• 2 blir 3

En helg i rom?

Hej!
    Min sambo fyller 30 i sommar och jag funderar på att ta med mej honom till Rom... Nu söker jag massa massa tips om vad vi ska göra när vi väl är där. Ni som varit där, är det dyrt? varmt? Vilket område vill man bo i? Hur är det med förbindelser? Buss? Taxi? Ja, jag vill veta allt :)
    Detta kommer att ske i juli... Tacksam för svar

• Svar på tråden En helg i rom?
  • EACM

Jag var där för första gången förra veckan och bodde i området Termini. Det är nära till centralstation, där t-banan plus bussar går.
    Taxi är dyrt och trafiken hemsk, så jag och mina vänner åkte mest t-bana. 1 euro och biljetten höll i 75 minuter innan man skulle köpa en ny.

Jag rekommenderar turistbussen som också går från Termini, då du får se allt och kan hoppa av och på, på de olika sevärdigheter. Colosseum, Vatikanstaten, m.fl.
    Det finns två olika bussar röd och blå de går nästan samma väg. Man får karat på bussen.
    En tvådagars biljett kostar 18 euro, och var helt klart värt det.

• Stronza simpatica

Jag bor i Rom och jag kan inte rekommendera att komma hit i Juli dà det àr alldeles fòr varmt, ràkna med 38-40 gr. lir tufft att gà runt och seightseea dà. I Rom finns hur mkt som helst att se och upptàcka. Tycker sjàlv att taxi e mkt dyrare i sverige, iaf i gbg. Att àta ute e mkt billigare hàr. Bàsta tid att komma àr pà vàren och hòsten.

Skòter om ett B&B lite utanfòr centrum om ni vill bo billigt och mitt i ett italienskt bostadsomràde dàr det inte finns nàgra turister alls. 12 min gàngvàg till metro b, 4 hàllplatser fr Termini och 6 fr colleseum.
    Hàr har ni en hemsida: www.cosbal.com

• Punkster

Jag skulle inte välja att bo nära Termini-stationen. Det må vara billigt, men det finns en anledning till det. Det är ett väldigt ruffigt område. Syrran bodde där i våras och fick uppleva både skottlossning och droghandel. Försök att hitta något hotell närmare Vatikanstaten.

Rom verkar som bäst på våren tycker jag. Fint väder, lagom varmt och lågsäsong = inte så långa köer till allt man vill se.

• Punkster
    Stronza simpatica skrev 2010-11-17 01:37:20 följande:
    VàREN àR hògsàsong i Rom. Sommar o vinter(fòrutom nyàr) àr làgsàsong.
    Där ser man. Jag ska till Rom i mars, valde det därför att alla hotell och resor var mycket billigare då än mitt i sommaren. Hoppas vi slipper några jättelånga köer då Obestämd
  • byggd av bomull

Jag var där i augusti i år och satan vad varmt det var, men helt underbart Bodde i stadsdelen Trastevere, som jag tycker var absolut mysigast och charmigast. Besökte de andra stadsdelarna också, och jag måste säga att jag är extremt nöjd med vårt val! Kvällarna där är helt magiska med små mysiga gränder, butiker och massor massor massor med restauranger. Hittade lite bilder från nån resesida, se nedan:

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/4258?query=trastevere+rom

• luftslott

Jag var i Rom i juni och bodde på en supermysig camping i utkanten av stan. Det tog dock bara 20 minuter med buss och metro så det var ingen fara. Roma plus camping tror jag det hette (finns på hostels.com och hostelworld.com tror jag) och det var skön stämning, stugorna var mysiga och fräscha och det finns två pooler, jacuzzi, restaurang, bar och en mataffär mitt emot. Mysigt!

• Carla82

Bor också i Rom och kan väl hålla med om mycket av det de andra skriver. I Juli är det oftast väldigt varmt även om det är ännu värre i Augusti. Fast i år började sommaren ganska sent och första delen av Juli var uthärdlig i alla fall. Termini området har både för och nackdelar och det finns olika delar av det också...vissa som är bättre att undvika. Jag skulle tex undvika området bakom stationen och mot piazza Vittorio medan det är lugnare mot Via Nazionale tex. Det är ett knepigt område lyx blandat med slum som alla områden kring stationer helt enkelt. Eftersom jag bor här kan jag däremot inte tipsa om hotel...men jag vet att det finns många bra på Aurelia och där tar man sig lätt in till centrum med buss eller Metro A. Det är också ett ganska lugnt område.Angående resturanger finns en grundregel ju längre från turiststråk desto bättre. Saker att titta på saknas inte.
    Åker aldrig taxi men flygplatserna är relativt väl anslutna och i centrum rör man sig bäst till fots eller med tunnelbana/buss. 

Punkster: Skulle tro att Mars räknas till vintern...vet inte hur påsken infaller i år för då är värsta tiden på året när det gäller köer. Annars ska det nog vara ganska lugnt.

• Axioria

VAd kul att åka till Rom! Var där i augusti för drygt 2 år sedan och det var oförglömligt! Åkte med Airtours då jag hittade en billig resa där. Googlade runt på de olika hotellen för att se hemsidor och omdömen. Valde sedan ett hotell som heter Garda. www.hotelgardarome.com/

Hotellet var helt ok. Fräscht och rent, se hemsidan.Hotellet ligger dock på en liten kulle så det är trappor eller en backe upp. Nära till spanska trappan.  Fanns AC, vilket var ett krav då det var VARMT!!! Skulle ej rekommendera att åka på sommaren pga värmen, men det går! Skrattande Vi var beredda på det och hade svala kläder, keps och en flarra vatten med oss hela tiden. Köp gärna vatten i de små lokala affärerna då det är betydligt billigare än i kioskerna, framförallt vid sevärdigheterna...

Vi åkte på seightseeingbussen, vilket rekommenderas. Var jätte bra och man såg och fick info om saker man annars lätt missat. Sen gick det superbra att hoppa av och på bussen på alla hållplatser. Tunnelbanan är också bra men man missar endel när man är under jord.

Tänk på att det finns k ombinerade biljetter för colosseum och forum romanum - när vi var där var kön till biljetterna jätte lång på colosseum, varför det kan vara bra att titta var de är kortast - ligger bredvid varandra. Biljetten var sen giltig i två dagar, vilket vi missade...

Ha så kul!

• Punkster
    Carla82 skrev 2010-11-17 17:43:49 följande:
    Bor också i Rom och kan väl hålla med om mycket av det de andra skriver. I Juli är det oftast väldigt varmt även om det är ännu värre i Augusti. Fast i år började sommaren ganska sent och första delen av Juli var uthärdlig i alla fall. Termini området har både för och nackdelar och det finns olika delar av det också...vissa som är bättre att undvika. Jag skulle tex undvika området bakom stationen och mot piazza Vittorio medan det är lugnare mot Via Nazionale tex. Det är ett knepigt område lyx blandat med slum som alla områden kring stationer helt enkelt. Eftersom jag bor här kan jag däremot inte tipsa om hotel...men jag vet att det finns många bra på Aurelia och där tar man sig lätt in till centrum med buss eller Metro A. Det är också ett ganska lugnt område.Angående resturanger finns en grundregel ju längre från turiststråk desto bättre. Saker att titta på saknas inte.
    Åker aldrig taxi men flygplatserna är relativt väl anslutna och i centrum rör man sig bäst till fots eller med tunnelbana/buss. 

Punkster: Skulle tro att Mars räknas till vintern...vet inte hur påsken infaller i år för då är värsta tiden på året när det gäller köer. Annars ska det nog vara ganska lugnt.
    Påsken infaller i slutet på april och jag ska dit 7-12:e mars, så jag gissar att det är lugnt. Tack för tipsen förresten!
  • Carla82

Punkster: Så bra! Då ska det nog inte vara någon fara.

Angående biljett till Colosseum/ Forum/Palatinen så är det ALLTID kortare kö vid Palatinen (de ligger brevid varandra). Så köp biljett där och gå sen till Colosseum så slipper ni köa där. Biljetten är giltig i 24 timmar. Tänk på att EU medlemmar under 18 går in gratis (passuppvisning) och under 26 år (tror jag) har man reducerat pris det gäller även vissa andra museer, om man inte säger något gör oftast inte de heller det. Jag tycker att det är smart att köpa en turistkarta och pricka ut det man vill se...det kan se lite töntigt ut men det får man ta.

Vatten är som Axioria säger billigare i affärerna på sidogatorna...stånden skulle jag undvika i att handla i överhuvudtaget de har helt sjuka priser, speciellt för turister. En flaska vatten ska inte kosta mer än HÖGST 1,50 euro. Men man kan dessutom dricka vattnet från de flesta fontäner (med färsk tillrinning) och drickfontäner som finns här och där i Rom. Det är rent så oroa er inte. Romarna lever på det vattnet...det är det som kommer ut i våra kranar och är fullt drickbart om det inte står något annat.

Sista söndagen i månaden är museerna gratis (inklusive vatikanmuseerna)...bra för att man slipper betala men ännu värre ur kösynpunkt. På måndagar eller söndagar är de flesta museerna stängda och på måndagsförmiddagen även många affärer, förutom möjligtvis mitt i centrum. Även resturanger kan vara stängda på måndagar. Så ni har koll.

Handla inte av gatuförsäljare som inte har fasta stånd, de har inget tillstånd och kommer polisen handlar det om dryga böter för den som handlar, upp till 3-4000 euro!

En sista sak...se upp för ficktjuvar!!!!! Vill inte skrämma upp men det är tråkigt när det händer och förstör det fina intryck av vår vackra stad som folk annars hade fått.  Detta gäller mest där det är mycket folk dvs i köer, sevärdheter där det är mycket folk, där det står gatuartister och folk är upptagna med att titta, tunnelbana och buss med mycket folk...speciellt känd är buss nummer 64...säger inte att ni inte ska ta den...bara att hålla koll och ha aldrig något i ryggsäcken på ryggen!!!! Ställ den i knät i så fall.

• LivL
    Istället för att starta ÄNNU en Rom-tråd så kapar jag flera stycken...

Vi ska till Rom i slutet av maj. Är det tillräckligt varmt för att åka till närmaste strand en dag? Och hur långt är det till kusten?
    Någon som varit i Rom och tagit en dagstur till beachen? Vart ska man åka? HJÄLP! 
  • Carla82

LivL: De närmaste stränderna om man inte har bil är santa marinella (pendeltåg civitavecchia från Termini C tar ca 45 minuter) eller Ostia Lido (Pendeltåg Ostiense Piramide ca 30 min) men i Ostia är vattnet snuskigt även om det ligger närmare. Svårt att säga om det är tillräckligt varmt i slutet av maj. Förra veckan var det 27 grader och stålande solsken här och nu är det dimma, regn och 12 grader. Håller tummarna. Vi brukar åka till Santa Severa som är stationen innan Santa Marinella men stationen ligger längre ifrån stranden där annars är det lika fint som Santa Marinella. 

• Katja77

Någon som vet var centralstationen i Rom ligger. Den där flygplatsens transferbussar stannar alltså. Har försökt hitta på google maps men det går inte så bra...

• LivL

Sök på Termini. Den ligger i östra delen av stan.

• Carla82

Det ÄR Termini som är centralstationen. Kanske står Stazione Termini...ligger nära Piazza della Repubblica och via Nazionale om du vill gå efter något.

Svar på tråden En helg i rom?