• iolanthe

Taskigt! Annons

Jag tycker det är ok att lämna bort syskon om man vill det ja. Man kan ju skriva Vår dotter/son, datum och sen föräldrarnas namn under.

• iolanthe
    Simben skrev 2010-04-12 13:16:56 följande:
    självklart stod hans namn med på födelseannonsen och självklart var han med på bilden i tidningen...han är lika viktig i vår familj som dom andra även om jag inte älskar honom på samma sätt som mina två så finns han i mitt i hjärta oxå och jag förstår mig inte på dom som utesluter sin bonus tyvärr...
    Att inte ha med barnets syskon i en födelseannons är knappast att utesluta.
  • iolanthe
    Simben skrev 2010-04-12 13:32:06 följande:
    Jo, det tycker jag...om det inte är så att man även hade uteslutit ett gemensamt syskon om det hade funnits för då är det ju inte bonusen i sig utan syskon överlag..men gör man olika beroende på om det är bara den enas eller bådas då utesluter man...eller var kallar du det för?
    Nu var ju inte det vad som diskuterades. Ts skriver bara att syskon lämnades bort, dvs. inga syskon alls, det kan inte vara uteslutande på nåt sätt.
  • iolanthe
    Lillii skrev 2010-04-12 14:30:30 följande:
    Jag tycker inte det, uteslutande skulle varit att ha med en del av syskonen men inte alla. Att partnern blev ledsen är en sak, men barnet lider inte av att inte få vara med i en simpel tidningsannons.
  • iolanthe
    Lillii skrev 2010-04-12 19:41:01 följande:
    Jag har aldrig sagt att barnet lider av det, för det tror inte jag heller. Men att inte ta med bonussyskonens namn i annonsen visar ganska tydligt att man inte tycker att detta barn har en självklar plats i den nya familjen. Vilket uppenbarligen sårade partnen i det hela. Med andra ord, den som satte in annonser anser att dennes familj är mamman, pappan och det nya barnet, och det som partnen har från tidigare relation inte räknas. Nu kan det ju vara så att det äldre syskonet faktiskt inte bor med den aktuella familjen (nu menar jag inte är där över huvudtaget, varken varannan vecka, varannan helg eller ens kommer på besök på lov och likande) och gör det inte det, då har jag förståelse för att man utelämnar namnet. Men jag förutsätter att eftersom partnen blev uppröd att så inte är fallet.
    Det är ju du som tycker det, alla gör inte den tolkningen. Nu har vi visserligen haft med  alla syskon i annonserna, men för mig spelade det ingen roll. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att skriva bara vår dotter och datum när vi fick vårt andra barn, och lämnat bort båda syskonen, dvs. både bonusen och vår gemensamma.
  • iolanthe
    Lillii skrev 2010-04-13 08:43:51 följande:
    Jaja, men då har du ju utelämnat båda... och då kommer ju saken i ett annat läge. Nu finns det ju inga andra sykon än bonussyskonet, så...
    Nä precis, och då är det ju meningslöst att sitta och dividera om hur dom gjort i det fallet, för vi vet ju inte, men i det här fallet gjorde mamman inget fel. Om hon nästa gång lägger med sitt barn och lämnar bort bonusbarnet är det självklart fel, men att ha med båda eller lämna bort båda är helt ok.
  • iolanthe
    SaraKlippan skrev 2010-04-13 11:03:37 följande:
    Det som jag tycker är taskigt i detta är att där vad jag kan förstå stod syskon och den rutan hade lämnats blank? Jag har aldrig satt in nån sån annons då ja inte fått några barn innan! Men tycker ändå att de borde diskuterat saken innan så att ingen skulle behöva bli ledsen! 
    Jo, då är det taskigt. Men jag har aldrig sett en annons som varit utformad så, så jag tänkte mer att det är tomt där syskonen nämns om man har med dom.
  • iolanthe
    TheOnlyOne skrev 2010-04-16 00:04:40 följande:
    Det var en färdig blankett. Rutor med information. Där det skulle nämnas syskon var det så här: Syskon: och inget ifyllt.
    Men det såg väl inte ut så i tidningen sen, att det stod syskon och så tomt?

Och har man kommit överens om hur en annons ska se ut tycker jag också det är taskigt att ändra på det. Men jag tror ändå inte att dom äldre barnen blir lidande för att dom inte fanns med i tidningen.
  • iolanthe
    TheOnlyOne skrev 2010-04-16 22:41:23 följande:
    Det såg exakt ut så här: syskon:
    Det låter ju jättekonstigt. Står det så även i de fallen där det är bådas första barn och inga syskon finns?

Men jag håller med dig om att det är taskigt då det gick till på det sättet.
Svar på tråden Taskigt! Annons