• Gördetnu

Inga spermier..

Lillstoran skrev 2012-02-28 09:12:38 följande:
    Adopterade söker ofta sina gener. På Huddinges hemsida står det att bristen på donatorer är väldigt stor. Det är väldigt svårt att få någon att gå med på att donera, de ger ju bort något genetiskt. Tänk om donatorn får egna barn, barnet blir ju halvsyskon med donatorns barn (!). I Danmark finns ju de som är pappor till över 100 barn. Om man skulle haffa 50 personer mellan 25 - 40 år på stan och fråga om de kunde tänka sig att ställa upp på detta, skulle nog 9 av 10 säga nej även om de fick väldigt bra betalt. Det är ju inte samma sak som att ge blod eller ta ett organ från en avliden person.

Själv skulle jag ha väldigt svårt att ta äggdonation och adoptera. De flesta vill ju inte detta. För många betyder det mycket att det är deras barn.    
    Vet att det är väldigt svårt att rekrytera donatorer och att av  de som faktiskt anmäler sitt intresse sållas över hälften bort av diverse orsaker. Är glad att jag ställt upp och blev godkänd som donator då jag vet att det blivit barn av mina donationer och att man förändrar livet för människor genom att "bjussa lite av sig själv". Det värmer hjärtat!
  • Gördetnu
    Lillstoran skrev 2012-02-28 22:54:50 följande:
    Vad är det som gör att över hälften sorteras bort? Så många kan det ju inte vara fel på.
    Jo, så är det, iallafall om jag ska tro läkarna. Det beror framför allt på att många har spermier som inte tål nedfrysning även om de är hur bra som helst "ofrysta". Sen är det ett antal som sållas bort av andra orsaker..sjukdomar i släkten..fel motiv att donera (typ jag vill sprida mina supergener och liknande..)För unga..för gamla..etc etc.

Bland äggdonatorena är det väl lite samma orsaker gissar jag.
  • Gördetnu
    moii skrev 2012-02-29 11:05:08 följande:
    Gah... fina
    ?
  • Gördetnu
    moii skrev 2012-02-29 12:10:44 följande:
    Jag skrev ett inlägg riktat tull lillstoran där telefonen ändrade dina till fina hela tiden, jag försökte korrigera detta.
    Ok Glad
  • Gördetnu
    Lillstoran skrev 2012-02-29 13:16:54 följande:
    Fördelen med att vara donator, om du kanske redan har barn eller skulle vilja ha och träffar en person, så om det inte blir något så kan det i vart fall inte ligga hos dig *asg*.
    Det ligger något i det , en liten bonus man får som donator kan man säga..Glad
Svar på tråden Inga spermier..