• Smulans

Inga spermier..

Vi fick också beskedet "total avsaknad av spermier" efter makens två spermaprov. Han har även lämnat ett antal blodprov, som visade något förhöjda värden, men ändå "inom det normala". Han ska göra testikelbiopsi om tre veckor, om de hittar spermier så blir de nedfrysta till kommande IVF/ICSI. Enligt kliniken hittar de spermier vid ca. 50% av biopsierna, så det är bara att hoppas att vi tillhör de lyckliga.

Maken lämnade sina spermaprov i oktober (tror jag det var), därefter fick vi remiss till fertilitetskliniken. Första besöket där var i februari och biopsin blir i maj med återbesök i juni. Det är inga köer till IFV här, däremot har de stängt i juli. Det är mycket väntan och ovisshet i denna karusell...

• Smulans

TB1, FSH-hormoner stimulerar produktionen av spermier i testiklarna. Jag har förstått det som att höga värden indikerar att spermaproduktionen är nedsatt eller helt utebliven. Om man producerar få eller inga spermier gör hypofysen (?) att kroppen jobbar för att främja produktionen, därmed ökar värdena.

Jag tolkar det som att ju högre värdena är desto sämre är produktionen. Jag ville så klart gärna veta exakt hur höga min makes värden var, vart gränsen för "högt" går, hur chanserna ser ut att det finns spermier osv. Läkaren ville dock inte spekulera i hur höga värdena var och vad det i så fall kan indikera. Hon sa bara att det låg inom det normala och att det enda som är intressant är huruvida det sedan finns spermier eller inte. Det har hon iofs rätt i, men man vill ju gärna kunna spekulera lite...  Även om vi egentligen inte fick veta mer så kändes det ändå bra att värdena ligger inom det normala. Det betyder kanske ingenting i praktiken, men det hade ändå känts värre om hon hade sagt att de var skyhöga. 

Maken har tagit fler blodprov. Jag vet inte riktigt vad de kollade, men vi har inte hört något så jag antar att de var okej. Vi vet ännu inte orsaken till att han inte har spermier i utlösningen, men det kan bero på att han tidigare har haft bitestikelinflammation. Det kan medföra en blockering som hindrar spermierna från att komma ut. Så om vi har tur har han en bra spermieproduktion som bara behöver hjälp med att ta sig ut. Om vi har otur har han ingen produktion alls.

Vi har blivit remitterade till andrologiska avdelningen på sjukhusets fertilitetsklinik och går via landstinget. Det har varit en del väntan på att få tid till läkarbesök och biopsi, men om vi är så lyckliga att vi kan gå vidare med IVF/ICSI så verkar det inte vara någon väntetid till det. Däremot har de stängt i juli, så det händer nog ingenting förrän efter sommaren oavsett. 

Ursäkta uppsatsen...

• Smulans

Jag tror förresten inte man kan främja produktionen i vårt fall, antingen finns det spermier eller finns det inte. Så har jag förstått det i alla fall. 

• Smulans

TB1, vi tillhör Skånes landsting.

Första besöket hos andrologen ställde hon lite frågor (mest till maken men även till mig), pratade lite om blodproven och värdena, berättade om vad som kommer att hända framöver och vilka alternativ som finns. Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på urolog och androlog, men min man fick remiss till andrologen hos fertilitetskliniken direkt av gynekologen när hon hade fått svar på spermaproven. De har dock inte gjort någon fysisk undersökning av makens testiklar än så vitt jag vet, så jag vet inte om de är av normalstorlek eller inte.

• Smulans

TB1, maken fick remiss till FSH-blodprovet tillsammans med spermaprovsresultatet. Sedan fick vi kallelse till adrologen, tillsammans med remiss till fler blodprov. Direkt efter första besöket fick han lämna ett till (något med kromosomer), och nu inför biopsin har han lämnat ett till (HIV-test inför biopsi/IFV tror jag). Så det har blivit ganska många blodprov för stackars maken...

Kan också tillägga att det kändes som att världen rasade ihop för mig också när vi fick beskedet. Om jag ska vara helt ärlig så har nog världen inte riktigt rest sig än. Ovissheten är fruktansvärd, man kastas mellan hopp och förtvivlan. Vågar inte hoppas men vill inte heller sörja något som kanske inte händer. Maken har inställningen att inte ta ut några sorger i förskott, att vi ska ta smällarna när de eventuellt kommer. Därför vill han inte spekulera, han vill ha fakta. Jag däremot är bra på att ta ut sorger i förskott och vill gärna älta och spekulera, fast jag vet att hans metod egentligen är så mycket sundare.

• Smulans

Ja, jag var så säker på att om det var något fel så skulle det vara på mig. Det fanns inte i min värld att det skulle vara fel på makens fertilitet. Hans spermaprov var liksom bara rutin innan vi gick vidare med fler Pergotimebehandlingar för mig. Det blir inte alltid som man tror...

Hur var det nu, har ni fått tid hos urologen?

• Smulans

Vi fick första tiden precis på dagen 3 månader efter att remissen skickades. Tålamod har aldrig varit min starka sida, men det är man ju så illa tvungen att lära sig nu...

• Smulans

Absolut. Om vi får negativa besked får vi bearbeta det som den sorg det faktiskt är och sedan gå vidare. Men om vi får positiva besked är det ju faktiskt ingen sorg utan mer en krokig väg, och då är det ju dumt att ha sörjt i onödan. Samtidigt känns det så skört att jag inte vågar tänka positivt heller.

• Smulans

Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på urolog och androlog, men hos oss verkar det som att biopsi etc. görs på fertilitetskliniker? De fryser ju in eventuella spermier och använder till kommande IFV/ICSI, det kan väl inte en urolog göra? Eller jobbar urologen på en fertilitetsklinik? *förvirrad*

• Smulans

Jaha, men då är det kanske samma sak?

Svar på tråden Inga spermier..