• SaSa och så en till

Bör man bjuda hela klassen?

Min dotter har, tillsammans med alla andra i klassen, blivit bjudna på diverse födelsedagskalas under terminen som gått (min dotter går i förskoleklass).
    Nu undrar jag vad som är "regel".
    Bör man alltid bjuda hela klassen när barnet fyller? Även om kalaset är mitt i sommarlovet?
    När jag var liten bjöd man bara de man faktiskt lekte med....

• Svar på tråden Bör man bjuda hela klassen?
  • Hannah76

Är det  under sommarlovet så behöver man kanske inte det. Annars så tycker jag att man bjuder hela klassen, eller alla tjejer/killar.

• Mimab

Vår dotter går också i förskoleklass och i hennes klass har man inte bjudit hela klassen, utan oftast ett par barn bara. Så tänker vi också göra, bjuda de barn dottern leker med allra mest. Även om vi skulle ha utrymme hemma, så känns det som om det blir för mycket barn på en gång. Dottern skulle inte hinna leka eller prata med 22 andra barn på samma gång (om alla skulle komma). Dessutom kommer vi att bjuda dotterns "privata vänner" på samma kalas, annars skulle det bli tre kalas; klasskalas, kompiskalas och släktkalas och det går vi helt enkelt inte med på. På kompiskalaset blir det fyra vänner från skolan och fyra-fem andra vänner. Det blir tio stycken tillsammans, alldeles bra och rund siffra tycker vi!

• Pebble

Håller med Hannah76 om sommarbjudning och/eller alla killar/tjejer i klassen.

Sedan brukade mina föräldrar iofs utöver detta köra med att har man blivit bjuden av någon bjuder man tillbaks. Vet inte hur sådant ser ut i dagsläget, men det är rätt vettigt tycker jag.

• Trollet Ludenben

Tycker inte man behöver bjuda hela klassen eller alla tjejer eller nåt sånt utan det går bra tycker jag att bjuda ett par från klassen man leker med. Men det blir fel om man bjuder alla utom en eller två tex. Men om barnet har komspisar utanför klassen som hon/han vill bjuda med och man inte har plats för alla ser jag inget fel med att man bara bjuder 3-4 klasskompisar. Tycker det har blivit förmycket tvång med kalas, man SKA bjuda alla. Alla kanske inte vill ha så stora kalas eller har plats. Eller andra kanske har flertal andra barn som inte går i klassen man vill bjuda. När jag var liten bjöd jag de barnen som bodde på gatan som jag umgicks med. Några gick i samma klass och några gick i andra klasser.

Älskade ungar
  • Kazeer

Jag tycker att det är helt okej att man bjuder bara de man leker med i klassen. I alla fall så länge det inte blir så att man bjuder alla utom en eller två.

Sedan måste man (både föräldrar och barnet) vara införstådd med att barnet inte blir bjuden till alla kalas i klassen, om man gör som jag beskrivit ovan.

Oskar 2010.01.02 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • mamma till 2 frön

Samtycker med Kazeer och Trollet Ludenben. Mina går/kommer att gå åldersblandat med olika kompisar varje år samt att sonen har 23 klasskamrater, blir lite väl många. Sist han fyllde år bjöd han bara de 3 närmaste kompisarna så åkte vi till simhallen och käkade pizza efter. Mycket uppskattat. 

• Trollet Ludenben
    mamma till 2 frön skrev 2010-04-08 08:12:57 följande:
    Samtycker med Kazeer och Trollet Ludenben. Mina går/kommer att gå åldersblandat med olika kompisar varje år samt att sonen har 23 klasskamrater, blir lite väl många. Sist han fyllde år bjöd han bara de 3 närmaste kompisarna så åkte vi till simhallen och käkade pizza efter. Mycket uppskattat. 
    Tack för tips om simhall och pizza Det ska jag fundera på till min son nästa gång.
    Älskade ungar
  • mamma till 2 frön
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-08 08:45:37 följande:
    Tack för tips om simhall och pizza Det ska jag fundera på till min son nästa gång.
    Delar gärna med mig!
  • Koloraturell

Bjuder man alla i klassen utom två så får man vackert bjuda dessa två också. Bjuder man ett fåtal ur klassen och resten av gästerna är från annat håll behöver man inte bjuda hela klassen.

Hur man än väljer att göra delar man ALDRIG ut inbjudningarna i skolan, alternativt inför den som inte ska bli bjuden. Bäst är att skicka dem.

• skruttan8

Hur ska man kunna bjuda alla i klassen om man bor i en trång lägenhet? Visst kan man hyra/låna lokal men jag tycker det blir personligare och trevligare med midndre kalas.
    Mina äldre barn har alltid endast bjudit barnen de leker med. Ibland bara 4 stycken. Äldsta vill inte ha kalas längre ens, lite skönt tcker jag!

Svar på tråden Bör man bjuda hela klassen?