• Anonym (CNS)
    Äldre 8 Apr 17:32
    1344 visningar
    1 svar
    1
    1344

    inför 2a förlossningen

    Hej,

    Vid min första förlossning blev jag klippt och sprack en hel del mest pga forserad krystning då mitt barns hjärtljud inte gick upp mellan verkarna. redan på BB började flera läkare och barnmorskor prata med mig om att jag kanske ville göra ett snitt nästa gång och jag tyckte det var lite konstigt för man hör ju ofta att många spricker första gången men att det går bättre nästa gång. Min förlossningsbarnmorska sa även till mig att anledningen till klippet var att det var bråttom och inte att det var för trångt för barnet att komma ut. Själv tyckte att förlossningen gick bra trots att det slutade med klipp och jag har inte haft några bekymmer efteråt. Är det stor risk att det blir likadant nästa gång och om jag spricker mkt då, är det då större risk att det blir komplikationer efteråt? Helst skulle jag ju vilja föda vaginalt även nästa gång nu när jag klarat av en sådan förlossning, men kanske inte om det medför höga stora risker.
    /C

  • Svar på tråden inför 2a förlossningen
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 9 Apr 15:58
    #1

    Hej!
    Jag kan förstå dina funderingar. I Sverige tar vi oftast det säkra före det osäkra och jag tror att det kan vara av den anledningen som personalen började prata om snitt efter din första förlossning. Det är svårt för mig att svara på vad som är säkrast för dig - det är en medicinsk fråga som din läkare/barnmorska är bättre lämpade att svara på.

    Innan förlossningen
    Om de säger att det är OK för dig att föda vaginalt skulle jag däremot rekommendera dig att massera/smörja ditt ärr och området runtomkring riktigt noga innan förlossningen. Börja sex veckor innan utsatt datum och massera med en lämplig olja (Lundmyrs, Weledas eller en ren, kallpressad vegetabilisk olja som oliv- eller mandelolja). Massera i minst fem minuter, även insidan av slidan och slidväggarna (du kan använda tummen och försiktigt trycka utåt åt sidorna:)).

    Träna även på hur du kan krysta (vilka muskler du använder) och hur du kan sluta krysta - dvs släppa taget om barnmorskan ber dig att ta det lugnt.

    Under krystningen
    Be barnmorskan vara din "polis". Hon kan se när din hud når sin "gräns" och coacha dig i att ta det riktigt lugnt och försiktigt. Lyssna också nogrannt på din egen kropp och om det gör "vasst" ont, släpp genast taget och andas för glatta livet och slappna av som en trasdocka.... då ger du kroppen en chans att hinna med. Jag skulle faktiskt också rekommendera dig att försöka undvika starkare bedövningar som ryggbedövning, eftersom det kan vara svårare för dig att känna om du är bedövad. Det finns många alternativa smärtlindringsformer som du kan använda (profylaxandning, sterila kvaddlar, värme och massage mm). Gå gärna en kurs innan så att du och din partner har många strateiger att luta er tillbaka på. AnnasProfylax erbjuder alternativ som fungerar för de flesta, oavsett var man bor.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden inför 2a förlossningen