrar gjort sitt jobb hemma..

• uniMog
    stjärna2007 skrev 2010-04-09 09:58:48 följande:
    det är stor skillnad mellan att slå ett barn eller ge det en örfil eller ta tag i det litegrann för att de ska lyssna. en del barn kan nog behöva det o andra inte. Lärarna borde inte behöva uppfostra barn i skolorna om föräldrar gjort sitt jobb hemma..
    Om vi inte pratar riktigt jäkla extrema fall så behöver INGEN barn en örfil. Det är skillnad ja, precis som det är skillnad på att doppa någons huvud i toaletten och att dränka dem med cementblock runt fötterna. Det betyder inte att något av dem är ok.
    I won't turn my life around. Cause I like it upside down
  • nollåtta

I uppfostringssyfte absolut inte. Men skulle en unge trakassaera mig och min familj som exempelvis Rödeby-fallet skulle jag ta till våld. Jag tycker generellt att föräldrar idag är så jävla mesiga och lama. Man vågar inte ta sitt ansvar som förälder, det går att göra det utan att vara våldsam och auktoritär.

Svar på tråden Borde Aga återinföras i Sverige?