TB1, FSH-hormoner stimulerar produktionen av spermier i testiklarna. Jag har förstått det som att höga värden indikerar att spermaproduktionen är nedsatt eller helt utebliven. Om man producerar få eller inga spermier gör hypofysen (?) att kroppen jobbar för att främja produktionen, därmed ökar värdena.
Jag tolkar det som att ju högre värdena är desto sämre är produktionen. Jag ville så klart gärna veta exakt hur höga min makes värden var, vart gränsen för "högt" går, hur chanserna ser ut att det finns spermier osv. Läkaren ville dock inte spekulera i hur höga värdena var och vad det i så fall kan indikera. Hon sa bara att det låg inom det normala och att det enda som är intressant är huruvida det sedan finns spermier eller inte. Det har hon iofs rätt i, men man vill ju gärna kunna spekulera lite...
Även om vi egentligen inte fick veta mer så kändes det ändå bra att värdena ligger inom det normala. Det betyder kanske ingenting i praktiken, men det hade ändå känts värre om hon hade sagt att de var skyhöga.
Maken har tagit fler blodprov. Jag vet inte riktigt vad de kollade, men vi har inte hört något så jag antar att de var okej. Vi vet ännu inte orsaken till att han inte har spermier i utlösningen, men det kan bero på att han tidigare har haft bitestikelinflammation. Det kan medföra en blockering som hindrar spermierna från att komma ut. Så om vi har tur har han en bra spermieproduktion som bara behöver hjälp med att ta sig ut. Om vi har otur har han ingen produktion alls.
Vi har blivit remitterade till andrologiska avdelningen på sjukhusets fertilitetsklinik och går via landstinget. Det har varit en del väntan på att få tid till läkarbesök och biopsi, men om vi är så lyckliga att vi kan gå vidare med IVF/ICSI så verkar det inte vara någon väntetid till det. Däremot har de stängt i juli, så det händer nog ingenting förrän efter sommaren oavsett.
Ursäkta uppsatsen...