• LillaRäven

Inga spermier..

UngFru skrev 2011-10-18 09:17:56 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men skriver här ändå för att få några att prata med som är i samma sits. 

Vi fick svar på spermaprovet i går, och där fanns inga spermier. Jag kände det på mig men att få det sådär svart på vitt gjorde ont. Och maken är förstås riktigt ledsen.

Läkaren skickade med remisser på blodprover för att kolla hormoner, samt göra en kromosomanalys så han var och lämnade blodprov i går. Nu är det mer tid av orolig väntan. Jag hoppas förstås det är stopp i sädesledaren eller nåt åtgärdbart hormonellt fel så att det trots allt går att få ett biologiskt barn tillsammans, men jag har kvar den där magkänslan som säger att han nog är steril.... Men man måste ju tänka positivt, det är ju inte kört än. 

Vi har försökt i tre år, och nu är vi studenter (dock är maken tjänstledig från fast jobb så ekonomi och trygghet har vi ändå), och tänkte satsa så långt att vi ska göra IVF om det är möjligt med hans spermier. Men har han inga och det blir mer avancerat än så så lär vi få vänta till efter studier och när man har stadgat sig med jobb och annat innan det blir tal om adoption eller annat. Känns sjukt jobbigt när man velat ha barn så lång tid.

Jag har alltid sagt att det biologiska inte spelar någon större roll, utan att man vill ha ett barn att älska och vara en fin familj, oavsett blodsband eller ej. Men nu när det kanske inte går att få ett gemensamt biologiskt barn känns det skitjobbigt. Nu börjar jag helt plötsligt tänka att jag vill ju att barnet ska likna mig och maken och vara en del av oss bägge. Löjligt kanske, men när det finns risk för att aldrig få det känns det viktigt för mig.

Usch, nu blev det kanske lite osammanhängande men kände att jag behövde skriva av mig lite grann...  
    Vi väntar på var på kromosomanalysen...svaret kommer nästa vecka... När får ni svar?
  • LillaRäven

Håller helt med dig, i början trodde vi att vi var helt ensamma. Man pratar ju inte öppet om dessa problem.

Kromosomprovet tar 2 veckor, men jag har hört att det kan ta längre tid. Vi går på RMC i Linköping.

• LillaRäven

Usch vad hemskt, hoppas att allt kommer gå bra för er jag håller tummarna!!

Jag och min man började våran utredning i våras, nu i december är det två år sedan vi började försöka skaffa barn. Jag är så tacksam över att vi inte väntade lägre. Min man har lämnat två spermieprov där resultatet har visat 0. Efter det har min man lämnat blodprov där vi har fått ett bra resultat på provsvaren som har kommit tillbaks. Vi kommer få det sista svaret nu på onsdag och det är kromosomanalysen. Vi är ganska nervösa. Så himla jobbigt att vänta.
    Jag ringde till dom i torsdags för att se om jag redan nu kunde få provsvaren men då sa sköterskan att de inte lämnar ut per telefon och att vi ju snart ska dit så..... Problemet är det att när jag pratade med dem förra gången å frågade hur vi skulle få svar, så sa hon att det beror på vad det är för svar ni får. Blir tokig på att de inte alls verkar ha samma rutiner?! Men det är väl bara å vänta.

Jag tror att provet kommer se bra ut, för jag tror att vårat problem ligger i att min man opererades för ljumskbråck när han var några veckor. Och sedan att ena testikeln fastnade i ärrvävnaden i ljumsken. När min man var 2 år opererades testikeln ner. Läkaren sa till min svärmor att det inte skulle bli några problem att skaffa barn för min man, men vad visste dem 1985? Är det någon som har hört en liknande historia med ett bra slut, så dela gärna med dig :)

Om det skulle vara en kromosomavvikelse...hur stor är chansen att få barn då?

Tacksam för svar.

• LillaRäven

Jo precis! Vi hoppas på det! Håll tummarna för oss på Onsdag Glad

Men om det är en kromosomavvikelse, varför kommer inte spermierna ut? 

• LillaRäven

Jag hoppas verkligen att det är så! På ett sätt kan jag tycka att det är lite konstigt att vi inte fått göra en biobsi tidigare med tanke på att han opererats. Moii, vad var det för operation din man gjorde som liten? 

• LillaRäven

Aurora79, Jo precis, någon sådant borde det vara, men det är ju lite konstigt.

Moii, hur gammal var din man när han opererades? 

• LillaRäven

Tack för allt stöd! Imorgon gäller det!  

• LillaRäven
    H44 skrev 2011-10-24 23:45:52 följande:
    Dion lycka till! Min man har gjort biopsi och tyvärr hitta de inga simmare.. Så för oss blir det donation.
    Höst44, vad är eran historia? Vet ni varför de inte hittade några på biopsin? När opererades din man?
  • LillaRäven

Höst44, Tack så jätte mycket för att du vill dela med dig av dina erfarenheter! 
    Hoppas att allting kommer gå bra för er!
    Om inte vi lyckas få biologiska barn ska vi nog adoptera. Hur eller hur så kommer vi att få barn och det är skönt att veta! 

Men jag tror ju att de kommer att fungera, magkänslan säger det Glad eftersom min man opererades för pungbråck när han var några veckor och sendan opererades den ena testikeln ner när han var 2år, så känns det ända som det var vid en tidig ålder, vilken verkar ge större chanser...

• LillaRäven

Vi fick ett positivt svar på kromosomanalysen Skrattande 
    Så himla skönt!!! Så nu ska min man göra en biopsi om 2 veckor!

Vi frågade hur stor chansen är att de skulle hitta några spermier då och hon gav oss en chans på 30-40%, inte så högt, det var lite jobbigt.
    Sedan frågade jag om det kan bero på testikeln som min man fick operera ner som barn. Men då sa hon bara att det inte har något med det att göra, för då borde ju den andra fungera. Så det var inte så roligt att höra.
    Men det är konstigt för att jag vet att andra doktorer har sagt till andra t.ex. här på forumet, att det visst kan påverka den andra testikeln. Så jag ställer mig lite frågande till det?! Eller vad säger ni? 

Svar på tråden Inga spermier..