• Närvi2Blir3

Inga spermier..

Hej på Er.

Vi sitter också i samma sits som er.
    Mannen har inga spermier och så har han en kromosomavvikelse som har sterilitet som vanig biverkning.

Vi startade vår fetilitetsutredningi Västervik i Oktober -08
    Där konstaterade dom att mannen inte hade några spermier i något av spermaproven (2st)
    Dom skickade en remiss till Linköping.
    I Oktober -09 fick vi komma på ett samtal i Linköping där en läkare gick igenom hela utredningen i från västervik och förklarade lite lätt vad dom hade tänkt att göra där.
    Dom bestämde att dom skulle göra en biopsi på mannen.

I November -09 fick vi tid för biopsi och den visade inga spermier men att han tydligen hade allt som producerar spermier. (vilket jag inte får ihop)
    Vi blev satta i kö för donatorinsemination och då sa dom att kön var inte så lång längre men att vi fick räkna med ett par månader kanske.

I Januari -10 fick vi tid för donatorsamtal med chefsläkaren på RMC och en beteendevetare.

I Februari -10 gjorde vi vår första inseminering, den lyckades inte.
    I April -10 gjorde vi vårt andra inseminerings försök och vi har testdag på Lördag.

Antal försök av inseminering och ivf man får berodde tydligen på vilket landsting man tillhörde, Vi fick 2 insemineringar och 2 ivf gratis.
    Vi har som sagt gjort andra och sista gratisförsöket av insemineringsförsöken och lyckas inte det här ska vi köpa ett till och senad gå på ivf efter sommaren.

Lycka till allihop

• Närvi2Blir3

Tack så mycket

GreenGal: Dom har inte sagt något mer om den kromosomavvikelsen än att det var vanligt med sterilitet med den.. Han har en x kromosom för mycket har jag för mig, men dom tyckte ändå att det var lönt att göra en biopsi så jag antar att alla av dom som har den blir sterila. Han hade ju alla grejer som producerar men inga spermier och det ligger och gnager lite i mig..

Hoppas att dom skyndar på din mans prov så ni kommer någonstans.. Det finns inget värre än all väntan som blir i utredningen..

Fröken Fröken: Då håller jag hårda tummar för er på Fredag

• Närvi2Blir3

Aurora79: Det är konstigt det där med kromosomer.. Hoppas att dom lyckas hitta fler spermier.
    Då håller jag tummarna för att det lyckas efter sommaren
    Tack för tummhållningen

• Närvi2Blir3

Fy fan vilka sjuka åsikter! Varför ens gå in i en sån här tråd med dina åsikter? Starta en egen tråd om du vill sprida dom..
    Man ska inte tro på allt som står i aftonbladet, och så länge du själv inte är en läkare så tycker jag inte att du ska dömma någon eller något.

• Närvi2Blir3
    TB1 skrev 2010-05-06 11:27:09 följande:
    vet ni om det är någon åldersgräns på IVF?
    Jag tror att det kan skilja mellan olika landsting, Linköping har 25års gräns och det hade Västervik på själva fertilitetsutredningen också.. Men dom höll nog inte så hårt på den för vi fick komma när jag var 24år för dom tyckte att vi hade stått på listan så länge..
  • Närvi2Blir3
    TB1 skrev 2010-05-06 14:17:54 följande:
    jo det kommer ju bli Linköping om vi kommer få göra de på om det finns spermier. då får vi kanske vänta i 4 år då om dom kör hårt på de :-/
    Det är ju inte alls säkert att dom håller så hårt på åldern i erat fall, vi får verkligen hoppas att ni inte behöver vänta i 4år för att få hjälp då hinner man ju gå under.. Jag tycker att det räcker gott och väl med dom åren som har gått sen vi började försöka..
    Och om det skulle vara så att dom håller hårt på den, har ni funderat på alternativen?
  • Närvi2Blir3

Ja.. Privat eller om ni beslutar er för att använda donator så finns ju Danmark.. Donationer får bara universitetssjukhus utföra i Sverige

• Närvi2Blir3

Priserna vet jag inget om faktiskt, men det är ingen kö tror jag..
    Själv är jag väldigt dålig i den djunglen så jag vet inte vilken ände jag skulle börja i

• Närvi2Blir3

Samma här, trodde att jag skulle ha lika enkelt som alla andra att bli gravid.. Men tjii fick jag..
    Det ska finnas trådar om Danmark här på familjeliv, kolla under regnbågsfamiljen om det kan ligga något där...

• Närvi2Blir3

Tror att det är familjer som inte är uppbyggda med mamma pappa barn utan mamma mamma barn och pappa pappa barn..

Svar på tråden Inga spermier..