• stjärna2007

slopa socialbidraget....

vad tycker ni?

jag tycker det skulle finnas ett bidrag man kan söka för en kortare (tex max 6mån)tid även om man äger nåt om det hänt nåt oförutsett tex arbetslöshet.

Ett annat bidrag för de som inte har arbete där de ska göra nåt på heltid för pengarna så det lönar sig för dem att i stället söka jobb. jobb ska löna sig ekonomiskt för att motivera inte som idag att social bidrag ger nästan samma standard som lågbetalda jobb fast man kan vara hemma.

de som är sjuka ska ha sjukersättning...

narkomaner ska ha nån rehabiliteringsersättning medan de jobbar mot drogfrihet

och de som inte vill ha nåt krav på sig, men skulle kunna jobba de skulle få nöja sig med matkuponger o en sängplats på ett härbärge....

• Svar på tråden slopa socialbidraget....
  • yodi

tja mig veteligen så har socialbidrag oftast krav på en mot prestation, så krav löst är det inte direkt, i våran komun får dom som går på socialbidrag gå på liknade datorteket åtta timmar dagligen.

sen förstår jag inte riktigt vitsen med att ta bort socialbidraget för att istället införa andra bidrag.

• Vissla

enda gångerna social bidrag är villkorslöst är när man är sjukskriven och inte har rätt till sjukpenning och när man är föräldraledig och inte kommer upp i socialbidragsnormen med de inkomster man redan har.

Svar på tråden slopa socialbidraget....