• joohanna

Inga spermier..

Hej, vi fick igår reda på att det inte hittades några spermier i min mans första test. Vår värld rasades samman, som alla andra beskrivit. Från att ha trott att det löser sig så känner vi att vi troligen inte kommer att få biologiska barn tillsammans. Detta är otroligt tungt. Vad är oftast orsaken till att man inte hittar några spermier. Har läst om blockeringar, sjukdomar, hormoner och kromosonfel. Men vet ni vad som oftast är orsaken? Går det ofta att lösa genom tex TESA/PESA eller vad det heter? 

Han ska nu ta nya blodprov och först efter sommaren får han göra nytt spermaprov. Känns som en lång och dryg väntan... Vi vill ju så gärna få egna biologiska barn...

mvh/en ny med många frågor 

• joohanna

Aurora79: Tack för snabbt svar, jag hoppas att det kan lösa sig. Man pendlar mellan hopp och förtvivlan när man bara vet att det är antingen eller. Vi ska nog kontakta psykolog efter semestern,det är nog ett bra tips.

• joohanna

Ja det hoppas jag också. Vi verkar kommit lika långt ungefär, blir intressant att följas åt och se vad som händer. Jag håller tummarna.

• joohanna

Vi var och pratade med en urolog smma dag som vi fick beskedet. Han kollade av min man och sa att pungen såg normal ut och berättade lite om olika orsaker det skulle kunna vara. Vi har fått tid till att ta blodprov nu innan sommarn men nytt spermaprov blir efter sommarn. Skulle vilja veta allt nu. Vet ni vad ni kommer göra hos urologen?

• joohanna

Hej jag har en fundering. Vi väntar nu på  att få komma till ivf klinik inom tre månader och jag blir galen av all väntan och grubblar och funderar. Så här är det, de hittade inga spermier i min mans prover men alla andra prover ser bra ut liksom storlek på testiklar och sädesledare. Läkarna har tidigare sagt att det är 50/50 om man hittar spermier vid biopsi. Men det jag funderar över är att läkaren såg ju inga blockeringar i sädesledarna så vad finns det för andra orsaker till att det skulle kunna finnas spermier som inte kan komma ut? Är det någon som vet mer, är så svårt att hitta svar på internet... Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite svar..:) 

• joohanna

Hej och tack för alla svar. :) Jo vi gjorde ett ultraljud och läkaren sa sädesledarna och prostatan såg bra ut. Även alla prover som FSH och kromosom var normala. Ett prov (kom inte ihåg vilket) var något förhöjt men han sa att det inte behövde betyda något eftersom det inte var så mycket högre. Jag önskade att jag kunde släppa alla tankar tills nästa besök och tills biopsin men det är inte så lätt. :) Man vill ju få ett svar om det finns eller inte så man kan gå vidare oavsett vad det blir. Väntan är väldigt jobbig...

Fraggla: Vad skönt att ni vet. Kämpa på.
    TBI: Hoppas ni får ett bra svar på testet!

Ha det bra allihopa och fortsätt att stötta och peppa. :) 

Svar på tråden Inga spermier..