Inlägg från: monika76 |Visa alla inlägg
  • monika76

14-åringars utetider

min 13 åriga dotter, samt en till dotter på 14 år, måste på vardagar vara hemma kl. 21:15 och på helger 23:15, det har hänt att en av döttrarna inte hållt sina tider de blivigt väldigt sent, runt halv 3 var klockan. Hon kan ibland komma hem 10-20 minuter hem försent då vi drar ner på tiden, 22:30, om hon då håller den tiden i ca 1 vecka drar vi ut på det igen till 23:15 somsagt. Båda mina döttrar har provat alkohol och ciggareter, även skolkat. Detta har hänt 2-3 gånger men de har inte upprepats på 2 månader, dom har nu sommarlov då de får vara ute till 23:30 som max, min lite äldre son på 16 år får dock vara ute till 00:30 som max. om jag vet vart han är.  Mina döttrar får dock inte ränna runt på stan efter 21:30. då ska de vara i något kvarter eller nått ungdoms -ställe där folk kanske brukar hänga.. t.ex fritidsgården. Jag brukar också hämta mina barn där de är. och de ska vara noga med att dom ej har druckit/rökt. Min äldre son snusar och har gjort de i 2 år. jag accepterar de för tycker han är mogen nog att bestämma de själv.

Jag vet att barn inte ska hållas inne för tidigt på helger / lov. Det är då det slutar illa som oftast . Att dom inte håller tiderna osv. Lite frihet måste man låta barnen ha.  Sålänge man vet att dom inte gör några dummheter så kan man låta dom vara ute. Ett råd: ring dom vart 3:e timme :)/ monika

Svar på tråden 14-åringars utetider