Inlägg från: Fru U |Visa alla inlägg
  • Fru U

Vad äter era katter?

Vår äldsta och nästnäst äldsta äter enbart burkmat, mjau för tillfället. Det har inneburit att vår halvperser äntligen mår bättre i magen, dvs hon får upp sina hårbollar.

Näst äldsta katten äter kd från RC då hon har kroniska njurproblem (hon får även ipaktine-pulver för att hjälpa njurarna).

Våra yngsta (fem år gamla) äter RC 35 men jag försöker ständigt få dem att äta burkmat istället, eller i varje fall ett torrfoder med mer fiber (som ger mer mättnadskänsla, de behöver inte så mycket energi som de äter idag då de är innekatter)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

En del katter får magkatarr eller ibs precis som människor. Vår veterinär rekommenderade ett pulver med god bakteriekultur (probimin) åt vår katt med magproblem (ibs/magkatarr)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Egentligen är det ett medel för hästar, men god bakteriekultur är god bakteriekultur (dvs samma för alla, människa som djur ).

Jag vet faktiskt inte. Vi har köpt vårt genom vår hemvetrinär

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Den enda utbildning veterinärer får om mat till katter är i princip från torrfodertillverkarna. De har lobbyverksamhet precis som alla andra större företag.

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

lennartsdotter, jag håller helt med dig. Torrfoder är inte bra för friska katter.

För övrigt "botade" vi vår katts diabetes i princip genom att bara byta ut torrfodret mot blötmat utan kolhydrater. (hennes sockervärde gick från 33 (det högsta testet kunde visa) till 7 på bara  någon vecka)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag föredrar blötmat till mina katter men två av mina tvärvägrar (och ja, de har mer tålamod än mig) så de får sitt torrfoder men de är faktiskt bra på att dricka vatten.

Vi har en vattenfontän och de dricker sina ca två dl varje dygn (per katt).

Så det är inte alla katter som dricker för lite. Men visst generellt sett (och det var det du utgick ifrån) så är det mest naturliga för katter att få i sig vätska genom maten.

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Vad äter era katter?