• Anonym (FD. rökare)

När släpper "röksuget"?

Jag började röka när jag var 13-14 år, och slutade första gången när jag var 26 och gravid med mitt första barn. Jag höll upp hela graviditeten, men började röka när mitt barn var 1 år. Sen rökte jag under ca 4 år, men aldrig hemma och aldrig i närheten av mitt barn (eller min man). Jag rökte bara på jobbet (jag hade då ett jobb där "alla" rökte, så det var lätt att hamna i det igen då! Sen bytte jag jobb, där nästan ingen rökte. Men jag fortsatte att röka ändå, men bara på väg till och från jobbet. Sen blev jag gravid med nr. 2 och slutade röka igen. Nu har jag varit 100% rökfri sen dec 2007. Och jag har planer på att ALDRIG någonsin mer i hela mitt liv ta ett bloss. Men ändå...när släpper röksuget? För ibland är längtan efter att få sätta sig ner med en kopp kaffe och en cigg så ofantligt stor. Eller ett glas vin och en cigg.

När blir en en icke-rökare helt och hållet? Till skillnad från en fd. rökare, som skulle kunna trilla dit igen. Och hur gör man för att INTE trilla dit igen?

• Svar på tråden När släpper "röksuget"?
  • Cecese

Ingen aning när det slutar helt, jag gissar att det händer när man dör. Jag slutade röka för 4,5 år sen och jag blir fortfarande röksugen.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Anonym

Röksuget släpper när man inser att det inte finns något gott i att röka eller att det inte finns något positivt med att röka.
    Ibland är det ju också så att man förväxlar andra signaler med kroppen som röksug.

Jag är icke-rökare sen 3 år tillbaka och har inte något röksug alls.

• jessican
    Anonym skrev 2010-04-18 09:41:18 följande:
    Röksuget släpper när man inser att det inte finns något gott i att röka eller att det inte finns något positivt med att röka. Ibland är det ju också så att man förväxlar andra signaler med kroppen som röksug.Jag är icke-rökare sen 3 år tillbaka och har inte något röksug alls.
    Nej det stämmer inte för jag har insett precis detta och röker inte av den anledningen bland annat men jag är röksugen trots detta. Men hoppet lever vidare {#lang_emotions_smile}
  • Bling1975

Jag måste ha tur för mitt röksug försvann efter bara några månader. Jag slutade för 5 år sedan och skulle aldrig i livet vilja röka idag. Enda gången ett sug uppstod efter att det hade försvunnit var första dagen på en uteservering i solen samma vår (jag slutade på vintern).

Jag hade ändå rökt ett drygt paket om dagen i 16 år och undvek då långflygningar pga av rökförbudet, men jag antar att vi alla är olika.

Stitch längtar efter Lilo
  • Anonym
    jessican skrev 2010-04-18 11:15:35 följande:
    Nej det stämmer inte för jag har insett precis detta och röker inte av den anledningen bland annat men jag är röksugen trots detta. Men hoppet lever vidare
    Röksuget man känner långt efter rökstopp är ju psykiskt, vilket gör att det ofta hänger ihop med att man saknar ciggen. Man saknar att sitta ute och ta en cigg tillsammans med en kopp kaffe eller liknande. Om det inte finns någon liten aspekt av rökningen man saknar så känner man nog sällan ett röksug.
    Annars kan det ju vara att kroppens signaler är lite förvirrade efteråt.
Svar på tråden När släpper "röksuget"?