• Puchiko

allergivänligt djur?

Vad finns det för allergivänliga husdjur? Förutom reptiler och fiskar.. 

• Svar på tråden allergivänligt djur?
  • Vissla
    saltabanditen skrev 2010-04-09 22:50:05 följande:
    Tamigelkott eller vad de nu heter tycker jag verkar vara coolt. :)
    tror du tänker på afrikansk pygme igelkott.. men deras magar är ju håriga innebär inte det allergi??
  • kutiom

Utomhuskaniner, de är lite som fiskar - jag kan sitta och titta på dom i evigheter. Man behöver inte ta upp och klappa heller om man inte vill men de har en liten förmåga av att bli lite vilda då. Trevliga djur!

• hmcc
    Puchiko skrev 2010-04-09 21:00:21 följande:
    Jag är känslig mot hundar.. men min mamma är tokallergisk mot alla pälsdjur
    Gå inte på någon som försöker lura dig med allergivänliga hundar och katter, det är ofta försäljningsknep från nån som har dålig kunskap tyvärr.

Det finns mängder av spännande reptiler, tyvärr är dom rätt svårskötta.
  • viseversa

*Pudel äe en hund som många allärgiker tål

*Iller extremt roligt djur. Min pappa hade en som hette Emil när jag var barn =). Och många allärgiker tål även dom.
    *Bedlington terrier En hundras även den med krullig päls som påminner om pudelns. men dom har ett helt annat lynne och kropsform.
  • viseversa
    hmcc skrev 2010-04-10 07:16:05 följande:
    Gå inte på någon som försöker lura dig med allergivänliga hundar och katter, det är ofta försäljningsknep från nån som har dålig kunskap tyvärr. Det finns mängder av spännande reptiler, tyvärr är dom rätt svårskötta.
    fast min sambo är allergisk mot dom flesta djur och andra saker bla. Många hundar,fåglar,hö,nöt kreatur,dam,kvalster,pollen,vissa frukter,konserveringsmedel osv osv. 
    MEN han reagerar inte det minsta på bedlington terrier eller pudlar. Men allergi är ju så olika från person till person och självklart finns det dom som inte ens tål allergi "vänliga"djur. Man får testa sig fram lite försiktigt. Fråga om man får sniffa lite på grannens pudel kanske
  • Mymlan80

portugusisk vattenhund ska visst vara "allergivänlig" vad jag förstått.
    Känner en allergisk familj som har en sådan samt en blandras pudel/schnauser

Välkommen Liten 091203
  • Puchiko

ja sambon är väldigt sugen på en hund.. man skulle kanske prova någon allergivänlig sort.. läste om någon kennel där man får prova på någon vecka..

• viseversa
    Puchiko skrev 2010-04-10 11:17:57 följande:
    ja sambon är väldigt sugen på en hund.. man skulle kanske prova någon allergivänlig sort.. läste om någon kennel där man får prova på någon vecka..
    Ja det kan ju vara något. På en vecka lär man ju känna av allergi eller inte!
  • Lathundarna
    Puchiko skrev 2010-04-10 11:17:57 följande:
    Det handlar inte om ras - det handlar om allergenproduktion. Den kan skilja nåt enormt även bland hundar från samma kull, dvs även om din sambo inte känner av en hund ur en kull så kan han mycket väl reagera mot en annan ur samma kull. Allergenet hittar ni inte bara i pälsen utan även i saliv och urin, och finns hos alla hundar oavsett ras, päls, kön, etc.

Att en allergiker med hund rekommenderar "sin" ras är heller inget ovanligt. Att denne inte reagerar på just sin egen hund är oftast enkelt löst - man har vant sig vid just den hundens allergen. SKulle samma erson träffa t ex ett kullsyskon till den egna hunden är sannolikheten stor att personen reagerar med allergisymptom.

Vad jag vill ha sagt? Även om det funkar bra med den hund ni lånar hem, så betyder det inte per automatik att din sambo klarar av den hund ni sedan bestämmer er för att köpa (dvs om ni inte köper den ni får låna hem). Var väldigt noga med att tänka efter före. Det finns tillräckligt många som går på den stora myten om "allergivänliga" hundar.
  • saltabanditen
    Vissla skrev 2010-04-09 23:12:24 följande:
    tror du tänker på afrikansk pygme igelkott.. men deras magar är ju håriga innebär inte det allergi??
    Men så var det! Ser ascoola ut, som igelkottar med lång nos.

Men så har dom säkert vanlig hud och det är ju den man är allergisk mot och inte pälsen... Om nu allergenet är hyggligt lika med andra pälsdjur.

Annars hade det varit tufft. :)
  • saltabanditen
    viseversa skrev 2010-04-10 11:33:02 följande:
    Ja det kan ju vara något. På en vecka lär man ju känna av allergi eller inte!
    Det är en stor myt faktiskt.

Sedan tillkommer ett vanligt problem nämligen att allergiker ofta blir mer känsliga då de har en infektion i kroppen.  Inte så lätt att göra av sig med djuret eller kanske själv flytta från hemmet.

Min åsikt är att man är oansvarig om man skaffar sig ett pälsdjur om man är medveten om pälsallergier. Kolla efter på blocket hur många allergiannonser som finns så kanske ni förstår varför jag resonerar som jag gör. Visst är säkert en hel del bluff men många är det inte...

TS om du trots allt skaffar pälsdjur, hur kommer ni att göra vid infektioner om det visar sig att det inte funkar då. Om allergin blir värre och ni måste göra er av med djuret, vad är er backup-plan? Om det visar sig först efter en månad att allergin är värre än ni trott vad gör ni då?

Det är sådant ni måste ta ställning till innan. För djurets skull om inte annat.
  • Puchiko

Det är bara jag som är känslig mot hundar.. när det gäller allergivänligt djur så är det främst min mor jag tänker på som är superallergisk.. vill ju ha henne på besök. Har sagt till sambon som vill ha hund att det får bli när vi kan ha den ute mycket hela dagarna osv..

• Zelmilainen

vet inte huruvida det stämmer med chinchillor eller ej, men har hört att en del som reagerar på pälsdjur annars inte reagerar på dem. när det gäller flera släktingar och vänner till mig stämde det. de hade inga som helst problem att va hemma hos mig när jag hade chinchillor och inte heller var det några problem att gosa med de etc. jag har haft både en och två samt kullar på upp till tre ungar när de varit hemma hos mig.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Lathundarna
    Puchiko skrev 2010-04-11 10:24:37 följande:
    Det är bara jag som är känslig mot hundar.. när det gäller allergivänligt djur så är det främst min mor jag tänker på som är superallergisk.. vill ju ha henne på besök. Har sagt till sambon som vill ha hund att det får bli när vi kan ha den ute mycket hela dagarna osv..
    Fast vad spelar det för roll om hunden kan vara ute mycket eller ej? Allergenen slutar inte produceras för det.
  • Lathundarna
    Puchiko skrev 2010-04-11 10:54:00 följande:
    Jag har märkt att jag reagerar mer när det finns mycket i möbler osv.
    Men vänta lite nu... Nu hänger jag nog inte med {#lang_emotions_dreamer} Ska hunden bo ute dygnet runt, eller ska den vara ute i hungård om dagarna, eller hur menar du med "när vi kan vara ute mycket hela dagarna"? Allergenen kommer ni inte ifrån oavsett hur mycket ni är ute med hunden - är den inne så är - av självklara skäl - även allergenet det.
  • carola1977

Fåglar är inte allergivänliga utan har mycket kvalster i fjädrarna.
    Jag hade vattensköldpaddor som barn pga allerigi. Skulle inte våga chansa med någon allergivänlig sort av hund eller katt heller. Trist, men är man allergisk är ens hälsa det viktigaste tycker jag.

Svar på tråden allergivänligt djur?