Inga spermier..
TB1: Hej här har du en till som fått samma besked som er, alltså NOLL spermier på testet. Vi blev vidareremitterade från kvinnokliniken som vi gjorde utredningen på. Min sambo fick göra nya undersökningar.
Vi fick oxå höra att hans testiklar var lite mindre än genomsnittet men det behövde inte betyda ngt. De kollade med ultraljud om man såg tumörer eller ngt annat som kunde hindra spermierna. Där hittade man inga fel.
Han fick senare göra en biopsi där man hittade spermier i ena testikeln! :)
Men med våran tur var det även ngt knas med testerna där det på ena "tråden" de tog ut visade spermier men på en eller om det var flera(?) av de andra trådarna INTE fanns några. Så efter att alla läkarna på avdelningen på Sahlgrenska tagit ställning så fick vi till slut godkänt för att göra en IVF. De anser dock att vi måste vara beredda på risken att de inte kommer hitta spermier vid nästa biopsi som sker i samband med äggplockning på mig. Detta problem var dock väldigt ovanligt! Vår läkare hade aldrig varit med om ngt liknande... :/
Som att inte DET är nog så har min sambo tydligen en kromosomavvikelse som visserligen inte är farlig eller konstig men det gjorde att vi blev pausade ett tag tills vi varit på besök hos en genetiker för att utreda vidare.
Han har oxå låga halter av FSH hormonerna och JAG har för höga värden på TSH hormoner. Så jag behvöer oxå medicinering.
Som sagt, det kan hända mycket på vägen men vårat fall är väldigt ovanligt och bör inte ses som ngt genomsnitt direkt. ;) Hur som helst så finns det andra i samma situation. Hoppas det går bra för er!