• Anonym

Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?

Ensamstående kan ju arbeta dem också och då brukar man väl oftast ha en mindre lägenhet än om man är 2 vuxna.  Det kan knappast vara kört om bara en har inkomst men då får den personen stå ensam på lånet så då beror det väl på inkomsten\ekonomin.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2010-04-09 11:17:15 följande:
    låter konstigt, jag känner flera ensamstående med barn som fått låna etydligt mer än så i bolån och de tjänar mindra än det din man får in
    Men ensamstående försörjer ju bara sig själva (och eventuella barn) sambo eller gifta har försörjnings skyldighet mot varandra (enligt banken) så deras inkomster ska ju täcka fler personers behov.

TS ni kan säkert få lån i någon annan bank. Kolla räntor och avgifter osv. Jämför innan ni gör låneförfrågan, många förfrågningar kan försvåra ett lån.
  • Anonym

När vi gick på visning på ett hus på 1 800 000 så var en tjej från SEB där och hon sade nej till oss, att jag ska hitta jobb och då kan vi diskutera det. Inga barn inga CSN skulder snart har jag också gått ut om 3 månader. Bil och inget lån på den som är av värde 75000 och 120 000 sparade på banken. Hon sade nej och ville ine ens diskutera det.

Igår var vi och kollade på ett rad hus som vi är helt kära i 1 200 000 och efter det gick vi till swedbak som är vårt bank och fick lånelöfte på 1 900 000 och nogrant uträknade kalkyler vad som är bäst för oss om vi får barn räknade hon med.
    Hon var helt imponerad av oss och att vi hade det som vi hade det trots 8 år av studie och inte en krona i lån.

det blev långt men min poäng är gå till en annan bank och SEB är bara för de rika.
    Min man har 400 000 i års inkomst det är mer än din men vi pratar om helt anda summur i lån med.

• Anonym

Tycker inte att det är så konstigt att banken nekar egentligen om det är så att ni bara får in 14' i månaden (eller missuppfattade jag det?). Då är det 8000:- kvar till räknaningar, försäkkringar, bil, kläder, mat, sparande mm och kanske inte så mkt marginaler för ev. nödvändiga reparationer och liknande...

• Anonym
    Anonym (ts) skrev 2010-04-10 18:06:25 följande:
    Tillsammans med min föräldrapenning får vi ut runt 18 000 kr. Nu går hyran på med el och allt på 4500 kr. Vi har inte hittat nått särskilt hus, utan mest börjat titta runt. Vi bor på landet och här finns många fina hus för runt 300 hundra tusen kronor.
    Jag tycker ni inte skall misströsta!
    Med prisklassen på 300 000kr på ett hus med små inkomster så hänger mycket av bankernas lånevilja på er kontantinsats. Om ni kan spara undan en kontantinsats på låt säga halva huset, 150 000kr eller kanske det räcker med 100 000kr så tror jag ni har stora möjligheter att banken kan ställa upp med lån. Men så fort ni måste ta topplån och liknande så blir er inkomst en mycket viktigare parameter.
  • Anonym

Vi fick lån trots att jag är arbetslös, men min man har ganska hög inkomst och så hade vi sparat 400 000 annars hade det  nog aldrig gått,, fick lån på 2,8. det var handelsbanken.  Jag tror att det där med att ha en slant sparad betyder massor... vi sålde bla fina bilen och kör nu runder i värsta skrot bilen,, men det är det värt för jag flyttar in i mitt NYA hus snart.. underbart.. fast grannarna kanske kommer att skämmas över vår skrot bil  på uppfarten men det skiter jag i Tihi... lycka till..

Svar på tråden Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?