• Mamma till tre kottar

Välja träningsskola eller inte?

Jag fick förra veckan chansen att bläddra lite i ett nytt material från SpecialPedagogiska SkolMyndigheten (www.SPSM.se) som heter "Träningsskolans IUP-hjälp". Det är en uppställning av allt eleven ska lära sig under sina 9 år i träningsskolan, med möjligheter att pricka av när kunskapen är nådd. Den är MYCKET upplysande för den som vill veta vad syftet med undervisningen i träningsskolan förväntas vara. På SPSMs webbsida kan du gå in i butiken och leta efter Träningsskolans IUP-hjälp så får du möjlighet att se några sidor från pärmen.

Sprid informationen till andra föräldrar som står inför skolval så att de får ytterligare kunskap inför valet. Lokala handikappföreningar borde köpa in den så föräldrar kan bläddra i den i lugn och ro.

• Svar på tråden Välja träningsskola eller inte?
  • AnnBrittS

Jag letar och letar men hittar inte något

• Mamma till tre kottar
    AnnBrittS skrev 2010-04-08 13:53:27 följande:
    Jag letar och letar men hittar inte något
    Gick du in i butiken och sökte på titel? Beställningsnr är 10005
  • Mamma till tre kottar

nån fler som har kollat?

• Mamma till tre kottar

Många står inför skolval. Använd denna om träningsskolan är ett av alternativen.

• liag

Min tjej ska gå i en träningsklass som i och för sig är blandad med särklass (eller vad det nu heter, glömt) och där lär man barnen räkna, läsa och skriva så det är också skolan man ska kolla och inte bara vad som står i läroplanen har jag i alla fall kommit fram till.

• AnnBrittS

Det är ju så otroligt olika hur de jobbar.Man kan ju tex lära sig räkna på många olika sätt och inte bara det traditionella sättet.

Vår tjej som då går i grundsär sitter inte bara med böcker och penna  .Hon har svårt med pennan.Hon jobbar med miniräknaren och så om man lägger saker framför henne så ser hon omedelbart hur många saker det är.

Som sagt allt är inte svart eller vitt utan det finns många sätt att lära sig på.

• liag
    AnnBrittS skrev 2010-04-17 10:24:10 följande:
    Det är ju så otroligt olika hur de jobbar.Man kan ju tex lära sig räkna på många olika sätt och inte bara det traditionella sättet.Vår tjej som då går i grundsär sitter inte bara med böcker och penna  .Hon har svårt med pennan.Hon jobbar med miniräknaren och så om man lägger saker framför henne så ser hon omedelbart hur många saker det är.Som sagt allt är inte svart eller vitt utan det finns många sätt att lära sig på.
    liag skrev 2010-04-17 09:19:53 följande:
    Min tjej ska gå i en träningsklass som i och för sig är blandad med särklass (eller vad det nu heter, glömt) och där lär man barnen räkna, läsa och skriva så det är också skolan man ska kolla och inte bara vad som står i läroplanen har jag i alla fall kommit fram till.
    Grundsär heter det! Tack AnnBritt!
  • anne h
    liag skrev 2010-04-17 11:37:39 följande:
    Grundsär heter det! Tack AnnBritt!
    Stor skillnad på Träningsskola och Grundsär.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • liag
    anne h skrev 2010-04-17 14:49:27 följande:
    Stor skillnad på Träningsskola och Grundsär.
    Så är det, min Linnéa ska gå i en blandat klass där grundsär och träningsklass går tillsammans. Det tror jag kommer bli super bra och jag vet att de har som mål att alla barn att läsa, skriva och räkna fast de går i träningsklass.

Läraren meddelade mig att de inte bryr sig så mycket om vad för särskoleform som eleverna har fått "med sig" från kommunens läsande av insända papper för godkännande om särskola utan de gör egna bedömningar av barnen och lägger sedan upp undervisningen efter varje barn. Flera av deras träningsklass barn har läst sig läsa, skriva och räkna.
    Jag hoppas detta är sant och ser fram mot att Linnéa ska gå i denna skola.
Svar på tråden Välja träningsskola eller inte?