• Skalman73

Dotterns pappa vill ha grejor till sin nya bebis

Hej!

För att göra en lång historia kort så träffade min dotters pappa en ny tjej  när vår dotter var 6 månader,  gick bakom ryggen på mig ett par månader, skaffade lgh med mera och flyttade sen med 3 veckors varsel mitt i föräldrarledigheten. Min dotter är idag 3 år och vi har haft hyffsad kontakt de dryga två år sedan händelsen eftersom jag inte vill att dottern ska behöva gå misste om att hennes föräldrar ska kunna umgårs. Han flyttade till bostadsorten hans nya kommer ifrån 45 - 50 minuters körväg enkel resa ifrån där vi bor så mer än varannan helg har umgänget inte blivit. Fick för nån månad sedan redan på att han tänker sluta betala underhåll till mig (vi har underskrivet och bevittnat avtal) för att han inte har några pengar, både han och hon arbetar. Det fick jag reda på bara hipps om happs utan förvaning och fick söka underhålls stöd från FK som har 8 veckors hanläggningstid så när jag får pengar där ifrån vet jag inte än, plus att jag får söka indrivning av resten via KF om jag vill ha hela beloppet vi kommit överrens om. Blev klart lätt irriterad att han inte kunde förvarna mig om detta utan låtsades som ingenting.

Ett par veckor efter detta ringer han mig och berättar att han och hans nya ska ha barn! Jag blev inte förvånad men skitsur att han skaffar ett barn till när han inte har råd med sitt första. Men det hade han ingen bra förklaring till.

Nu kommer han dessutom och börjar fråga mig om saker som min dotter hade när hon var liten att använda till sitt och sin nyas bebis. Alltså jag vet inte jag kanske är fel ute men det känns inte helt okej. Vissa saker är speciella för mig och jag vill inte "låna" ut det till dem. Är jag fel på det eftersom grejorna införskaffats till vår gemensamma dotter, eller?

• Svar på tråden Dotterns pappa vill ha grejor till sin nya bebis
  • iolanthe

Med tanke på hur han beter sig tycker inte jag att du har skyldighet att låna ut nånting.

Men har ni köpt sakerna tillsammans så har ju han lika stor rätt som du att använda sakerna till ett syskon. Men som sagt, med tanke på hans uppförande så...

• AnniPanni

Han har ingen rätt till de sakerna. Han kan köpa nya saker till sitt nya barn helt enkelt.

• Tonx

Är det dina grejor eller era?

Har han varit med och köpt dem så har väl han lika mycket "rätt" till dem.
    Jag har sparat undan vissa plagg som jag tycker mest om.

Det är bara saker för mig. Jag har t.ex inga problem med att pappans nya köper kläder åt mina barn, har fått många reaktioner på det från folk som skulle bli galna om deras ex nya försåg barnen med kläder och saker.

Nu har inte jag och mina barns pappa nån bra relation, men om han och hans nya skaffar barn och vill ha saker från när våra gemensamma var små så skulle det inte sticka mig i ögonen.

• Trisse78

Förstår din känsla.

Om han var med och införskaffade grejerna har han ju lika mycker rätt till dem, eller?

Om du vänder på frågan och det är du som ska ha ett barn till, hur blir svaret då? Har du rätt att använda sakerna från er gemensamma dotter till ditt nya barn?

Saker som du har införskaffat efter er separation är ju dina, men sakerna som ni skaffade innan ska ni kanske ta och diskutera.

• AnniPanni

Det som är kvar hemma hos dig efter en separation kan nog ses som dina faktiskt.

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att be om saker ifrån min exman till min lilla dotter. Vi har två döttrar tillsammans så klart att det finns både leksaker o kläder ifrån när de var små hos honom men inte en chans.

• alskdldskjf

Delade ni inte upp bohaget när ni separerade? Jag vet inte vad som gäller rättsligt, men om han inte fick med sig barnsakerna i sin del när ni delade upp sakerna så har han väl inte rätt att i efterhand kräva att få dem?

• MammasälskadeMinna

Hade du använt kläderna och sakerna om det var du som fick ett barn till med en annan man?

• AnniPanni
    Pumanprinsen skrev 2010-04-08 12:36:56 följande:
    Han hade inte fått nåt?Sakerna är inte era tycker jag utan dotterns. Även om hon kanske inte använder de längre.
    ..så om man får ett helsyskon så kan man inte återanvända sakerna för att de faktiskt är ettans? Fungerar ju inte riktigt så i verkligheten.

Vid en separation har man på ett eller annat sätt en bodelning för att lösa sådana här saker.

Iom att han inte är villig att stå för er dotters försörjning trots avtal så skulle jag helt enkelt svara att ledsen men jag har sålt alla bebissakerna får att ha råd med kläder till vårt barn.
  • iolanthe
    Pumanprinsen skrev 2010-04-08 12:36:56 följande:
    Han hade inte fått nåt? Sakerna är inte era tycker jag utan dotterns. Även om hon kanske inte använder de längre.
    Så ts ska låta dottern bestämma tycker du? Eller ska inte ts heller ha rätt att använda sakerna längre?
Svar på tråden Dotterns pappa vill ha grejor till sin nya bebis