rädda någon med alla medel?
Forskning i all ära men är det rätt att rädda en människa med dödlig sjukdom med alla medel som finns?
Forskning i all ära men är det rätt att rädda en människa med dödlig sjukdom med alla medel som finns?
Jag tycker inte det.
Beror helt på vilken sorts liv man kan få efteråt.
Nej varför ska man räddas till ett lidande om man ändå kommer att dö?
Jag jobbar inom cancervården och ibland ser man såna hemska fall där man ger cytostatikabehandling till 94 åriga Asta som inte knappt går att prata med.. det känns inte alls etiskt rätt..
Är för, aktiv dödshjlp. Man borde under sin livstid kunna skriva i sitt testmente, hur man öskar att dö, om man råkar ut för något, och inte själv kan ta' ställning.
För mig beror det på vilket liv som patienten kan få efter. Jag tycker inte att det känns värt att till vajre pris rädda en människa som sedan får leva i respirator ett halvår. Om man botar en dödlig sjukdom och patienten får ett normalt liv i flera år efter då är det värt alla medel.
Det blir som med så mycket annat olika från fall till fall.
Min farmor lyckades att vara vid liiiite liv, så hon kunde ta' sitt liv. Därför att hon hade ett nattduksbord nära henne, och där stod alla hennes pillerburker. och ett glas med vatten. Hon visste, att det var slut för henne, hon bara låg där och väntade på att hemtjänsten skulle komma o byta blöja på henne. Det orkade hon inte med, så hon tog sitt liv.
liv, liv, liv, liv...... Kan vi dö i vördnat? Får vi det? Hon, min lilla farmor, gjorde det. Men tänk på dem som inte har sitt medvetande. Tänk på att man kan både känna lukt, och höra varje ord, fast man ligger i respirator. I bland kan man få ett minnimalt svar. ibland får man bara en kännsla........
Frågan är väl om någon annan förutom den det gäller kan avgöra vad god livskvalite är för just den personen.
Jag är för rätten att få där när man själv vill.
Men nej, vi ska inte rädda alla (man räddar ju inte heller, man förlänger livet/lidandet).
Men för vissa kan ju några veckor till vara värt allt, medans det för andra inte är det.
Jag tycker det beror på vad räddningen går ut på... Att hålla en dödligt sjuk människa vid liv är inte räddning för mig. Däremot att bota en cancersjuk person är räddning.
I vissa fall tycker jag aktiv dödshjälp kan vara att rädda någon...