• Hanah

Kitchenaid köksassistent

Nån som har en Kitchenaid köksmaskin?
    För- och nackdelar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-19 19:46
    Uppdaterar: Det är ju denna jag vill ha!!
    www.bagarenochkocken.se/shop/
  • Svar på tråden Kitchenaid köksassistent
  • Kastrullresan

Jag har både en Kitchen Aid och en "gammal" Electrolux hushållsmaskin. Det är som att jämföra en tuff sportbil med en Volvo V70.

Jag tycker jättemycket om min Kitchen Aid och använder den mycket nu när vi bara är tre personer hemma. Men helt funktionell är den inte. Rymmer mindre mängd, skvätter ordentligt, svårt att hälla i när den är igång. Kommer inte alltid riktigt ner i botten.

Men som sagt, jag gillar den stenhårt och har den framme och använder den flera gånger i veckan.

Ska jag däremot göra större degar med grövre mjöl då tar jag fram min gamla trotjänare och konstaterar varje gång att den faktiskt är mer praktisk om än inte särskilt vacker.

Det viktiga är nog att man ärligt funderar över vilka behov man har och väljer maskin utifrån det mer än design. Precis som när det gäller bil. Har man tre barn och hund väljer man kanske inte en Porsche cab utan snarare en Volvo.

• Hanah
    Kastrullresan skrev 2010-04-09 15:19:23 följande:
    Jag har både en Kitchen Aid och en "gammal" Electrolux hushållsmaskin. Det är som att jämföra en tuff sportbil med en Volvo V70.Jag tycker jättemycket om min Kitchen Aid och använder den mycket nu när vi bara är tre personer hemma. Men helt funktionell är den inte. Rymmer mindre mängd, skvätter ordentligt, svårt att hälla i när den är igång. Kommer inte alltid riktigt ner i botten. Men som sagt, jag gillar den stenhårt och har den framme och använder den flera gånger i veckan.Ska jag däremot göra större degar med grövre mjöl då tar jag fram min gamla trotjänare och konstaterar varje gång att den faktiskt är mer praktisk om än inte särskilt vacker.Det viktiga är nog att man ärligt funderar över vilka behov man har och väljer maskin utifrån det mer än design. Precis som när det gäller bil. Har man tre barn och hund väljer man kanske inte en Porsche cab utan snarare en Volvo.
    Haha, ja här är vi 4 barn och 2 vuxna, så man kanske borde välja volvo ist för poschen då?! Men Kitchenaid är ju bara såå snygg, det känns som att det är en maskin som skulle göra mig lycklig bara av att se den stå i köket
    Kan du berätta exakt vad det är som du använder den till?
    Jag bakar ju inget böd idag direkt, så det skulle jag ju inte lida av. Men annars när man bakar o så kanske den kan vara bra?
  • Teschty

jag har precis beställt en vit kitchen aid =)
    Im HAPPY
    väntar  med spänning...

Alvin mammas hjärta
  • Kastrullresan

Så som jag använder den idag så är det för bulldeg 0,5 liter, vispar grädde, maräng,sockerkakssmet,  blandar pajdeg, deg till småkakor, gör glass i det tillbehör som jag köpt.

Älskar designen och har den framme.

Vi har haft en familj med 4 egna barn och 4 styvbarn så totalt har vi varit 10 personer hemma i hushållet. Då hade den inte räckt mer än undantagsvis. Nu är vi bara tre kvar hemma så nu njuter jag av min Porsche.

• Western Ivy

Jag har en ny Assistent Elektrolux/ankarsrum och tycker den är supersnygg.
    Den är suverän till att baka bröd och bullar och sånt, men man fick även med en vispskål med dubbelvisp så den kan ju användas precis som kitchenaid då...
    Tycker personligen att kitchenaid verkar lite osmidig just när man ska lägga i fleraingredíenser och så, på assistenten finns mera plats.

• Tullemi

Åh, jag är också väldigt förtjust i Kitchen Aid, ja designen iaf . Ju mer jag läser om den och jämför med andra produkter så inser jag att den är just SNYGG, inte kraftfull eller praktisk (verkar det som).

Milea 080217 Lucas 100202
  • manochtrebarn

Har oxå precis blivit lycklig ägare av en cremefärgad och har använt den till pannkakssmet, sockerkakor och andra liknande kakor. Tänkte att jag skulle testa bullar och bröd nu under helgen:) Men snygg är den och det är ju bra för man vill ju gärna ha den framme så att det blir smidigt när man ska använda den. Vår vanliga elvisp gick just sönder och jag tror inte att jag behöver skaffa en ny nu när jag har min KA!! :)

• Hanah
    Western Ivy skrev 2010-04-12 12:48:08 följande:
    Jag har en ny Assistent Elektrolux/ankarsrum och tycker den är supersnygg.Den är suverän till att baka bröd och bullar och sånt, men man fick även med en vispskål med dubbelvisp så den kan ju användas precis som kitchenaid då...Tycker personligen att kitchenaid verkar lite osmidig just när man ska lägga i fleraingredíenser och så, på assistenten finns mera plats.
    Ja, den fanns ju i flera snygga färger!! Jag tror det får bli en sån i alla fall, den verkar vara mer praktisk också.
  • Tittij

Bäst i nåt test fick OBH Nordicas assistent som jag glömt namnet på nu. Kraftigare och större bunke än Kitchen Aiden. Snygg i vitt var den oxå. Beställde den till svärmor i present och den var gedigen och verkade tåla en hel del. En tredjedel av priset oxå...

Letade efter en bra assistent och många här på FL rekommenderade just OBH Nordicas!

• Buddaboll

Har precis fått en kitchen aid av mamma, efter att ah önskat mig en i flera år.
    Har en gammal köksassisten också, hade tänkt kasta den, men får kanske ha den kvar så jag kan ha den när jag bakar bullar.

Men kitchen aid är så snygg att ha framme på bänken!

• marnde

Kitchen aiden bakar bullar alldeles utmärkt. Är fantastiskt nöjd med min. Den är inte bara snygg utan lättrengjord  oxå. Brukar förutom att baka även mala egen köttfärs, smidigt som attan. {#lang_emotions_laughing}

• ElmaJ
    Daggdroppen skrev 2010-04-18 10:03:57 följande:
    Den här har jag hört vara överlägset bäst i test: www.bagarenochkocken.se/shop/?cat_id=116
    Hehe, en sån har jah, fast årgång 1930! Funkar fint fortfarande, bara bytt rem en gång på alla dessa år. Bröllopspresent till min farmor och farfar! Grym kvalité!
  • ElmaJ
    ElmaJ skrev 2010-04-18 10:12:10 följande:
    Hehe, en sån har jah, fast årgång 1930! Funkar fint fortfarande, bara bytt rem en gång på alla dessa år. Bröllopspresent till min farmor och farfar! Grym kvalité!
    1940 ska det ju vara
  • Hanah
    Daggdroppen skrev 2010-04-18 10:03:57 följande:
    Den här har jag hört vara överlägset bäst i test:www.bagarenochkocken.se/shop/?cat_id=116
    Ja, det var den Western Ivy skrev om här ovan i tråden! Jag kollade upp den lite, och den är ju också supersnygg! Finns i många fina färger. Den verkar superbra.

En gammal klassiker i ny tappning. Den vill jag ha!! Får önska mig...
  • M Y L F

Jag ville ha en kitchen aid men den var för dyr. Men jag hittade en Kenwood som ser nästan likadan ut och så är det större kapacitet på den än vad det verkar vara på kitchen aiden. 

Nu hittar jag inte modellen som jag har, så den kanske har utgått. 
    Men Kitchen Aid är ju väldigt snygg.
Svar på tråden Kitchenaid köksassistent