• Liona

Orolig över smärta i armhålorna och armarna

Det började för några månader sedan med smärta som kom och gick i armhålorna

Man kan känna lymfarna som ärtor som är flyttbara i armhålorna. Det gör ont när man ruckar och trycker på dom

Har tagit dagenefter piller vid två tillfällen på 5 månader. Kan det orsaka så lymfarna ömmar?

(det är inga konstigheter med lymfarna i ljumskarna)

Jag gick i alla fall till läkaren för ca 1 månad sedan för att jag var orolig för bröstcancer. Hon sa att mina bröst och lymfar var normala och trodde att jag fått en revbens inflammation (Tietzes syndrome), Fick Diklofenak Orifarm utskrivet. Innan jag hann påbörja den ”medicineringen” upptäckte jag att jag var gravid (trots dagenefter piller) och bestämde mig för att jag skulle avvakta med att börja ta Diklofenak trots att vi ska göra abort.

Under påsken fick jag jätteont i armarna, nacken och armhålorna. Fick så ont så jag började med Diklofenak samt bokade tid hos läkare. Den läkaren tog i måndags massa blodprover på mig och kollade min känsel då jag upplever att armarna och händerna domnar bort i mellan åt….

Trots medicinen har jag ont i armar, armhålorna och nacken.

Jag är livrädd för cancer och kan inte göra annat än att sitta och oroa mig för det….

Någon som har haft liknande symtom som mig? Någon som vet vad det kan vara? Någon form av muskelinfektion? Någon som har något lungnande att säga?

Jag är så rädd att jag ska få världens läskigaste besked på mina blodprover och att jag ska missa mina barns uppväxt och dö snart…. Helt sjukt vad detta har tagit över mitt liv. Otroligt jobbigt!

Mvh Linda

• Svar på tråden Orolig över smärta i armhålorna och armarna
  • Jezamine

Kontakta sjukvården för bätre och snabbare diagnos.

Avstängd tills vidare
  • 071001

Uppsök annan läkare för ny undersökning. Kan aldrig skada med en "second opinion".

• Liona

Pratade med min läkare idag som konstaterade att alla prover var bra.
    Jag är ändå inte lugnad! Jag frågade han om bröstcancer och han sa att han inte trodde att det var det. Man brukar inte ha ont då.....

Att man känner lymfkörtlarna under armhålorna brukar man normalt inte göra men han tror att jag eventuellt känner på muskelvävnad, fettknölar eller liknande....
    Men varför i hela helvete har jag så ont där???
    Förlåt att jag låter så arg, jag är bara så orolig.....

Han trodde att jag har någon muskelinflammation i nacke och axlar som strålar ut i armarna och att jag därför även har ont i armhålorna.
    Jag började träna styrketräning efter att jag började ha ont, kan det förvärrat det hela??? Han trodde även att min graviditet gör att jag har ondare, att kroppen har mer att arbeta med....

Blir lymfarna svullna/kännbara i armhålorna när man är gravid??

Någon som har något att säga... ? Något lugnande..... ?
    Det här tar verkligen upp all min vakna tid.

• 071001

Jag vill verkligen inte skrämma upp dig nu ts, men min svägerskas mamma har precis op bort ett bröst pga cancer och hon uppmärksammade att nåt var knas just för att hon hade en konstig känsla kring brösten. Kanske inte ont, men det liksom "drog i det" på nåt vis. Vet inte hur jag ska förklara.
    Dock säger jag inte att du ska tro att du har det, men ta din smärta och oro på allvar och uppsök annan läkare för att åtminstone bli lugnad över nya provsvar som inget visar.

• 071001

Jag delar din fasa över att nåt ska hända mig och jag har också lite ömt i och  kring brösten och jag är definitivt inte gravid, har ingen ägglossning längre och är inte förkyld. Mycket märkligt, men jag ska fråga min gyn om det nästa vecka.

• Liona

Siris mamma: Klart jag blir rädd då du skriver vad din svägerska mamma var med om. Men för mig drar det inte eller känns konstigt kring brösten. Jag har bara väldigt ont i armhålorna och när jag trycker armarna mot kroppen.
    Har fått förklarat för mig att om man har cancer så borde något synas på blodproverna, att något "banat" iväg. Som att man har ett tecken på infektion eller liknande. Inte att det står klart att man har cancer men något tecken på att någon inte är som det ska i blodet....

• 071001

Precis och dina provsvar var ju bra ts, men att vara så orolig som du är det inte kul alls. (Borde inte ha dragit upp henne, förlåt.) Nog borde läkaren ha hittat nånting om det var så eller hur?
    Men återigen, för att lugna dig själv, gå till en annan läkare för en second opinion.

• 071001

Händer ju mycket i kroppen som gravid och ömmande bröst är en av alla biverkningar.

• Liona

Ja, först ska jag se till aborten är gjord nästa vecka och träffa denna läkaren nästa fredag så får vi se hur det blir. Men är jag inte bra då efter 10 dagars Dikoflenak-kur och gjord abort kräver jag ultraljud eller liknande.

Om värsta oron inte lagt sig över helgen åker jag till akuten och frågar om UL, vet dock inte om dom går med på det bara sådär vid ett akut-besök...

• 071001

Det låter bra ts, jag håller tummarna för att medicineringen hjälper!

• MizzTez

Hej ts! Nu vet jag inte hur det är för dig idag genom att tråden inte är så ny, hoppas dock att det är bättre! Hamnade här eftersom jag har samma skit som du.. mina armhålor gör ont, händerna domnar och jag är jätteorolig. Nu har de kollat upp mig massor av gånger, mina provsvar är skitfina men ändå sitter jag och fundera på vad det är som gör mig så dålig. Det enda de kommit fram till är just bröstmuskelinflammation. Jag har gått lääänge med det, ungefär ett år snart och det vill inte läka ihop. Tränar och äter diklofernak.. Domningarna har kommit på senare tid, samma med armhålorna så det är väl inte konstigt egentligen att man blir orolig.
    Hur har det gått för dig??

• Liona

Hej på dig

Jag förstår att du är orolig, jag var så orolig att jag höll på att gå åt. Men det är ingen fara…. Jag kommer nog att kunna lugna dig.

Jag blev inte bättre av att äta Dikoflenak, så jag gick vidare och fick till slut göra både UL i armhålor och brösten samt magnetröntgen på hjärnan. Det var inte för att läkarna tyckte att det behövdes utan snarare för att jag var så påstridig att dom till slut skickade mig vidare. Jag var helt utom mig av oro och det kan jag säga inte förbättrar domningar i kroppen…. Jag började få domningar i kinderna och blev mer orolig av det. Det kan jag dock hacka i mig att det har mycket med stress, ångest och oro att göra.

Dom skickade mig även till en psykolog som påstod att all smärta jag hade var psykologisk, vilket jag absolut inte höll med om och trots att jag inte höll med henne provade jag med att äta antidepp ett tag. Men det gav mig ingenting och jag visste ju att smärtan inte hade med ångest att göra. Jag slutade med medicinerna ganska snabbt och gick till den vanliga läkaren igen, då tog han prov på D-vitamin som det sedan visade sig att jag hade kraftig brist på (väldigt vanligt att vi svenskar har det).

Jag började att äta D-vitamin och efter 2-3 veckor märkte jag en klar skillnad på mina ledsmärtor och domningar. Under samma veva gick jag till en kiropraktor som kunde bekräfta för mig att mina axlar var helt slut. Det är som ett ”band” som går runt axlarna och de var helt ”slutköra” sa hon. Hon sa att jag måste skonsamt träna upp nacke, axlar och rygg. Jag tog kontakt med ITRIM som har maskiner som är bra för folk som har skador osv (maskiner utan vikter, det är någon form av lufttryck i deras maskiner).

Jag ville dessutom gå ner i vikt så dom passade mig alldeles utmärkt. Efter några veckor så blev jag så mycket starkare i rygg, axlar och nacke! Jag fick en helt annan hållning och det sprakade inte lika illa i axalarna när jag ruckade på dom fram och tillbaka.

Och mina domningar i händerna och överarmarna försvann helt! Allt hängde liksom ihop…. ”Trasig” nacke, axlar och brist på D-vitamin = smärta och domningar. Stark oro förstärker domningarna helt klart! Det har jag lärt mig för domningar i kinderna kan jag fortfarande få när jag stressar och inte mår bra. Dessutom har jag drabbats av yrsel på senare tid då jag stressat för mycket och under en period nu när jag haft som mest på jobbet så har jag inte hunnit träna och då märker jag att domningarna i överarmarna kommer tillbaka. Det har mycket med dålig blodgenomströmning att göra.

Jag vet inte vad du har för jobb, men jag sitter vid en dator hela dagarna och det är verkligen inte bra för rygg, axlar, nacke och huvud. Jag tycker du ska prova med att köpa D-vitamin på hälsokost-butik (Holistic heter märket) och ät en tablett om dagen samtidigt som du mycket skonsamt tränar rygg, axlar och nacke. Eller gå till en kiropraktor som hör vad dom säger. Du behöver i alla fall inte en läkares utlåtande för att börja äta D-vitamin så det tycker jag att du ska prova, men förvänta dig inte resultat på en gång, utan du får vänta i någon vecka.

Undrar du över mer saker så är det bara att fråga på. Och du kan skicka privat mail om du hellre vill göra det.

Jag  vet vilken oro du har just nu och känner verkligen med dig, det är så jobbigt att inte veta vad som är fel och alla gånger man googlar får man bara fram läskiga sjukdomar.

Men en sak är jag nästan helt säker på och det är att du inte behöver oroa dig

Kram

PS! UL och magnetröntgen visade ingenting och efter att jag gick med i ITRIM så har dessutom gått ner 15kg.

• MizzTez
    Liona skrev 2011-07-13 10:08:37 följande:

Hej på dig

Jag förstår att du är orolig, jag var så orolig att jag höll på att gå åt. Men det är ingen fara…. Jag kommer nog att kunna lugna dig.

Jag blev inte bättre av att äta Dikoflenak, så jag gick vidare och fick till slut göra både UL i armhålor och brösten samt magnetröntgen på hjärnan. Det var inte för att läkarna tyckte att det behövdes utan snarare för att jag var så påstridig att dom till slut skickade mig vidare. Jag var helt utom mig av oro och det kan jag säga inte förbättrar domningar i kroppen…. Jag började få domningar i kinderna och blev mer orolig av det. Det kan jag dock hacka i mig att det har mycket med stress, ångest och oro att göra.

Dom skickade mig även till en psykolog som påstod att all smärta jag hade var psykologisk, vilket jag absolut inte höll med om och trots att jag inte höll med henne provade jag med att äta antidepp ett tag. Men det gav mig ingenting och jag visste ju att smärtan inte hade med ångest att göra. Jag slutade med medicinerna ganska snabbt och gick till den vanliga läkaren igen, då tog han prov på D-vitamin som det sedan visade sig att jag hade kraftig brist på (väldigt vanligt att vi svenskar har det).

Jag började att äta D-vitamin och efter 2-3 veckor märkte jag en klar skillnad på mina ledsmärtor och domningar. Under samma veva gick jag till en kiropraktor som kunde bekräfta för mig att mina axlar var helt slut. Det är som ett ”band” som går runt axlarna och de var helt ”slutköra” sa hon. Hon sa att jag måste skonsamt träna upp nacke, axlar och rygg. Jag tog kontakt med ITRIM som har maskiner som är bra för folk som har skador osv (maskiner utan vikter, det är någon form av lufttryck i deras maskiner).

Jag ville dessutom gå ner i vikt så dom passade mig alldeles utmärkt. Efter några veckor så blev jag så mycket starkare i rygg, axlar och nacke! Jag fick en helt annan hållning och det sprakade inte lika illa i axalarna när jag ruckade på dom fram och tillbaka.

Och mina domningar i händerna och överarmarna försvann helt! Allt hängde liksom ihop…. ”Trasig” nacke, axlar och brist på D-vitamin = smärta och domningar. Stark oro förstärker domningarna helt klart! Det har jag lärt mig för domningar i kinderna kan jag fortfarande få när jag stressar och inte mår bra. Dessutom har jag drabbats av yrsel på senare tid då jag stressat för mycket och under en period nu när jag haft som mest på jobbet så har jag inte hunnit träna och då märker jag att domningarna i överarmarna kommer tillbaka. Det har mycket med dålig blodgenomströmning att göra.

Jag vet inte vad du har för jobb, men jag sitter vid en dator hela dagarna och det är verkligen inte bra för rygg, axlar, nacke och huvud. Jag tycker du ska prova med att köpa D-vitamin på hälsokost-butik (Holistic heter märket) och ät en tablett om dagen samtidigt som du mycket skonsamt tränar rygg, axlar och nacke. Eller gå till en kiropraktor som hör vad dom säger. Du behöver i alla fall inte en läkares utlåtande för att börja äta D-vitamin så det tycker jag att du ska prova, men förvänta dig inte resultat på en gång, utan du får vänta i någon vecka.

Undrar du över mer saker så är det bara att fråga på. Och du kan skicka privat mail om du hellre vill göra det.

Jag  vet vilken oro du har just nu och känner verkligen med dig, det är så jobbigt att inte veta vad som är fel och alla gånger man googlar får man bara fram läskiga sjukdomar.

Men en sak är jag nästan helt säker på och det är att du inte behöver oroa dig

Kram

PS! UL och magnetröntgen visade ingenting och efter att jag gick med i ITRIM så har dessutom gått ner 15kg.

Men gud så kul att läsa ditt inlägg! Tror det här gjorde hela min dag nu!
    Jag får åxå liknande symptom som du vid stress, yrsel, pirrningar i ansiktet och ibland kan jag få en skum känsla i kroppen, vet inte hur jag ska förklara det men "osynligt bomull" är en bra beskrivning på hur saker känns runt mig. Helt skruvat!
    Jag går faktiskt och tränar hos sjukgymnasten och d-vitamin har jag hemma eftersom jag åt det i vintras när min panik var som värst, så då får jag börja med dem igen. Träningen håller mig i shakt från paniken, stressar av mig och främst för att få cirkulation i bröstmuskeln igen och  så försöker jag tappert gå ner i vikt. Har en massa överflöd som jag tror åxå sliter på kroppen. Jättegrattis till din viktnedgång!! Starkt jobbat!! {#emotions_dlg.flower}
    Jag har faktiskt funderat på att uppsöka en kiropraktiker, även om sjukgymnasten har kollat mig men det känns som att jag skulle ha något mer än "bara" bröstmuskeln och naturligtvis har jag varit mycket inne på nacke och axlar.
    Fick åxå lyckopiller för ett tag sedan men jag tar dem inte, jag känner mig inte deppig, mest bara ledsen för att jag har ont och är orolig men jag tror inte att allt ont sitter i hjärnan!
    Jag måste lära mig att sluta använda google till att kolla sjukdommar för det enda man har är kärlkramp eller cancer, så när man läst det så blir man orolig, får ångest och sen fördubblas alla krämpor! Ond cirkel det där..

Tack så mycket för ditt inlägg!! Det är så skönt att först hitta en tråd om någon som har det lika som jag och sen få höra att det finns ljus i tunneln!
  • MizzTez
    Liona skrev 2011-09-12 11:42:56 följande:
    Vanadiz, hur har det gått för dig?

Jo det går frammåt! Har inte alls lika ont nå mer som jag haft mår relativt bra både psykiskt och fysiskt. Tränar och pluggar mest och det är så skönt!

Själv då? 
  • Liona

Vad kul att höra . Visst är det skönt att kunna släppa tanken på att det skulle vara något dödligt.

Jag mår finfint, och träningen håller smärtan borta. Så det är bara att fortsätta.

Kram på dig

• MizzTez
    Liona skrev 2011-09-13 09:23:38 följande:
    Vad kul att höra . Visst är det skönt att kunna släppa tanken på att det skulle vara något dödligt.

Jag mår finfint, och träningen håller smärtan borta. Så det är bara att fortsätta.

Kram på dig
    Ja det är nog det bästa med det hela! Mycket ångest har försvunnit från kroppen! Börjar känna mig lite mer människa igen.. Mentalt och fysiskt starkare!
    Kul att höra att det är bra med dig åxå!

Kram  
  • chansson

Skönt att hitta denna tråd. Jag har exakt samma symptom. Konstigt ont i armhålan. Känns som en sträckning, men har ingen anledning till det. Känner inget från lymfan, men det gör ont av och till (Ofta när jag stressar) Har också mycket stress som jag tampas med, Domningar under hakan (Stel under käken liksom). Ruskigt stel i nacke och musklerna och kring skulderbladet. Har vart hos läkaren som gjorde alla blodprover som såg bra ut. Lymforna var inte svullna. Misstänker att dina problem var en aning stressrelaterade också? Och vad gjorde du för övningar för att komma till bukt med problemet och hur lång tid tog det? Kom det också i skov. Känns oftast bra på morgnar men blir sämre frammåt dagen/kvällen och oftast sämre om det varit en stressig dag?

Vore tacksam för svar, även om denna tråd är rätt gammal! =)

/C

Svar på tråden Orolig över smärta i armhålorna och armarna