• Aurora1979

Inga spermier..

TB1: Hej här har du en till som fått samma besked som er, alltså NOLL spermier på testet. Vi blev vidareremitterade från kvinnokliniken som vi gjorde utredningen på. Min sambo fick göra nya undersökningar.

Vi fick oxå höra att hans testiklar var lite mindre än genomsnittet men det behövde inte betyda ngt. De kollade med ultraljud om man såg tumörer eller ngt annat som kunde hindra spermierna. Där hittade man inga fel.

Han fick senare göra en biopsi där man hittade spermier i ena testikeln! :)

Men med våran tur var det även ngt knas med testerna där det på ena "tråden" de tog ut visade spermier men på en eller om det var flera(?) av de andra trådarna INTE fanns några. Så efter att alla läkarna på avdelningen på Sahlgrenska tagit ställning så fick vi till slut godkänt för att göra en IVF. De anser dock att vi måste vara beredda på risken att de inte kommer hitta spermier vid nästa biopsi som sker i samband med äggplockning på mig. Detta problem var dock väldigt ovanligt! Vår läkare hade aldrig varit med om ngt liknande... :/

Som att inte DET är nog så har min sambo tydligen en kromosomavvikelse som visserligen inte är farlig eller konstig men det gjorde att vi blev pausade ett tag tills vi varit på besök hos en genetiker för att utreda vidare.

Han har oxå låga halter av FSH hormonerna och JAG har för höga värden på TSH hormoner. Så jag behvöer oxå medicinering.

Som sagt, det kan hända mycket på vägen men vårat fall är väldigt ovanligt och bör inte ses som ngt genomsnitt direkt. ;) Hur som helst så finns det andra i samma situation. Hoppas det går bra för er!

• Aurora1979

TB1: Tror att min sambo träffade en androlog... vet inte skillnaden. Detta var på repro/IVF på Sahlgrenska.  Vi är ställda i kö för IVF med ICSI... sedan igår tydligen. Fick bekräftelsebrevet idag. Ultraljudet gjorde en annan läkare när vi var där på vårat första besök (utredning). Biopsin fick vi köa till i ca 2 månader men vi fick svaret samma dag. Detaljerna dröjer däremot eftersom det skickas hit o dit på analyser. Kromosomprovet tar minst 8 veckor.

Tack för tummarna!

• Aurora1979

Inom 3 månader måste vi få till ett planeringsmöte inför starten. Kan gå snabbare eller försenas med tanke på att de stänger på sommaren.

Går inte att säga när ni i så fall får göra IVF/ICSI, det beror helt på hur köerna ser ut i ditt landsting.

• Aurora1979

TB1: Läkaren sa samma sak till oss angående min sambos testiklar, att de var lite mindre än normalt. Men som sagt fanns det några få tappra simmare där ändå.

• Aurora1979

TB1: Ja det är skönt att veta att man inte är ensam... fast det ibland känns så. Vet många som fått kämpa för att få sitt/sina barn men alla har haft andra problem än vad vi har.

Ska inte inge dig med falska förhoppningar kanske... bara för att min sambo hade så betyder det ju inte att ni har samma tur... Men det är nog 50/50 chans iaf. Som för de flesta andra som behöver göra biopsi.

• Aurora1979

Fröken Fröken: Undrar varför ni fick göra en öppen biopsi?

På min sambo gjorde de ju bara "punktioner".
    Dessvärre sparade man inte och frös ner de spermierna som hittades. Eftersom det tydligen bara var ren tur att de hittade spermier (i vårt fall!) så finns ju nu risken att de inte hittar några vid nästa biopsi som måste göras vid IVF/ICSI försöket. :/

• Aurora1979

TB1 och Fröken fröken: Hm, vet inte riktigt varför man inte sparade o frös ner. Men tydligen så brukar de inte göra det. Hittar dem så gör man "bara" om proceduren när det är dags. Men vi är tydligen mycket konstigt fall för dem. De hittade spermier på den första tråden man drog ut och kollade lite allmänt på dem spermierna antar jag (50% missbildade, resten friska o krya) och sedan skickade de en annan tråd på vidare analys o slängde nog resten.  Senare visade det sig att den tråden som man skickat vidare för en annan typ av analys (vet ej vad) så visade det helt plötsligt sig att det INTE fanns spermier på den. Så nu vet dem inte om de bara hade tur med den där första tråden eller ej... eftersom de inte kollade resterande... man hade ju hittat spermier liksom. Vår läkare hade aldrig varit med om att man på en tråd hittat men sedan inte på en annan om ni förstår vad jag menar?!

Smulans: 1 i veckan?! Knepigt, är det inte smartare att göra flera på en gång? När vi gjorde tror jag att det var totalt 3 eller till och med 4 killar som gjorde biopsi samma förmiddag.

• Aurora1979

TB1: Ja det är komplicerat värre med allt för vår del verkar det som. Kromosomfel o hormonfel och biopsiknas haha... snart säger dem väl att det är fel på mina ägg oxå... inget förvånar mig längre.

Svar på tråden Inga spermier..