• plommonstoppet

om man vet att det finns missbrukare på en arbetsplats,var anmäler man det? snabba svar tack.

jag har fått veta att det jobbar två drogmissbrukare på ett privatföretag som har hand om äldreomsårg. jag ska ringa till detta jobb och tala om det,men var anmäler jag detta vidare? finns det någon instans som man kan vända sej till? jag vet att dessa personer brukar droger även på arbetstid,och i mina ögon är detta oaccebtabelt,speciellt när det är hemtjänst det handlar om. snabba svar uppskattas tack.

• Svar på tråden om man vet att det finns missbrukare på en arbetsplats,var anmäler man det? snabba svar tack.
  • flingansnö

Du ska kontakta deras chef

• PuH84
    flingansnö skrev 2010-04-08 11:38:22 följande:
    Du ska kontakta deras chef
    Instämmer!!
  • plommonstoppet

jo men jag vet att det har förekommit dispyter där för ang drogpåverkad personal,och i slutändan har inget hänt,så vilken instans är högre? jag ska "hota" med att anmäla det "högre upp" så att säga om inget händer. så det tas på allvar. typ lex maria-anmälan.

• flingansnö

ok, då är jag lite mer osäker. Ring till kommunen och fråga. Även om det är ett privat bolag så har komunen ansvar eftersom det är de som köper in tjänsten.... 

• plommonstoppet

jag ska kolla runt lite på nätet,men tänkte att de kunde vara bra att fråga även på fl eftersom det finns så många olika människor här. detta samtal kommer ringas inom en timme. tack.

• Tyrell

Tyvärr finns det inte mycket en arbetsgivare kan göra. De måste uppmärksamma det, men det finns inte några riktiga repressalier för de som använder drogerna.

• Ord blind
    Tyrell skrev 2010-04-08 12:42:32 följande:
    Tyvärr finns det inte mycket en arbetsgivare kan göra. De måste uppmärksamma det, men det finns inte några riktiga repressalier för de som använder drogerna.
    Jasså? Så om man kommer på någon vara drogpåverkad på jobbet så händer det ingenting med de personerna?
    ?Fakta? är ofta inte en absolut sanning utan ett mer eller mindre välgrundat tyckande av personer med varierad tyngd.
  • Mummy

Arbetsgivaren är väl den som ska stå för rehabilitering och att personen ska få hjälp med att komma ur missbruket? Tror det måste hända något allvarligt innan man får ge en person sparken

• Tyrell
    Ord blind skrev 2010-04-08 12:54:07 följande:
    Jasså? Så om man kommer på någon vara drogpåverkad på jobbet så händer det ingenting med de personerna?
    Som arbetsgivare måste du erbjuda rehab m.m. Men du har ingen möjlighet att använda det som argument för uppsägning. Så något händer givetvis.
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2010-04-08 12:42:32 följande:
    Blir du tagen med olagliga droger hos oss i kroppen får du två alternativ, behandling och drogfrihet från och med nu eller börja leta nytt jobb.
  • Tyrell
    Kjell2 skrev 2010-04-08 12:58:15 följande:
    Blir du tagen med olagliga droger hos oss i kroppen får du två alternativ, behandling och drogfrihet från och med nu eller börja leta nytt jobb.
    Kanske är olika beroende på bransch.

Legala droger ger helt säkert inte samma alternativ.
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2010-04-08 13:10:22 följande:
    Kanske är olika beroende på bransch. Legala droger ger helt säkert inte samma alternativ.
    Legala droger, dvs alkohol, ger övervakning och en andra chans. Upprepas det blir det samma alternativ som ovan.

Vi har slumpvisa drogtester kombinerat med möjlighet för chefer att skicka medarbetere till test.

Jobbar inom verkstadsindustrin och ingen vill ha en full eller hög traversförare ovanför sig.
  • plommonstoppet

det är cannabis och kokain vi pratar om. kan vara andra substanser med,men det vet jag inte säkert. den ena personen har blivit anmäld när h*n jobbade för kommunen och valde istället för att lämna positivt test att säga upp sej och jobbar nu för ett privatföretag. jag har ringt kommunen nu och ska ringa tillbaka strax för att prata med en person som har koll på detta. kanske ska tilläggas att en av dessa personer även är dömd för 2 narkotikabrott så sent som för ett par månader sedan?

Svar på tråden om man vet att det finns missbrukare på en arbetsplats,var anmäler man det? snabba svar tack.