• auo

Inga spermier..

moii skrev 2011-02-18 22:58:20 följande:
    Donatorinsemination.. jag förstår och jag inser att det kanske inte faller under vårdgarantin.. sorry
    japp det gör det väll ... så hade vi ...   vi fick via landstinget donerad sperma ...    och vi gjorde vårt ivf via landstinget ..   så att japp det gör väll . 
  • auo

donator ingår i samma sätt via ivf . och via landstinget . i huddinge är det så att man har vanlig ivf kö , äggdonator kö och spermadonator kö .. och allt är via landstinget . vi gjorde våran 4 försök med våran staff och sen när det inte funkade fick vi använda donator . fast först fick man ha en samtal med kurator och sen läkarna tog beslut att är vi lämpliga eller inte att genomgå med en försök till med donator spremie . men eftersom jag kunde inte ha seminationen eftersom har dåliga äggleder då fick vi ivf . och allt ingår i via landstinget ...   

• auo

såg sen att dom har skrivit så men konstigt nog .. dom i sjukhus säger att det är läkarna vem bestämmer .. hur och vad .. till oss gick det i allafall i vårdgarantin ...   och vi behövde inte vänta så länge som dom skriver där .. därför att vi hade redan ju börjat vårt rally .. 

• auo
    drömmaromsmått skrev 2011-05-17 11:08:11 följande:
    Japp, visste inte heller om det tills sydsvenskan gjorde sin artikelserie om barnlöshet och skrev om det annars hade vi ansökt tidigare.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands...
    Vi fick fylla i en blankett som båda var tvugna att signera (fick tillbaka den för att bara jag signerat) skickade in alla våra journaler från sahlgrenska, journalerna från danmark och mitt frikort som jag såklart hade slängt men jag knallade in på repro igår och bad om kopior på alla kvitton och klistrade in i ett nytt kort.

Så vi hoppas på att få tillbaka några kronor i alla fall =)
    vi provade det med men vi fick inte en enda möjligheten att göra det i estland . vi fick vänta så länge att min mans friska spremier försvann och då fick vi använda donator istället här i sverige . 
  • auo
    Hjärtat längtar skrev 2011-09-01 00:08:40 följande:
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/ba...#after-ad
    Här är en länk om ett donatorbarn. Intressant! Så ni som funderar på donation: läs gärna!
    ja men i sverige är helt annan situation barnen har rätt att få veta senare hur och vem var biofar.  vi har genomgått en donation och till oss var hon efter länktad . visst man tänker noga men fan om vi inte kan själva har vi då inget rätt att skaffa familj ??????????  så klart kommer hon få veta senare men inte än . och sjukhus behåller info om biofar . så att barnen kan och har rätt att veta . inte som i usa .. 
  • auo
    auo skrev 2011-09-08 21:46:38 följande:
    ja men i sverige är helt annan situation barnen har rätt att få veta senare hur och vem var biofar.  vi har genomgått en donation och till oss var hon efter länktad . visst man tänker noga men fan om vi inte kan själva har vi då inget rätt att skaffa familj ??????????  så klart kommer hon få veta senare men inte än . och sjukhus behåller info om biofar . så att barnen kan och har rätt att veta . inte som i usa .. 
    glömde även skriva att här i sverige görs inte det så som i usa .. hon säger själva att mamma och pappa skiljer sig och han har inte accepterat henne som hans dotter eftersom hon kom till världen via donation . men här i via landstinget är att innan du får göra via donationen måste man genom gå kurator och då bestämmer att är denna paren bra att får göra det . klarar dom av mentalt . så klart i danmark är det privat och då skiter dom hur bra kan dessa kvinnor va men sen samt tycker jag att detta vad man kan göra i danmark är bra med eftersom då slipper dessa ensamma kvinnor ha en one night stand  i stan eller nån annanstans . båda fall skulle man inte kunna få veta nått om fadern . så att detta tjejen i artikel har lite fel uppfatting om hela detta . här funkar det inte så som i usa. 
Svar på tråden Inga spermier..