• freden

Inga spermier..

Hejsan alla med detta problem

Jag och min sambo fick samma besked för fyra månader sedan, inga spermier.. Vad vi gjorde var att kontakta en privatklinik i Stockholm, Sophiahemmet, för att föröska få igång en snabb utredning om vad det kunde bero på. De första besöken kostar inte mer än om man gr till läkaren via landstinget och man är även berättigad till frikort.
    Hur som hels. Han fick komma ditt direkt på en undersökning. Allt såg normalt ut sa dom men läkaren kunde inte känna att han hade några sädesledare. Han fick lämna blodprov och för ett tag sedan hade vi återbesök. Man hade då sett att han bär anlag för cystik fibrios som gör att man inte utvecklar sädesledare. Proverna såg normala ut annars så förhoppningsvis finns det spermieproduktion. Vi kommer att gå vidare med biopsi efter sommaren. Jag måste också ta ett test för att se om jag bär på anlag för samma sjukdom, då är risken stor att våra barn bli sjuka.. Vi får se vad som sägs.. Men ett tips är att i början av en sådan här utredning kan man gå privat så att man kan få svar snabbt om vad det kan bero på Har läst många trådar och inlägg där många fått vänta helt sjukt länge och dessutom blivit slussade runt innan dom efter 6 månader fått reda på vad det beror på. Det är ju en jobbig sits...

Kram på er!

• freden

GreenGal: Jo han hade cystic fibrios. Vi ska på genetisk rådgivning. Så får se vad som händer.. till råga på allt så upptäckte dom att jag hade ett litet myom i livmodern :( sa tillbaks efter sommaren och göra ngn koksaltlösningsgrej.. måste förmodligen ta bort det innan IVF om det ens blir aktuellt. känns lite jobbigt eftersom ett ingrepp i livmodern alltid är förenade med risker för fertilitet.. och jag är inte ens 30. *suck* Blir mest trött för att jag redan sökt hjälp för mens besvär ca 5 ggr det senaste åren men ingen har upptäckt detta föräns nu. Man blir trött på vården! Känns som kvinnliga problem inte tas på allvar.
    Så om ngn har gjort en sådan här operation får ni gärna höra av er..

*Kram på er*

• freden

GreenGal: Jag har lämnat blodprover idag så det lär ju ta ett tag innna vi får svar på om jag också är bärare. Så vi får se om biopsi blir aktuellt efter vi vet det samt varit på genetiskt rådgivning... BLÄ!
    Varför är din man tveksam på biopsi?

• freden

Tack för svaret! Det kändes bättre. Ska bli skönt när alla utredningar är över så man VET hur allt ser ut.. Lycka till alla ni därute!

Hej på Er! Har skrivit här i tråden tidigare och hoppar in igen. Min sambo saknar helt egen produktion av spermier. Jag har ope
  • freden

Hej tjejer vill bara ge lite hopp i tråden..
    Min kille och jag försökte få barn ett tag - men ganska snabbt tänkte vi att vi kollar upp oss utifallatt... Han lämnade spermaprov jag gjorde VUL och blodprov. Allting såg bra ut hos mig men läkaren ringde upp oss och sa att de inte hade hittat några sädesceller i hans prov... chock... han fick lämna igen. Samma sak.
    De visste inte vad de kunde bero på utan skulle skicka remiss till KS i Stockholm. Under tiden gick min kille privat, till Sophiahemmet i Stockholm, för att försöka få igång en utredning snabbare. Första besöket undersökte en läkare honom och kunde direkt konstatera att han inte hade några sädesledare. Han kunde inte känna dessa. Läkaren sa att det var ovanligt, kanske hände 1-2 ggr/år och att det kunde bero på sjukdomen cystisk fibros. Han lämnade blodprov som skickades till KS och mycket riktigt - han hade den mildare formen som i många fall elder till avsaknad av sädeceller. Dock så tydde inget annat av proverna på att han inte skulle ha någon egen produktion. Han gjorde biopsi i april i år och just nu håller vi på med IVF.
    Även fast det är ovanligt så förekommer det! Han hade inga symptom annat än hosta lite mer än vanligt.

Ville bara dela med mig.. kom ihåg hur det var när vi fick beskedet.  Lycka till alla! Kramar

• freden
    LillaRäven skrev 2011-11-03 08:12:47 följande:
    Höst44, just nu är det faktiskt lugnt. Känns som att vi har gått igenom den värsta smällen. Vilket var när vi fick beskedet på det andra spermaprovet som visade 0. Då kunde jag inte se att det fanns ett slut på min oro och sorg över vad som kanske kommer att vänta oss. Att få ett biologiskt barn har varit väldigt viktigt för mig för att min mor gick bort när jag bara var 1 år, så jag har aldrig haft det biologiska bandet mellan mor och dotter. Även fast jag fick en "ny mamma" senare Vi har liksom redan varit på botten. Vi försöker att tänka att resultatet blir positivt. Bättre att ta ett negativt besked när det kommer. Inte nu när vi inte vet. Jag har iaf bestämt mig för att om de hittar spermier på biopsin så ska jag ALDRIG mer oroa mig för något i för väg!!! Blåbäret, håller tummarna för att eran ivf kommer gå bra!
    Tack och lycka till du också! Håller tummarna på tisdag!
Svar på tråden Inga spermier..