• bella1975

14-åringars utetider

Är lite nyfiken på vad ni har för tider som era 14-åringar ska vara hemma, både på vardagar och helger.
    Vill veta om man kanske är för sträng. Våra tider är 22 på vardagar och 23:30 på helger.

• Svar på tråden 14-åringars utetider
  • Emeliie89

Nu har jag inga 14åringar men tycker det där låter som ganska bra tider. Inte för stränga.

• Jojo74

Jag har själv aldrig haft tider att passa. Mina föräldrar har alltid velat veta vart jag är och med vem, och det gäller även mina tonåringar.
    Om hon är i stan på tex Ung-08 så blir hon hämtad när det är slut (23-24). Och då ska kompisarna vara tillsammans tills alla blir hämtade. Men är hon tex hos en kompis kan hon få vara kvar till sent....
    Hon hänger inte i "byn" utan är alltid på något organiserat. Eller hos kompisar.

Jag tror nog på frihet under ansvar, men även under tillsyn. Då utvecklas man nog bäst. Precis som vi så kommer dom också göra misstag och det tillhör utvecklingen!

• Åzzy

Har en kille som blir 14 i år, han ska vara hemma 21.00 på vardagar & 22.00 på helger.
    Ibland om det är något speciellt kan vi självklart rucka på tiderna, dom flesta han umgås med har samma tider så då blir det ju enklare.

• Majsan70

Jag hade inga tider til mina barn..eller har..Vi diskuterar det från gång till gång när det är aktuellt. Men vardagar skall de vara på sina rum 22.30 för 15 åringen och 23.30 för 18 åringen. Enbart för att vi skall få lugn ute hos oss. Men självklart finns det undantag även där vid speciella tillfällen.

• mammakalmar

Min 14-åring ska vara ine 20.30 i veckorna och 22.00 och ibland 23.00 fredag - lördag beroende på vad han ska göra. Visst ruckar vi på tiderna ibland även i veckorna beroende på läxor och så vidare vill alltid att de ska titta igenom dem innan de lägger sig för natten.

• amalie79
    bella1975 skrev 2010-04-09 11:54:38 följande:
    Är lite nyfiken på vad ni har för tider som era 14-åringar ska vara hemma, både på vardagar och helger.Vill veta om man kanske är för sträng. Våra tider är 22 på vardagar och 23:30 på helger.
    Nej, det tycker jag inte, hade varit glad om jag fått vara ute så länge när jag var 14!
  • född med tur

Min 14 åring är nästa alltid hemma på veckodagarna. Annars är hon hemma senast 21. Däremot på helgerna umgås hon med två tjejkompisar hemma hos varandra och då är de hos varandra länge. Ibland till kl 02.00. Men då vet jag var hon är och de kan som sagt vara här också.

• monika76

min 13 åriga dotter, samt en till dotter på 14 år, måste på vardagar vara hemma kl. 21:15 och på helger 23:15, det har hänt att en av döttrarna inte hållt sina tider de blivigt väldigt sent, runt halv 3 var klockan. Hon kan ibland komma hem 10-20 minuter hem försent då vi drar ner på tiden, 22:30, om hon då håller den tiden i ca 1 vecka drar vi ut på det igen till 23:15 somsagt. Båda mina döttrar har provat alkohol och ciggareter, även skolkat. Detta har hänt 2-3 gånger men de har inte upprepats på 2 månader, dom har nu sommarlov då de får vara ute till 23:30 som max, min lite äldre son på 16 år får dock vara ute till 00:30 som max. om jag vet vart han är.  Mina döttrar får dock inte ränna runt på stan efter 21:30. då ska de vara i något kvarter eller nått ungdoms -ställe där folk kanske brukar hänga.. t.ex fritidsgården. Jag brukar också hämta mina barn där de är. och de ska vara noga med att dom ej har druckit/rökt. Min äldre son snusar och har gjort de i 2 år. jag accepterar de för tycker han är mogen nog att bestämma de själv.

Jag vet att barn inte ska hållas inne för tidigt på helger / lov. Det är då det slutar illa som oftast . Att dom inte håller tiderna osv. Lite frihet måste man låta barnen ha.  Sålänge man vet att dom inte gör några dummheter så kan man låta dom vara ute. Ett råd: ring dom vart 3:e timme :)/ monika

• Dina08

Det låter som bra tider, har ungefär desamma. Hon sover över hos en kompis ibland på helgerna, men då är föräldrarna hemma.

• Glusper

De är nog bättre att smsa och prata när du vill att 14 åringen ska hem och fråga vem 14 åringen är me och sånt. Men det är nog ganska bra tider om 14 åringen inte lider av de jätte mycket.

• Glusper

Monika 76 / men om dom har rökt förut och vill röka, tror du inte dom bara döljer de bättre nu?

• sparklingbitchh

Nu har inte jag några barn, men när jag var fjorton fick jag vara ute hur länge jag ville på helger och tills sista bussen gick på vardagar (vilket var typ halv nio).

Svar på tråden 14-åringars utetider