• Anonym

Om man är gravid och har oskyddat sex - kan man bli gravid igen då?

Om man är gravid ochs en har sex, oskyddat - kan det bli ett tll barn då? Eller har man inte ägglossning när man är gravid?
    Helt sjuk fråga men jag bara kom o tänka på det...:P

• Svar på tråden Om man är gravid och har oskyddat sex - kan man bli gravid igen då?
  • snappi81

Nej du har ingen ägglossning som gravid...

♥♥♥ Linus 070808 ♥♥♥ Lucas 090707 ♥♥♥
  • Nemiia

Nej du kan inte inte bli gravid när du redan är gravid för ägglossningen upphör när du är gravid.

• Anonym (hm)

rent teoriskt tänker jag svara ja.

det finns fall där kvinnan har fler än 1 ägglossning..
    och då kan hon få s.k tvillingar, har hon då t.ex haft sex med en man från kina och sedan en man från afrika så ser man ju att barnen som kommer ut endast är halvsyskon och inte alls tvillingar..

dock så är det ju ägglossningar som sker inom samma menstruationscykel..
    och även om man har 2st livmödrar..

man får inte ägglossning sedan när kroppen väl förstått att du redan är gravid sas.

• BlommyNess12

Ja, såklart du kan, om du har två livmödrar. Lyckligtvis så har du med största sannolikhet inte det utan att veta om det.

• Nenna B

Men om man har två livmödrar (säger man så?) då? Två system alltså, då skulle väl odds finnas att man kan bli gravid två gånger vid två olika tillfällen?

(Japp, det finns dom med två livmödrar)

• Anonym (faderskapsutredn)
    Anonym (hm) skrev 2010-04-08 22:13:41 följande:
    rent teoriskt tänker jag svara ja.det finns fall där kvinnan har fler än 1 ägglossning..och då kan hon få s.k tvillingar, har hon då t.ex haft sex med en man från kina och sedan en man från afrika så ser man ju att barnen som kommer ut endast är halvsyskon och inte alls tvillingar..dock så är det ju ägglossningar som sker inom samma menstruationscykel..och även om man har 2st livmödrar..man får inte ägglossning sedan när kroppen väl förstått att du redan är gravid sas.
    Inte bara rent teoretiskt, har i varje fall läst om en kvinna som fick två barn, typ tvillingar  och det visade sig att befruktningen inte skett samtidigt.  Troligen med två olika män - hur kunde de annars veta?

Läste det med stort intresse, eftersom jag fått positivt besked från mvc att jag var gravid (det var innan man kunde plussa själv).   Kanske en månad efter blev jag våldtagen.  Samhällets konceptionstid för fastställande av faderskap omfattar en ganska lång tidsperiod, så det blev blodprov för att fastställa faderskap.  Då tyckte jag det var förnedrande, eftersom jag visste att mannen som med drygt 99 % säkerhet visade sig var far var det. 
  • Anonym (jag)
    Anonym (faderskapsutredn) skrev 2010-04-08 22:40:02 följande:
    Inte bara rent teoretiskt, har i varje fall läst om en kvinna som fick två barn, typ tvillingar  och det visade sig att befruktningen inte skett samtidigt.  Troligen med två olika män - hur kunde de annars veta? Läste det med stort intresse, eftersom jag fått positivt besked från mvc att jag var gravid (det var innan man kunde plussa själv).   Kanske en månad efter blev jag våldtagen.  Samhällets konceptionstid för fastställande av faderskap omfattar en ganska lång tidsperiod, så det blev blodprov för att fastställa faderskap.  Då tyckte jag det var förnedrande, eftersom jag visste att mannen som med drygt 99 % säkerhet visade sig var far var det. 
    Men måste hon inte ha haft sex med båda inom 24 timmar för att det ska bli så?
  • Shadilly

Ja, om du är en katt.

Annars kan du normalt inte bli det, om du inte saknar slempropp, har abnormal ägglossning, en extra livmoder eller något annat utanför kartan.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Love8707

Svar ja, men det e extremt ovanligt men jag e ett levande bevis på det. jag vart gravid efter jag redan hade blivit gravid men tyvär dog det barnet men har kvar den andra bebben i magen men den ska ut imorgon då får jag min igångsättning.

• Anonym (lantis)

Min granne hade ett får som blev gravid 2 ggr med 2 v mellanrum.
    Han har flera hundra får och har varit bonde i massor med år , men aldrig sett det mer än den gången.
    Eh, ja ja...

Anonym (jag) skrev 2010-04-09 03:11:20 följande:
    Men måste hon inte ha haft sex med båda inom 24 timmar för att det ska bli så?
    Ett rimligt antagande, tycker jag, som inte är medicinskt utbildad.
  • Rödaskor

Jag har för mig att jag läst någonstans att oftas så överlever inte barnen eller ett av barnen om man bli gravid två ggr samtidigt, alltså om man har två ägglossningar eller två livmödrar

• Topdog

Ja, det kan man men det är otroligt ovanligt. Det kallas superfetation och innebär att två ägg blir befruktade i två olika menstruationscykler.

Topdog skrev 2010-04-09 12:27:59 följande:
    Ja, det kan man men det är otroligt ovanligt. Det kallas superfetation och innebär att två ägg blir befruktade i två olika menstruationscykler.
    Tack, måste googlas fram efter lunchen! 
  • skorpionen80
    Nenna B skrev 2010-04-08 22:14:50 följande:
    Men om man har två livmödrar (säger man så?) då? Två system alltså, då skulle väl odds finnas att man kan bli gravid två gånger vid två olika tillfällen? (Japp, det finns dom med två livmödrar)
    Fast det är ju EN kropp, och när kroppen väl fattat att den är gravid så lossar inga fler ägg. Och det borde väl gälla alla fyra äggstockarna och inte bra de två som hör till den gravida livmodern? För har man två livmödrar har man väl 4 äggstockar?

Intressant diskussion!
  • sirisdotter
    Topdog skrev 2010-04-09 12:27:59 följande:
    När jag väl fick reda på namnet på fenomenet hittade jag två exempel  (båda enligt
    Aftonbladet - länkar fanns på FL, förstås!).

Det var på UL, som det  visade sig att det fanns två foster, olika stora!  Så det kan vara  samma pappa  och man kan få reda på innan barnen fötts  att två ägg i olika mens-cyklar befruktats!
  • Tvåien

Hittade den här tråden nu, då jag idag på Gyn skulle göra ett vul för att datera graviditeten/hur långt det gått. Har pcos och världens mest oregelbundna mens (kan va 3-7gg/år typ) Jag hade tagit ett gravtest i början på jan (4-5:e) som va neg. Det va positivt den 13:e. Idag den 31:a va jag på Gyn. Å de såg först en hinnsäck bara med en gulesäck. Läkaren kliade sig i pannan å va: det här är konstigt. Det ser väldigt tidigt ut det här... (Borde typ inte ens ha plussat den 13:e) Men sen hittade han en annan som han kunde datera som v5+6.

Undrade först om det kanske varit 2 men ena avstannat, men det såg inte ut så.

Så han misstänkte att jag blivit gravid under graviditeten. Men den senaste verkar sitta tokigt, så de räknar väl med att den kommer stötas ut alt behöva skrapas.

(Skulle ändå göra abort) Jag ska åka in om jag får väldigt ont och/eller börjar blöda.

Han sa att det här va ovanligt, han hade bara varit med om det 1gg tidigare. Oftast så blir det andra inget. Extremt ovanligt att lyckas behålla båda.

Svar på tråden Om man är gravid och har oskyddat sex - kan man bli gravid igen då?