• jenlul

Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?

Vi har bolån, och jag är arbetslös eller student när jag inte är mammaledig... Dock får min sambo ut mer än 14 000 i månaden, men jag kan inte tycka att det ska vara avgörande.

Som student har jag haft halvtidslån, vilket inte är mycket, kommer inte ihåg exakt vad. Men jag jobbar extra, har väl en helårsinkomst på hundratusen typ. För oss var det inga problem... Vi har lånat 1 miljon, köpte huset för 700 000 och håller på renovera för resterande, vilket inte kommer räcka så vi måste låna upp. Har dock inte varit på banken för det, så kan inte svara på om vi får.

Vi tog vårt lån före finanskrisen, så huruvida vi har fått det om den hade varit kan jag inte svara på.

Min sambo har en ensamstående kusin, som köpte hus i samma veva, hon är delägare av ett företag. Det i sig kan ställa till det, och för henne krävde dem borgenärer. Något som jag inte behövde. Dem sa inget om det på banken? Har ni besökt flera banker?

• jenlul

Jag blir nyfiken när anonym skriver att många förfrågningar kan försvåra ett lån. Vi gjorde många förfrågningar, jämförde olika banker för att i slutändan få ner räntan hos den bank vi valde, när vi informerade om att vi hade fler banker som var villiga att låna ut pengar.

Har ni betalt övertrasseringen på en gång?

• jenlul

Känn dig absolut inte som en idiot! Och grattis till plusset!

Jag ifrågasätter dig inte, utan blir bara väldigt nyfiken, vad är anledningen till att ni vill ha hus? Vill ni fixa & dona med ert eget? Eller finns det någon annan anledning?

Svar på tråden Omöjligt att få bolån med bara en inkomst?