• AnnanAnna

Taskigt! Annons

Karolina75 skrev 2010-05-08 22:35:19 följande:
    Jag kan hålla med om att det kanske kan verka konstigt om det stod förtryckt "syskon" och så var det blankt... I vår födelseannons för vår dotter skrev vi inte med något syskon, trots att hon har en halvbror, men det var en väldigt kortfattad annons. Jag funderade på om vi skulle lägga till 130kr för att ha hans namn med, men bestämde oss för att låta bli. Det är ju VÅRT första barn, och det enda vi skrev i annonsen var att hon var välkommen till världen. Jag har därefter reagerat på födelseannonser som jag tycker är jättemärkliga där syskonet lyfts fram mer än det nyfödda barnet! T e x har jag sett rubriker där det står t ex "NU HAR WILMA FÅTT ETT SYSKON!" och därefter med liten text står det att en son fötts som uppenbarligen inte ens fått ett namn ännu... DET kan jag tycka är märkligt och måste kännas väldigt märkligt för barnet när han blir större och får se sin annons...
    Jag kan också känna att det är lite fööööör mycket det där med syskongrejen. Föräldrar som tjatar om att de väntar ett "SYSKON" och inte ett barn och sånt. Men många verkar så jäkla rädda att det stora barnet ska få men för livet av att få ett syskon, så trots det stora i att få ett till barn så blir hela fokuset på barnet sen innan. Det verkar gälla både bonus och bio syskon, men framförallt har jag märkt det på de jag känner där någon av parterna har barn sedan innan, inklusive min egen man.
  • AnnanAnna
    Svirsko skrev 2011-05-31 13:32:14 följande:
    Jag såg en annons på ett sjukhus' hemsida, där det också är förtryckta rubriker:

Det nyfödda barnets namn.
    Datum och tid.
    Föräldrarnas namn.
    Vikt.
    Längd.
    Syskon.

Då var det en familj som hade skrivit så att det såg ut såhär:
    Syskon: HALVSYSKONEN Anna och Johan. (påhittade namn).

Det tyckte jag kändes märkligt. Varför måste man basunera ut att de minsann BARA är halvsyskon??

Min son har en äldre (halv)syster, men vi nämner aldrig det ordet. De är syskon, helt enkelt!
    Skrev de att "de minsann BARA är halvsyskon" eller skrev de som det är d.v.s. att de är halvsyskon (syskon utan samma biologiska föräldrar som bebisen).

Det är inte lika känsligt för alla det där med halvsyskon. Alla menar inte att det är sämre eller mindre värt att vara halvsyskon än att vara helsyskon bara att det är en annan typ av syskonskap. Jag använder ofta ordet halvsyster t.ex. om min mans dotter för folk blir helt förvirrade när jag börjar prata om storasyster och jag måste förklara i en halv evighet hur allt hänger ihop. Säger jag deras halvsyster eller min mans dotter sen innan eller något liknande förstår alla.
    Att mina barn har en halvsyster är bara fakta. Sen skulle jag väl inte skriva det i en födelseannons sådär, men de som skrev det kanske inte har samma negativa upplevelse av det ordet som du har...
Svar på tråden Taskigt! Annons