• Anonym (Tveksam)

Tacka nej till kort jobb?

Hej!

Har blivit erbjudet ett jobb i 5 månader på ett ställe där jag jobbat förut och där jag inte trivdes Jag har a-kassa... Kan man "chansa" på att man får ett bättre jobb? Jag kan ju inte säga upp mig under de 5 månaderna eftersom jag är visstidsanställd. Vore surt att få ett "fast" jobb om jag är fast där och jag dessutom inte trivs... Om jag tackar nej förlorar jag ju a-kassasn. Dessutom VILL jag jobba!!!

• Svar på tråden Tacka nej till kort jobb?
  • Lizzyy

Först är det ju lättare att få arbete om man redan har ett.

Sen är det ju bra att få lön ist för a-kassa. Den är ju begränsad

Och sist men inte minst. Det KAN ju bi bättre än sist. Vem vet?

Så, nej jag tycker inte du ska tacka nej. Och hittar du annat arbete under tiden är det ju klart att du kan säga upp dig. Ngt annat kan jag inte tänka mig.

Lycka till!

• Mummy

Tycker absolut du ska tacka ja. Dels för att få behålla din Akassa, och det är svårare att få jobb idag pga krisen som vart med många varsel osv. Dessutom ser det mycket bättre ut när du söker andra jobb om du arbetat istället för att ha varit utan jobb

• Anonym (Tveksam)
    Lizzyy skrev 2010-04-08 15:29:29 följande:
    Först är det ju lättare att få arbete om man redan har ett. Sen är det ju bra att få lön ist för a-kassa. Den är ju begränsad Och sist men inte minst. Det KAN ju bi bättre än sist. Vem vet? Så, nej jag tycker inte du ska tacka nej. Och hittar du annat arbete under tiden är det ju klart att du kan säga upp dig. Ngt annat kan jag inte tänka mig. Lycka till!
    Enligt arbetsrätten kan man inte säga upp sig (och inte heller bli uppsagd) och jag tror inte att de kommer vara "sjysta" med det...
  • Anonym (Tveksam)
    Mummy skrev 2010-04-08 15:31:20 följande:
    Tycker absolut du ska tacka ja. Dels för att få behålla din Akassa, och det är svårare att få jobb idag pga krisen som vart med många varsel osv. Dessutom ser det mycket bättre ut när du söker andra jobb om du arbetat istället för att ha varit utan jobb
    Håller med! Bara så "rädd" att jag skall missa chansen till ett "riktigt" jobb....
  • Mummy

Men har du inte en månads uppsägningstid då?

• sara1981

Det är väl bara att ni skriver in i anställningsavtalet att ni har en uppsägningstid på t.ex. en månad?

Amilia 2006 Max 2008
  • skorpionen80
    Mummy skrev 2010-04-08 15:36:13 följande:
    Men har du inte en månads uppsägningstid då?
    Man brukar inte ha någon rätt till uppsägning om man är visstidsanstläld, utan man får jobba tiden ut helt enkelt.
  • Anonym (Tveksam)
    skorpionen80 skrev 2010-04-08 15:38:48 följande:
    Man brukar inte ha någon rätt till uppsägning om man är visstidsanstläld, utan man får jobba tiden ut helt enkelt.
    Precis...
  • Mummy

Ahh, läste helt fel. Men det är ju rätt. Ingen uppsägning under visstid

• sara1981

Men det kan man ju avtala om själv när man skriver anställningspapper... Att man vill ha en viss uppsägningstid.
    Det finns ju inget som säger att man inte får ha uppsägningstid som visstidsanställd.

Amilia 2006 Max 2008
  • suomynonA

Tackar du nej förlorar du a-kassan, så egentligen ahr du inget val.

• Blomsteröga

Jag har haft flera visstidsanställningar på en statlig myndighet och har alltid haft en månads uppsägningstid.

• Bakeapple

Ang uppsägningstid under visstidsanställning beror det på hur avtalet är utformat, antingen kan man inte bryta i förtid eller så har man en månads uppsägningstid. Se bara till att det står i avtalet att du kan sluta i förtid så är det inga problem.

Svar på tråden Tacka nej till kort jobb?