Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?

Jag är mammaledig och annars arbetslös. Min man har fast jobb och får ut ca fjorton tusen i månaden. Vi är trötta på att hyra hus och vill gärna ha nått eget. Inget dyrt utan vi har hittat fina hus för runt trehundratusen. Vi har inga andra lån eller skulder. Igår var vi på banken. Men det var kört. Bankmannen sa att vi skulle komma tillbaka den dan jag har hittat ett jobb. Hur mycket eller lite jag skulle tjäna spelade mindre roll. Och så visade han oss ett par papper på hur lånet skulle ha sett ut. En boendekostnad på ca sextusen i månaden. Jag blev så sur när jag såg lappen för det är bara tusen kronor mer än vi betalar nu, och vi skulle ha råd.
    Är det verkligen helt kört att få bolån med bara en inkomst? Hur fan gör dom som är ensamstående?

• Svar på tråden Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?
  • Anonym (ts)
    jenlul, jo, dom förslog att någon förälder kanske ville stå med på lånet och att det skulle se annorlunda ut då. Men jag vet inte om jag kan/vill begära det av min mamma.
    Vi var på SEB banken igår. I vanliga fall har vi swedbank, men eftersom min kära make av misstag har övertrasserat sitt kort ett par gånger så kommer vi inte att få låna där. Det var i alla fall var dom sa när han var inne för lite sen för att undersöka möjligheterna till ett mindre billån. (vilket aldrig blev av)
  • Anonym (ts)
    jenlul skrev 2010-04-09 14:14:45 följande:
    Jag blir nyfiken när anonym skriver att många förfrågningar kan försvåra ett lån. Vi gjorde många förfrågningar, jämförde olika banker för att i slutändan få ner räntan hos den bank vi valde, när vi informerade om att vi hade fler banker som var villiga att låna ut pengar. Har ni betalt övertrasseringen på en gång?
    Vi har försökt, det här har tyvärr hänt ett par tre gånger. Och nångång fick vi vänta in lön och sen drogs det automatiskt. Numer har vi lite sparade pengar och kan betala oväntade räkningar när som i månaden.
  • Anonym (ts)
    Anonym (men åååh) skrev 2010-04-09 18:53:27 följande:
    Det är fullständigt IDIOTISKT att sätta sig i skuldfällan utan säkerhet!! Jag är så glad att banker nekar. TS, varför jobbar du inte? Har du ingen utbildning än?
    Jag jobbar inte för att vi har en bebis.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2010-04-10 16:03:31 följande:
    Fast det är lite skillnad på att få ut 16.000 och vara ensam (vilket det låter som att du var) och att få ut 14.000 och ha en familj att försörja också. Du kanske redan har svarat TS, men hur mycket får ni in sammanlagt efter skatt i månaden och vad kostade huset ni hyr nu och det ni vill köpa?
    Tillsammans med min föräldrapenning får vi ut runt 18 000 kr. Nu går hyran på med el och allt på 4500 kr. Vi har inte hittat nått särskilt hus, utan mest börjat titta runt. Vi bor på landet och här finns många fina hus för runt 300 hundra tusen kronor.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anna) skrev 2010-04-10 18:28:16 följande:
    www.smartkalkyl.se/lan-till-hus Jag tycker den här sidan är bra och ger nog en mer realistisk uppfattning om vad det kostar. Enligt den skulle det kosta er ca 5.500 utan skattereduction. Men det är utan amortering och med en ränta på 5%. Heller är det inte medräknat sparande till reparationer och andra utgifter. Vad har du för inkomst efter föräldraledigheten? Har du rätt till akassa? Är det ett eller två barn ni har? Fler?
    Efter föräldrarledigheten är jag arbetslös och har ingen rätt till akassa. Fast nu blir jag nog hemma ett bra tag till. Jag plussade igår, planerat och efterlängtat. Men efter att ha startat den här tråden känner jag mig som världens idiot. Hur ska vi få råd med två barn när vi inte ens har ekonomi för att få ett litet bolån...
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2010-04-10 20:48:16 följande:
    Tycker inte att det är så konstigt att banken nekar egentligen om det är så att ni bara får in 14' i månaden (eller missuppfattade jag det?). Då är det 8000:- kvar till räknaningar, försäkkringar, bil, kläder, mat, sparande mm och kanske inte så mkt marginaler för ev. nödvändiga reparationer och liknande...
    Jo, fast egentligen är det tolv tusen över. Men bankmannen räknade inte med föräldrapenningen eftersom den är bidragsbaserad.
  • Anonym (ts)
    jenlul skrev 2010-04-11 09:31:39 följande:
    Känn dig absolut inte som en idiot! Och grattis till plusset! Jag ifrågasätter dig inte, utan blir bara väldigt nyfiken, vad är anledningen till att ni vill ha hus? Vill ni fixa & dona med ert eget? Eller finns det någon annan anledning?
    Tack
    Vi bor redan i hus, fast vi hyr. Det är ett nödvändigt ont (att bo i hus) med tanke på mannens bilintresse.
    Men att hyra privat som vi gör att knappast att rekommendera. Det blir alltid en massa tjafs och hyresvärdar som tar sig rättigheter.
    Sen är det ju klart att vi vill ha nått eget. Det här är andra huset vi hyr nu och det är inte så kul att tapetsera och göra i ordning åt nån annan. Vi vill väll som alla andra ha något som är vårt. Bestående.
  • Anonym (ts)
    Lavish skrev 2010-04-11 10:02:57 följande:
    Fast upp till 350 000 kan man väl enkelt få på blancolån annars? Om man nu är intresserad av det.
    Jo, det skulle vi säkert. Men till vilken ränta?
Svar på tråden Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?